بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری موزاییک خیار (Cucumber mosaic)

عامل بیماری: (Cucumber mosaic virus (CMV

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های گیاهان جالیزی شامل خیار، طالبی، هندوانه و کدو در ایران، بیماری ویروسی آبلهشدن برگ و یا به عبارت دیگر بیماری موزاییک کدوئیان است. این بیماری احتمالاً از سال‌های خیلی دور در ایران وجود داشته و خسارت آن در کشور زیاد می‌باشد. میزان کاهش محصول خیار در اثر این بیماری تا یک سوم برآورد شده است.

علائم بیماری

نشانه‌های این بیماری در خیار در مرحله جوانه‌زنی و چند هفته اول رشد به‌ندرت دیده می‌شود. در این مرحله برگ‌های جوان خیار دارای لکه‌های زرد و چروکیده شده و لبه آن‌ها به سمت پایین خم شده و کوچک باقی می‌مانند.

در اثر این بیماری رشد گیاه متوقف شده و گیاه کوتاه باقی می‌ماند. همچنین لبه برگ‌های قدیمی‌تر ابتدا کلروتیک و سپس نکروتیک خواهند شد. شکل میوه‌ها اغلب نامنظم، زگیلدار و دارای لکه‌های زرد- سبز شده و اندازه آن‌ها کوچک باقی می‌ماند. علاوه بر این میوه‌های آلوده ممکن است به علت کمبود کلروفیل، سفیدرنگ دیده شوند.

گسترش بیماری

این ویروس، زمستان را بر روی میزبان‌های واسط و یا ریشه‌های علف‌های هرز می‌گذراند. در اوایل بهار که علف‌های هرز میزبان در اطراف مزارع جالیز می‌رویند، به‌تدریج ویروس نیز به برگ‌های آن‌ها انتقال یافته و سپس به‌وسیله حشرات مکنده (شته‌ها)، ویروس از علف‌ها به بوته‌های جالیز منتقل می‌شود.

همچنین ویروس از طریق تجهیزات و لباس کارگران به طریق مکانیکی از بوته‌های بیمار به بوته‌های سالم انتقال می‌یابد. علاوه بر این نشان داده شده است که سوسک خیار (.pps acitorbaiD) نیز می‌تواند این بیماری را منتقل کند.

 کنترل بیماری

 بهترین راه مبارزه با این ویروس استفاده از ارقام مقاوم است.

 استفاده از حشره‌کش‌ها و روغن‌های معدنی به‌منظور کنترل حشرات ناقل

 استفاده از بذرهای غیرآلوده به بیماری

 استفاده از مالچ آلومینیوم برای انعکاس نور به‌عنوان دفع‌کننده شته‌های ناقل

 حذف علف‌های هرز و بوته‌های مشکوک به آلودگی

 شخم عمیق بقایای گیاهی و از بین بردن مواد آلوده از گلخانه

 اجرای برنامه جامع بهداشتی برای کارگران و تجهیزات برای جلوگیری از گسترش بیماری

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga