بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری کپک سفید لوبیا

بیماری قارچی خاکزاد کپک سفید لوبیا با عاملی به نام Sclerotinia sclerotiorum که به پوسیدگی سفید لوبیا نیز معروف است و در آب‌وهوای معتدل بروز می‌کند.

مشخصات بیماری

رشد گیاهان طبیعی است تا زمانی که هوا بارانی می‌شود درست بعد از آنکه غلاف تشکیل می‌دهند غلاف‌های نزدیک به سطح زمین وصله‌های سفید و سیاه کتانی که حالتی خشک و نازک دارند.

خسارت کپک سفید لوبیا

با از بین رفتن غلاف توسط بیماری، لوبیا غیرقابل خوراک می‌شود گیاه ممکن است رشد طبیعی خودش را حفظ کند اما دانه‌های لوبیا در داخل غلاف پوسیده می‌شوند.

جلوگیری از شیوع بیماری

اطمینان حاصل کنید که گردش هوا و نور کافی به گیاهان می‌رسد. کنترل علف‌های هرز مهم است تا خشک شدن زمان را بعد از باران راحت‌تر کند. از مالچ استفاده کنید تا غلاف‌ها کمتر به سطح زمین آلوده برخورده داشته باشند. بعد تشکیل غلاف از روش‌های آبیاری هوایی و یا آب‌پاشی خودداری کنید. زمان کشت را طوری تنظیم کنید که غلاف بندی لوبیا قبل از باران‌های پی‌درپی فصل صورت گیرد.

کنترل بیماری

تمام غلاف‌های آلوده را درصورتی‌که کشاورزی ارگانیک دارید جمع‌آوری کرده و از بین ببرید. گیاهان سالم درصورتی‌که هوا خشک باشد می‌توانند دوباره غلاف تشکیل دهند. البته روش‌های کنترل زیستی زیادی برای این بیماری وجود دارد اما هنوز به مرحله بازار راه نیافته‌اند. سموم شیمیایی مثل fludioxonil (فلودیوکسونیل) و cyprodinil (کریپتودینیل) معروف به سویچ، می‌توانند در کنترل شیوع بیماری کمک کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga