بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری سفیدک داخلی گل کلم (Cauliflower downy mildew)

عامل بیماری: (Hyaloperonospora parasitica (synonym: Peronospora parasitica

علائم بیماری

این بیماری به‌صورت مناطق زرد، بنفش یا قهوه‌ای در سطوح بالای برگ ظاهر می‌شود. اولین علامت قابل‌مشاهده نقاط کوچک و زرد به در سطح بالای برگ است که بعداً در زیر سطح برگ مشاهده می‌شود. لکه‌ها هنگام بزرگ شدن زرد می‌شوند. زمانی که رطوبت بالا است، رشد کپک زده خاکستری سفید در قسمت زیرین برگ ظاهر می‌شود. بعداً این برگ ممکن است کاغذی شود و از بین برود. سر کلم‌ها لکه‌های سیاه ایجاد می‌کنند که ممکن است قطر آن بیشتر از ۱ اینچ باشد. غالباً، بعضی از گیاهان در مرحله گیاهچه آلوده می‌شوند، اما در برگ‌ها و سرها تا نزدیکی برداشت آشکار نمی‌شود.

توسعه بیماری

مه شدید، باران سبک، مرطوب شدن طولانی برگ

درجه حرارت شب بین ۸-۱۶ درجه سانتی‌گراد (۴۶-۶۱ درجه فارنهایت)

در روز درجه حرارت زیر ۲۴ درجه سانتی‌گراد (۷۵ درجه) عموماً باعث گسترش بیماری می‌شود

کنترل بیماری

از بین بردن (اختلاط) زباله‌های زراعی و از بین بردن میزبان علف‌های هرز صلیبی و گیاهان داوطلبانه نیز میزان تلقیح موجود را کاهش می‌دهد. از قرار دادن بستر بذر در نزدیکی مزارع سایر محصولات خودداری کنید. نشاء بلااستفاده را در سینی نشاء را حذف کنید، زیرا این بیماری می‌تواند در گیاهان آلوده ادامه یابد که می‌تواند به‌عنوان منبع تلقیح گیاهان اطراف باشد.

از روش‌هایی که باعث کاهش رطوبت می‌شود، از جمله کاشت در مناطقی با گردش هوا مناسب و افزایش فاصله گیاهان تا امکان تهویه مناسب در سایبان و قرار گرفتن در معرض آفتاب مناسب برای هر گیاه فراهم شود. همچنین آبیاری را مدیریت کنید تا رطوبت برگ‌ها کاهش یابد، اجازه دهید گیاهان قبل از غروب آفتاب خشک شوند، یا با استفاده از سیستم‌های آبیاری قطره‌ای یا برفی از آبیاری بالای سر خودداری کنید. انواع مختلفی از مقاومت در برابر کپک خاکی وجود دارد. برخی از اشکال مقاومت در برابر عفونت لپه‌ها و برگ‌های جوان محافظت می‌کنند و برخی دیگر از گسترش بیماری در گیاه محافظت می‌کنند.

چندین ژن در کلم برای هر دو نوع مقاومت شناسایی شده است. با این وجود نژادهای مختلفی از پاتوژن وجود دارد که می‌تواند بر بعضی از این ژن‌های مقاومت غلبه کند و هیچ‌کدام از ژن‌های شناسایی شده تاکنون در برابر همه نژادهای شناخته شده پاتوژن مؤثر نیستند، به همین دلیل در صورت بروز بیماری، قارچ‌کش‌ها به‌ویژه برای انواع حساس موردنیاز هستند.

قبل از بروز بیماری، در شرایطی که شرایط برای گسترش بیماری و عفونت وجود دارد. از محصولات حاوی مس می‌توان برای مدیریت کپک زدایی روی کلم استفاده کرد، اما آن‌ها اغلب به اندازه سایر محصولات موجود مؤثر نیستند. همیشه دستورالعمل‌های ارائه شده برای محصول را با دقت بخوانید و دنبال کنید. محصولات کاشت بهار و برداشت شده در فصل تابستان مشکلات کمتری نسبت به برداشت پاییز دارند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga