بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری باکتریایی پوسیدگی سیاه کلم

باکتری Xanthomonas campestris عامل ایجاد بیماری پوسیدگی سیاه کلم یا Black rot است. این بیماری در همه جای دنیا به‌ویژه مناطق گرم بیشتر دیده می‌شود.

مشخصات بیماری

پوسیدگی سیاه برای فعال شدن به هوای گرم و بارانی زیادی احتیاج دارد. خطر خسارت زمانی است که دما بین ۲۵-۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در این شرایط ابتدا باکتری‌ها باعث ایجاد تکه‌های زرد و قهوه‌ای نامنظم V شکل در برگ‌های بیرونی می‌شوند که نوک V به سمت داخل و به سمت آوند برگ خمیده می‌شود. با گسترش لکه‌ها، برگ‌ها زرد می‌شوند و رگه‌ها از سبز به قهوه‌ای یا سیاه تیره تغییر رنگ می‌دهند. ازآنجاکه باکتری‌ها به برگ‌های مجاور گسترش می‌یابند، گیاهان ممکن است سوخته و متمایل به یک سمت به نظر برسند.

خسارت

نهال‌های جوان به‌واسطه این بیماری از بین می‌روند. گیاهانی که پابرجا مانده‌اند به‌سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهند و از بین رفته و کمپوست شوند. اگر در باغ باقی‌مانده باشد، باران و به کمک باد می‌تواند پوسیدگی سیاه را به گیاهان خانواده کلم که در نزدیکی‌اش قرار دارد، گسترش دهد. محصول برداشت شده از گیاهان آلوده غال با در انبار دچار پوسیدگی می‌شوند.

جلوگیری از خسارت و شیوع

باکتری عامل پوسیدگی سیاه قادر به انتشار از طریق بذر است، بنابراین هرگز دانه آلودگی را انبار نکرده و برای کشت حتماً از بذرهای گواهی‌شده و ضدعفونی شده استفاده کنید. هنگام خرید نشاء، گیاهانی را انتخاب کنید که لکه‌های مشکوکی روی برگ‌های آن‌ها وجود نداشته باشد. انتخاب رقم مقاوم به شرایط آب و هوایی گرم نیز برای کنترل بیماری مؤثر است. تناوب کشت مناسب برای جلوگیری از ایجاد باکتری‌های پوسیدگی سیاه، کاشت محصولات خانواده کلم بعد از حبوبات یا گوجه فرنگی است. استفاده از مالچ در خاک میزان بیماری‌زایی و انتشار را کاهش می‌دهد.

مدیریت خسارت و بیماری

علائم پوسیدگی سیاه اغلب بیش از یک هفته پس از ایجاد آلودگی ظاهر می‌شود. در واقع زمانی که نمی‌توان اقدام مناسبی برای کنترل آن انجام داد. به‌سرعت باید گیاهان آلوده را جمع‌آوری کرده و کمپوست کنید. بیماری می‌تواند تا دو سال در خاک باقی بماند و از بین رفتن آن‌ها وابسته به وضعیت آب و هوایی است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga