بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

نکروز در گیاهان

وقتی‌که سلول‌ها یا بافت‌های یک موجود زنده می‌میرند یا تجزیه می‌شوند، این پدیده نکروز نام دارد. در گیاه با وقوع نکروز، برگ‌ها، ساقه‌ها و سایر بخش‌ها دچار تیرگی و خمیدگی می‌شوند. نکروز گیاه را ضعیف می‌کند در نتیجه گیاه در مقابل بیماری‌ها و آفت‌ها حساسیت بیشتری دارد. برخی بیماری‌های گیاهی که گیاه را با عوارض خاصی مواجه می‌کنند، عبارت نکروز را در نام خود نیز دارند، مانند نکروز ساقه گوجه‌فرنگی. با این حال نکروز بیشتر به‌عنوان یک علامت شناخته می‌شود تا یک بیماری.

کمبود مواد مغذی

گیاهان نیاز زیادی به مواد مغذی ندارند، اما زمانی که این مواد در دسترس گیاه نیستند، امکان وقوع نکروز وجود دارد. خاک‌های تهی از مواد مغذی، pH نامناسب برای گیاه یا استفاده نادرست از کودها موجب بروز کمبود مواد در خاک می‌شوند. کمبود شدید فسفر در مراحل اولیه باعث می‌شود که برگ‌ها رنگ سبز روشن داشته باشند، اما از سوی دیگر برگ‌های پیرتر دچار نکروز می‌شوند. سایر عناصری که کمبود آن‌ها منجر به نکروز می‌شود شامل پتاسیم، نیتروژن،‌ بور، آهن و نیکل هستند.

ویروس‌ها

ویروس‌ها برای رشد و تولیدمثل به سلول‌های گیاهان نیاز دارند. زمانی که یک ویروس از گیاه به‌عنوان میزبان استفاده می‌کند، انرژی گیاهی به‌جای اینکه صرف رشد گیاه شود به مصرف ویروس می‌رسد. با گذشت زمان، فقدان انرژی در مناطقی که ویروس فعالیت کرده است باعث بروز نکروز می‌شود. ویروس‌ها اغلب بخش‌های خاصی از گیاه را آلوده می‌کنند و به‌ندرت منجر به مرگ گیاه می‌شوند. برای رهایی از ویروس‌ها، کافی است که بخش آلوده را برید و از گیاه جدا کرد. اگر مشکل همچنان ادامه داشته باشد، کل گیاه باید از بین برود و به‌جای آن‌گونه‌ای که در مقابل ویروس مقاوم است جایگزین گردد.

مشکلات ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها

باکتری‌ها و قارچ‌ها اغلب روی برگ‌های گیاه اثر می‌گذارند. آلودگی آن‌ها اغلب خود را با لکه‌های خاکستری، سفید، قرمز، زرد یا قهوه‌ای روی برگ نشان می‌دهد. اگر این مشکل درمان نشود، در نهایت موجب نکروز برگ می‌گردد. قارچ‌ها اغلب از سطح گیاه فرار می‌کنند، درحالی‌که باکتری‌ها از نقاط ورودی گیاه به داخل آن نفوذ می‌نمایند. برای مقابله با قارچ‌ها و باکتری‌ها، علاوه بر اینکه باید از گونه‌های مقاوم به آن‌ها استفاده کرد، باید از آبیاری بیش‌ازحد جلوگیری شود، جریان هوا در نزدیکی گیاه مطلوب باشد و بخش‌های آسیب‌دیده به‌سرعت از گیاه جدا شوند.

نماتدها

اگرچه برخی از نماتدها با تغذیه از آفت‌ها به گیاهان سود می‌رسانند، برخی دیگر از آن‌ها منجر به آلودگی بافتی و نکروز گیاه می‌شوند. نماتدهای ساقه (آفلنکوئیدها اس‌پی‌پی Aphelenchoides spp) مسیر خود را که بین آوندهای برگی است، می‌خورند،‌ در این شرایط مشکلات ساختاری در گیاه رخ‌داده و نکروز اتفاق می‌افتد. استفاده از نماتدهای مفید، کاشت گیاهان مقاوم در مقابل نماتدها و تعویض محصولات، مشکلات ناشی از نماتدهای گیاهی را برطرف می‌کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga