گیاهان دارویی

گیاه شاه تره

شاه‌تره از جمله گیاهان دارویی و از خانواده شاه‌تره است. بومی مناطقی از آسیا به‌خصوص ایران است. از طریق بذر تکثیر می‌شود. گیاهی علفی و یک‌ساله است. این گیاه دارای شاخ و برگ‌های متعددی است. تمامی قسمت‌های این گیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد. شاه‌تره بسته به گونه و رقم بومی اروپا، آسیا و آفریقا است. برخی گونه‌های آن بومی ایران می‌باشد. جنس شاه‌تره گونه‌های علفی یک‌ساله با اندام‌های هوائی سبز متمایل به آبی را شامل می‌شود. شاه‌تره اکثراً در کنار جاده‌ها و یا به‌عنوان علف هرز مزارع می‌روید.

شاه‌تره از جمله گیاهان علفی است که خواص بسیاری دارد. این گیاه دارای اندام‌های هوایی ظریفی است. ارتفاع این گیاه با توجه به گونه‌های مختلفی که دارد بین ۲۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است.برگ‌های با دم­برگ بلند دو یا سه شانه‌ای دارد. گل‌های کوچک خوشه‌ای آذین بسته بدون دمگل یا دمگل کوتاه دارد که معمولاً در انتهای ساقه‌ها ظاهر می‌شود. هر خوشه گل این گیاه بین ۵ تا ۱۵ گل دارد. گلبرگ‌های این گیاه به رنگ صورتی ظاهر می‌شوند. گل‌های این گیاه نیز به رنگ صورتی مایل به سفید، قرمز و ارغوانی است که به هنگام شکفتن منظره زیبایی را نمایان می‌کند. برگ‌های این گیاه به رنگ سبز است. دارای میوه کوچک کروی شکل است. هر میوه این گیاه حاوی یک دانه است. میوه فندقه کروی و چروکیده و کوچک‌تر از گونه اول (۱٫۵ تا ۲ میلی‌متر) است. ساقه‌ای به نسبتاً قوی‌ای دارد. در بیشتر مناطق به‌صورت خودرو رشد می‌کند. تمامی قسمت‌های این گیاه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گیاه شاه‌تره برگ‌ریز دارای بوته‌های علفی نیمه افراشته به ارتفاع حداکثر ۲۵ سانتی‌متر و شاخ و برگ متعدد و ساقه قوی است برگ‌ها شبیه گونه دوم و تا حدی کوچک و متمایل به رنگ آبی است. گل‌ها دارای دمگل کوتاهی هستند و گلبرگ‌ها به تعداد چهار عدد و به رنگ سفید متمایل به‌صورتی دیده می‌شوند. گل‌آذین همانند گونه‌های قبلی در مرحله میوه دهی به‌صورت غیر متراکم دیده می‌شود میوه ۲ میلی‌متر قطر دارد. این گونه زمان گل‌دهی آن طولانی و از اواسط بهار تا پائیز است. بهترین زمان برداشت گیاه در فصل بهار و بعد از زمان گل‌دهی است که گیاه به‌طور کامل رشد کرده است.

کاشت

شاه‌تره از طریق بذر تکثیر می‌شود. تکثیر بذری این گیاه در فصل بهار انجام می‌شود. برای همین منظور قبل از کشت زمین مورد کشت را خوب شخم بزنید و آماده کشت کنید. سپس برای تسریع در جوانه‌زنی بذرها را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم خیس کنید و بکارید. سطح کشت باید تا حدودی مرطوب باشد. پس از کاشت بذر آن را آبیاری و تا زمان جوانه آن را مرطوب نگه‌دارید. پس از مدتی گیاه جوانه می‌زند و رشد خود را آغاز می‌کند. اصله کاشت بذر شاه‌تره بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است. عمق کاشت بذر این گیاه کمتر از یک سانتی‌متر می‌باشد. بذر شاه‌تره برای رشد نسبت به خاک حساس نیست و با هر خاکی سازش دارد ولی خاک‌هایی با بافت متوسط و غنی از آهک و با بافت لومی و زهکشی شده را ترجیح می‌دهد. توجه داشته باشید که خاک باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. بذر شاه‌تره دمای موردنیاز نیمه گرمسیری است. گل‌دهی این گیاه از اوایل فصل بهار تا شروع فصل سرما است. بذر شاه‌تره به آبیاری متوسط و مرطوبی نیاز دارد. شاه‌تره از گیاهان آفتاب دوست است که برای رشد به نور زیاد خورشید نیاز دارد. پس از برداشت محصول آن‌ها را به‌طور طبیعی در سایه و یا به‌طور مصنوعی در خشک‌کن‌های مخصوص در ۴۰ تا ۵۰ درجه حرارت خشک می‌نمایند.

خواص

۱. خواص ضدالتهابی دارد

شاه‌تره برای درمان زخم‌ها و پوست قرمز و دردناک و درد سایر اندام‌ها بسیار مؤثر است.

۲. پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کند

به علت خواص ضدالتهابی که شاه‌تره دارد برای درمان اگزما و پسوریازیس مؤثر است.

۳. راش پوستی را درمان می‌کند

کرم یا پماد تهیه‌شده از شاه‌تره برای از بین بردن راش‌های دچار خارش عالی است.

۴. آکنه را از بین می‌برد

شاه‌تره همچنین آکنه را درمان می‌کند و درعین‌حال جای باقی‌مانده از جوش را از بین می‌برد و پوستی زیبا به شما می‌دهد.

۵. عامل سم‌زدایی است

از آنجایی که شاه‌تره حاوی مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های عالی است، برای پاک‌سازی خون و کبد عالی عمل می‌کند.

۶. دیورتیک است

شاه‌تره همچنین یک ادرارآور عالی است که به جلوگیری از انباشت آب اضافی و سموم در بدن کمک می‌کند.

۷. شاه‌تره آرامش‌بخش است

این گیاه دارویی خواص آرامش‌بخش دارد و به همین دلیل ضربان قلب را آرام می‌کند و فشارخون را پایین می‌آورد.

۸. علائم آرتریت را بهبود می‌دهد

شاه‌تره به علت خواص ضدالتهابی که دارد، برای درمان علائم آرتریت و بیماری‌های مفصلی عالی است.

۹. آنتی باکتریال است

شاه‌تره یک عامل ضد باکتری خوب است و به این ترتیب عفونت‌های باسیل و استاف را از بین می‌برد.

۱۰. مشکلات گوارشی را درمان می‌کند

IBS (سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر) و مشکلات گوارشی را درمان می‌کند. شاه‌تره همچنین برای درمان مشکلات دستگاه گوارش و از بین بردن التهاب، درد، اسهال، یبوست و بیماری‌های معده استفاده شده است.

۱۱. بیماری کبد را درمان می‌کند

مطالعات نشان می‌دهند که شاه‌تره می‌تواند بیماری کیسه‌ی صفرا و التهاب کبد را بهبود بخشد و به جریان صفرا کمک می‌کند. ثابت شده است که این گیاه دارویی عملکرد کبد را تا ۸۰٪ بهبود می‌دهد به‌علاوه این‌که کبد را سم‌زدایی می‌کند و سلامت آن را به‌طورکلی بهبود می‌بخشد … و حتی باعث تحریک عملکرد کبد می‌شود.

۱۲. بیماری‌های کیسه صفرا را درمان می‌کند

شاه‌تره همچنین مانع تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا می‌شود و به‌عنوان یک ترکیب ضداسپاسم عالی برای کیسه صفرا عمل می‌کند.

۱۳. حاوی آنتی‌اکسیدان است

شاه‌تره پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کند شدن روند پیری کمک می‌‌کنند.

۱۴. حاوی مواد مغذی مفید برای پوست است

شاه‌تره حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب عالی است که به بهبود پوست کمک می‌‌کنند. این گیاه دارویی همچنین ترکیبات فنولی دارد که سرعت روند پیری را کند می‌کنند و رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند.

۱۵. حاوی مواد مغذی برای سلامتی عمومی بدن است

شاه‌تره همچنین حاوی مقدار زیادی از آلکالوئیدها است از جمله بولبوکاپنین، پروتوپین، فومارین، فوماریلین و بسیاری دیگر که برای بسیاری از قسمت‌های بدن عوامل شفابخش قدرتمندی محسوب می‌شوند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga