گیاهان دارویی

گیاه کرویز

کرویز شاید نامی ناآشنا برای برخی از افراد به شمار رود. سبزی کرویز، سبزی محلی در مناطق ترک‌نشین ایران و کشور ترکیه است. این سبزی محبوبیت ویژه‌ای در سراسر دنیا دارد. این سبزی با نام‌های دیگری چون کرفس سیاه یا محلی شناخته می‌شود. برخی از غذاهایی ترکیه‌ای به نام این سبزی نام‌گذاری شده‌اند. این‌گونه از کرفس گونه‌ای خاص است که معمولاً در خانه پرورش داده نمی‌شود. در واقع درست است که این گیاه متعلق به خانواده کرفس‌ها است اما شباهت کمی به این خانواده دارد.

کاشت

مرحله اول: بر اساس اطلاعات هواشناسی روز آخرین سرمای زمستانه را پیدا کنید. ۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین سرما می‌توانید بذر را درون خانه بکارید. کاشت بذر کرویز در محیط داخلی خانه بالاترین درصد جوابدهی را خواهد داشت. برای کاشت تابستانه بذر می‌توانید بذر کرویز را در زمین به‌صورت مستقیم بکارید. اما مطمئن شوید که دما بین ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد باشد. بذر کرویز تنها در این بازه دمایی توانایی جوانه زدن را خواهد داشت.

مرحله دوم: بر اساس توصیه جوامع کشاورزی بهتر است که بذر کرویز در آب ولرم یک شب خیسانده شوند. توجه داشته باشید آب داغ نباشد. این کار زمان جوانه‌زنی را کاهش خواهد دارد.

مرحله سوم: خاک محل کاشت بذر کرویز را آماده کنید. برای آماده‌سازی خاک می‌توانید از ۲ قسمت خاک برگ و ۱ قسمت کمپوست یا پیت ماس استفاده کنید. هر چند شما می‌توانید از بستر آماده کاشت سبزیجات نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم: بذر کرویز را به فاصله ۱۵ سانتی از یکدیگر بکارید. توجه داشته باشید عمق کاشت بذر باید ۳ برابر اندازه بذر شما باشد.

مرحله پنجم: بعد از آنکه بذر را کاشتید به آرامی با اسپری آبدهی را انجام دهید. اجازه ندهید در طول جوانه‌زنی خاک بذر کرویز خشک شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام، چقدر خوشحال شدم دیدم درباره کرویز مطلب نوشتید. من هیچ کجا راجع به این گیاه نخوانده بودم و همانطور که نوشتید بیشتر افراد این سبزی رو نمیشناسند.
    در تبریز پای ثابت ترشی شور هست و کرویز یا همان به گویش ترکهای تبریز کروئز را جوشانده و آب آن را در ظرف شور ریخته و باعث رسیدن ترشی ها و شورها میشود.
    البته برای درست کردن خیارشور هم استفاده میکنند.
    از خواندن دیگر مطالب شما از جمله مطلبی درباره سنبله نقره ای هم استفاده کردم.
    چون در باغچه امون سبز شده بود اما با گیاه گوش میش و پولک اشتباه گرفته بودیم و موارد مصرفش رو هم نمیدونستیم.
    بسیار سپاسگزارم و موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga