حشراتحشرات و آفات

شناسایی و کنترل مگس قارچ خور

مگس‌های قارچ خور حشرات سیاه کوچکی‌اند به طول تقریباً ۳ تا ۴ میلی‌متر. محل تجمعشان معمولاً گلخانه‌هاست چون آن‌ها به رطوبت، دمای بالای و مواد آلی در حال تجزیه علاقه‌مندند. بستر محصولات کشاورزی شرایط ایده‌الی برای نوزاد این حشرات فراهم می‌کنند که سفید و بدون پا هستند و ظاهری شبیه کرم‌های کوچک دارند. آن‌ها از مواد آلی و قسمت‌های حساس گیاه که زیر زمین قرار دارند مانند ریشه و ساقه تغذیه می‌کنند.

مگس‌های حشره‌خور چه هستند؟

مگس قارچ خور (از خانواده‌های مایستوفیلیدای Mycetophilidae و سیاریدای Sciaridae) آفتی رایج است که گیاهان خانگی را به‌ویژه در جاهایی که سطوح نم و رطوبت بالاست تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه چیزی را می‌توان دید؟

اولین بار هنگام پرواز بزرگ‌سالان بی‌ضرر حوالی گلخانه یا تجمع آنان دور پنجره‌ی مجاور گلخانه دیده می‌شوند.

چه‌کاری می‌توانید انجام دهید؟

مطمئن شوید که هوا روی سطح خاکتان جریان دارد و گیاهانتان را به شکل مناسب آبیاری کنید.

چرخه‌ی زیستی مگس‌های قارچ خور

بزرگ‌سالان حدود یک هفته زندگی می‌کنند و در خاک‌های غنی و مرطوب بالغ بر ۳۰۰ تخم می‌گذارند. طی ۴ تا ۶ روز نوزاد ریز حشره پدیدار می‌شود و در طول دو هفته‌ی حیاتش از ریشه‌ی گیاه تغذیه می‌کند. مرحله‌ی شفیرگی ۳ تا ۴ روز به طول می‌انجامد؛ یعنی پیش از آن که بزرگ‌سالان جوان خاک را ترک و نسل بعدی را آغاز کند. شاید کل چرخه‌ی حیات از تخم تا بزرگ‌سالی بسته به درجه حرارت بین ۳ تا ۴ هفته طول بکشد. گیاهان گلخانه‌ای به دلیل دوره‌ی بارداری نسبتاً کوتاه و تمایل خودشان می‌توانند در هر مرحله‌ای (تخم، نوزاد، شفیره، بالغ) هم‌زمان میزبان چندین نسل باشند. چون راه‌های دفع این آفت معمولاً نیازمند کارهای مکرر است تا زمانی که دیگر هیچ تخم زنده‌ای باقی نماند.

علائم آفت مگس قارچ خور

علائم گیاهی که دچار این آفت شده است پژمردگی ناگهانی، از دست دادن قدرت، رشد ضعیف و زرد شدن برگ‌هاست. با هجوم شدید این آفت ممکن است بخش چشمگیری از گیاهان از بین بروند.

چگونه از آفت مگس قارچ خور جلوگیری کنیم؟

گیاه را قبل از خرید از نظر علائم حشرات آفت کاملاً بررسی کنید. خاک را در نزدیکی ریشه‌ی گیاه به‌دقت زیرورو کنید و به دنبال نوزادهای شفاف و براق باشید. هر گیاهی که حشره‌ای دورش پرواز می‌کند رد کنید.

مگس‌های قارچ خور در خاک‌های مرطوب بهترین عملکرد را دارند؛ مراقب باشید که زیاد به گیاهان آب ندهید، خصوصاً در ماه‌های منتهی به زمستان که گیاهان آب کمتری نیاز دارند. هنگام قرار دادن گیاه در گلدان از حضور مواد آلی مانند جلبک‌ها که جاذب آب هستند خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند بستر مناسبی برای تخم‌گذاری فراهم کنند.

راه‌حل‌های کنترل آفت مگس قارچ خور

در صورت وجود آفات اجازه دهید در فواصل بین آبیاری خاک تا عمق دو تا پنج سانتی‌متر خشک شود. این هم نوزاد حشرات را از بین می‌برد، هم مانع از تخم‌گذاری می‌شود و هم خاک را کمتر مستعد جذب ماده‌های تخم‌گذار می‌کنند.

از تله‌های چسبناک زرد که به‌صورت افقی در خاک قرار می‌گیرند استفاده کنید تا تعداد زیادی از حشرات بالغ تخم‌گذار را به دام بیندازید. این مگس‌ها به رنگ زرد جذب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را قبل از این‌که بتوانند خیلی تخم بگذراند به‌آسانی از تله جدا کرد.

جهت از بین ‌بردن مرحله‌ی شفیرگی، گیاهان گلخانه‌ای را با نماتدهای مفید کود دهید. نماتودها کرم‌های حلقوی بسیار کوچکی هستند که به درون نوزاد مگس قارچ خور، علف‌های مضر و همچنین حشرات باغی، کک‌ها و دیگر آفات خاک نفوذ می‌کنند (به کرم‌های خاکی آسیبی نمی‌رسانند) و سپس باکتری‌هایی آزاد می‌کنند که از درون این آفت‌ها تغذیه می‌کنند. حضور طولانی‌مدت نماتدها خطری برای حیوانات خانگی، گیاهان و خانواده‌ی شما ندارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga