درختان

آشنایی با درخت کاج سیاه (Pinus nigra Arnold)

نام فارسی: کاج سیاه

نام انگلیسی: Black Pine

نام علمی: Pinus nigra Arnold

نام خانواده (تیره): Pinaceae

بومی منطقه: پراکنش جهانی این‌گونه اتریش تا شبه‌جزیره بالکان است و در ایران در نقاط معتدله و معتدله سردسیر به‌صورت کاشته شده دیده می‌شود.

درختی است هرمی گسترده و متراکم با تاج مدور، آرایش منظم و دقیق شاخه‌های آن حتی در بلوغ هم حفظ می‌شوند. سوزن‌های آن ایستاده بوده، به‌طور تنگاتنگی شاخه‌ها را می‌پوشانند. آن‌ها به رنگ سبز تیره تا تقریباً سیاه هستند، برق تیره‌ای دارند. این درخت از لحاظ مقاومت به شرایط نامساعد با تمام کاج‌ها رقابت می‌نماید و در سواحل، کویرهای مرتفع و نواحی کوهستانی به‌طور یکسان، شکل خوب خود را حفظ می‌نماید.

مشخصات

درختی به ارتفاع تا ۳۰ متر و گاهی تا ۵۰ متر با شاخه‌های گسترده، مولد تاج هرمی، در سن بالا گاهی با تاجی تخت، شاخ­چه­ ها قهوه‌ای روشن، جوانه‌ها تخم مرغی یا تخم مرغی ـ مستطیلی، قهوه‌ای روشن و رزین دار است.

برگ

دارای برگ‌های خشن، به طول ۹ تا ۱۶ سانتی‌متر و رنگ سبز تیره است.

گل

گل‌های خوشه‌ای مسطح، سفیدرنگ که در اواسط بهار ظاهر می‌شوند. گل‌های این درختچه کاربرد دارویی دارد. برای مثال به‌عنوان ملین و مسکن به‌کاربرده می‌شود.

میوه

دارای مخروط‌های یک‌ساله منقاردار، مخروط‌ها تا حدودی بدون پایک، متقارن، تخم مرغی، به طول ۵ تا ۸ سانتی‌متر، قهوه‌ای مایل به زرد، درخشان و آپوفیز (بخش در معرض فلس‌های مخروط) به‌شدت ناودار، کوهان با تیغی کوتاه است.

تکثیر

تکثیر این درخت به‌وسیله بذر عملی می‌شود. با استفاده از هورمون‌ها نیز می‌توان این درخت را با قلمه تکثیر کرد.

کاربرد

به‌عنوان بادشکن و برای کنترل فرسایش، آمایش خاک و جنگل‌کاری به کار برده می‌شود.

نیازها

زمین‌های آهکی را ترجیح می‌دهد. این درخت حتی در خاک‌های گچی، خاک‌های سنگ دار و سنگلاخی سطحی بسیار خشک نیز به نتیجه می‌رسد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga