بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

شناسایی و کنترل بیماری سفیدک پودری لوبیا

عامل بیماری سفیدک پودری لوبیا، قارچی به نام Erysiphe polygoni است که به لوبیا و دیگر گیاهان مثل میخک حمله می‌کند و در آب‌وهوای معتدل در سراسر جهان یافت می‌گردد.

مشخصات بیماری

علائم پودری سفیدرنگی در قسمت‌های بالای برگ‌ها ایجاد می‌شود که شبیه به آرد است. با پیشرفت این بیماری قارچی، برگ‌ها کامل سفید می‌شوند، شکوفه از بین می‌روند و می‌ریزند. کپک پودری به‌احتمال زیاد گیاهان مسن را بعد از باردهی و رو به زوال رفتن آلوده می‌کند. درجه حرارت بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای کپک پودری مناسب است، اما هوای بارانی برای ایجاد شیوع بیماری لازم نیست.

خسارت

قارچ‌های سفیدک پودری لوبیا منافذ برگ را مسدود کرده و عملکرد فتوسنتزی برگ را کاهش می‌دهد. رشد جدید گیاه متوقف می‌شود. برگ‌های قدیمی از بین می‌روند و گیاهان برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

جلوگیری از خسارت

لوبیاها را بیش‌ازحد کود ندهید که باعث ایجاد خسارت بیماری می‌شود. فاصله کشت را رعایت کنید تا هر برگ در معرض آفتاب و هوای تازه قرار می‌گیرد. گیاهان لوبیای قدیمی و برگ‌های لوبیا را از بین ببرید. در مناطقی که لوبیا دارای مشکلات مداوم با کپک پودری هستند از انواع مقاوم استفاده کنید.

مبارزه با بیماری

در سطح کم می‌تواند برگ‌های آلوده‌شده را جمع کرده و از بین ببرید. شدت خسارتی که به‌وسیله بیماری سفیدک مو به وجود می‌آید موجب شده است که یک سلسله تحقیقات مؤثر دامنه‌داری از نظر مبارزه عملی و اطمینان‌بخش انجام می‌گیرد. برای این کار از ترکیبات و مواد شیمیایی مختلفی استفاده به عمل آمده است که می‌توان به گوگرد، الوزال و کاراتان اشاره کرد.

قارچ‌کش سیستمیک نیومیل با دوز ۵ گرم در یک لیتر و توپاس (پنکونازول) با دوز ۲٫۵ سی‌سی در یک لیتر

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga