بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

گره ریشه گوجه فرنگی (Root knot)

عامل بیماری: Meloidogyne hapla (Northern root-knot nematode), Meloidogyne incognita (Southern root-knot nematode), Meloidogyne arenaria (Peanut root-knot nematode), Meloidogyne javanica (Javanese root-knot nematode), Meloidogyne chitwoodi (Root-knot nematode), Meloidogyne enterolobbii (Root-knot nematode)

علائم بیماری

علائم اولیه بیماری گره ریشه گوجه فرنگی در بخش‌های بالایی گیاه آلوده به‌صورت پژمردگی و رنگ‌پریدگی ظاهر می‌شود. دیگر علائم بیماری نماتد شامل کلروز شدن و علائم کمبود عناصر غذایی است (در واقع سطح زیرین برگ‌ها به رنگ ارغوانی شده که می‌تواند ناشی از کمبود فسفر باشد).

معمولاً گیاهان آلوده به نماتد در مقایسه با گیاهان سالم از رشد کمتری برخوردار هستند. برای تشخیص بیماری می‌توان از طریق گره‌هایی که در روی ریشه تشکیل شده است گیاهان آلوده را شناسایی کرد. گال‌های تشکیل شده بر روی ریشه در اثر حمله نماتد، نامنظم بوده و با توسعه بیماری بزرگ‌تر می‌شوند.

شرایط گسترش بیماری

دامنه میزبانی نماتد بسیار زیاد بوده و بر روی علف‌های هرز و محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. شدت این بیماری در مناطقی با طول فصل رشد طولانی که دارای زمستان‌های ملایم و یا بدون زمستان هستند بیشتر می‌باشد.

نماتدها سبب ایجاد بیماری در خاک‌های با بافت‌های مختلف می‌گردند، ولی خسارت به ریشه در خاک‌های شنی و سبک شدیدتر است. خاک‌های گرم با دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد برای توسعه بیماری توسط نماتدهای M. arenaria, M. javanica, and M. incognita مناسب بوده، در حالی که دمای خاک ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد برای توسعه بیماری توسط M. hapla. Meloidogyne incognita مناسب است.

کنترل بیماری

 کشت ارقام مقاوم به نماتد

 رعایت تناوب زراعی

 استریل کردن خاک

 کنترل شیمیایی

 استفاده از نشاهای سالم و بدون نماتد

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga