بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

شناسایی و کنترل بیماری لکه سیاه گل رز

لکه سیاه در واقع همان چیزی است که به نظر می‌رسد: لکه‌های سیاه گرد روی سطوح برگ. لکه‌ها به‌مرورزمان رشد می‌کنند و شاخ و برگ‌های اطراف آن‌ها زرد می‌شوند. سرانجام، تمام برگ از بین می‌رود.

خسارت به گیاهان

مسئله‌ای که در مورد لکه‌های سیاه وجود دارد این است که برگ‌ریزی که هنگام از کنترل خارج شدن قارچ رخ می‌دهد، نه فقط برای فصل رشد فعلی بلکه برای فصل بعد نیز گیاه را تضعیف می‌کند. عملکرد اصلی شاخ و برگ گیاهان جذب انرژی از خورشید و انجام فتوسنتز است. اگر گیاه شما تمام یا بیشتر برگ‌هایش را به علت لکه سیاه از دست بدهد، نمی‌تواند برای زمستان و همچنین رشد سریع که در بهار رخ می‌دهد، انرژی جمع‌آوری و ذخیره کند. درنتیجه خسارت شدید لکه‌های سیاه، رشد ضعیف‌تر و شکوفندگی کمتری را در فصل مشاهده خواهید کرد.

چرخه عمر بیماری

هاگ‌های لکه‌های سیاه، زمستان را بر روی شاخ و برگ‌های آلوده، از جمله آن‌هایی که روی زمین افتاده و مانده‌اند، می‌گذرانند. در بهار، هنگام باران یا آبیاری، هاگ‌ها بر روی شاخ و برگ‌های تازه به وجود آمده پاشیده می‌شوند. هنگامی‌که هوا به‌طور مداوم گرم و مرطوب بماند، هاگ‌ها در طی یک روز جوانه زده و گیاه را آلوده می‌کنند. علائم قابل‌مشاهده (لکه سیاه و مقداری زرد شدن) در مدت پنج روز آشکار خواهند شد و در طی ده روز هاگ‌های جدیدی تولید و پخش خواهند شد. هاگ‌های جدید قسمت‌های دیگر گیاه را آلوده می‌کنند و یا با باد به هر بوته گل رز نزدیک دیگری منتقل می‌شوند.

درمان و پیشگیری

روش‌های ارگانیک زیادی برای کنترل لکه سیاه وجود دارد. بیشتر آن‌ها متکی به نظارت و نگهداری منظم هستند. هیچ‌کدام از این روش‌ها سخت نیستند و می‌توانند هم‌زمان با تحسین گل‌ها توسط شما، محقق شوند.

گل‌های رز را در آفتاب کامل بکارید. اگر گل‌های رز خود را در نقطه‌ای قرار دهید که در آن روزانه شش تا هشت ساعت آفتاب دریافت کنند، نه تنها گیاهانی خواهید داشت که با سرعت بیشتری رشد می‌کنند بلکه در برابر لکه‌های سیاه نیز مقاوم خواهند بود. لکه سیاه عاشق رطوبت است و در سایه، آب بسیار کند تبخیر می‌شود. در آفتاب کامل، تبخیر سریع‌تر اتفاق می‌افتد که نه تنها به جلوگیری از لکه‌های سیاه بلکه سایر بیماری‌های قارچی نیز کمک می‌کند.

گل‌های رز را در منطقه‌ای با گردش هوای خوب بکارید. این روش همان کار کاشت در منطقه با نور مستقیم خورشید را انجام می‌دهد: رطوبت با سرعت بیشتری تبخیر می‌شود. علاوه بر این، با گردش زیاد هوا، امیدوارانه، نسیم هرگونه هاگ لکه سیاه تازه جوانه زده را از گل رز شما دور می‌کند. در منطقه‌ای با گردش هوای ضعیف، هاگ‌ها به جز گیاه شما و خاک اطراف جایی برای رفتن ندارند.

به درستی آبیاری کنید. سعی کنید از آبیاری آبشاری که باعث مرطوب شدن شاخ و برگ‌ها می‌شود، خودداری کنید. به هر حال آبیاری در سطح زمین کارآمدتر است. آب کمتری را در تبخیر از دست می‌دهید. همچنین، از آب‌دهی در اواخر روز خودداری کنید. تبخیر آب در دمای خنک‌تر عصر و شب بسیار کندتر است.

برگ‌هایی که نشان‌دهنده علائم آلودگی هستند را جدا کنید. به‌محض مشاهده لکه سیاه روی شاخ و برگ گل رز خود، برگ‌های آلوده را جدا کنید و آن‌ها را دور بیندازید. آن‌ها را در کنار کود آلی خود قرار ندهید. اگر گل رز خود را مرتباً بررسی کنید و شاخه‌های آلوده را فوراً جدا کنید، شانس خوبی برای کنترل لکه‌های سیاه و جلوگیری از آلوده شدن قسمت‌های دیگر گیاه دارید.

باغ را تمیز نگه دارید. مرتباً هر شاخ و برگ گل رز افتاده را بردارید و دور بریزید. ناحیه اطراف گل رز خود را به‌خصوص در اواخر زمستان گود کنید و هرگونه مانده طبیعی را مرتب کرده و به تمام منطقه لایه مناسبی به عمق سه اینچ از کود طبیعی (مالچ) اختصاص دهید. اگر این کار را قبل از پیدایش شاخ و برگ‌های جدید انجام دهید، بعید است که مشکل خاصی در رابطه با لکه سیاه داشته باشید.

گونه مقاوم را انتخاب کنید. اگر به‌طور مداوم با لکه‌های سیاه مشکل داشتید، حتماً از مقاوم بودن هر گونه گل رز جدید اضافه شده به باغ خود، اطمینان حاصل کنید. خدمات توسعه تعاونی محلی شما قادر به ارائه پیشنهاد‌هایی به شما خواهند بود.

پیشگیری بهترین روش است. روش قدیمی درمان لکه سیاه با اسپری جوش‌شیرین، بی‌اثر نشان داده شده است. تنها راه کنترل لکه‌های سیاه به‌صورت ارگانیک، تمرین پیشگیری و نگهداری موارد بالا است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga