بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

آنتراکنوز فلفل (Anthracnose)

عامل بیماری: Colletotrichum capsici, C. gloeosporioides, C. coccodes, C. acutatum.

علائم بیماری

بیماری  فلفل می‌تواند در تمام مراحل رشدی، کل قسمت‌های گیاه را آلوده کند. آلودگی در مرحله گیاهچه‌ای ممکن است بر روی برگ‌های لپه‌ای (کوتیلدون) محدود شود و گسترش پیدا نکند. لکه‌ها به رنگ خاکستری متمایل به قهوه‌ای در روی ساقه و برگ توسعه می‌یابند. نرم شدن میوه و آلودگی میوه از مهم‌ترین عوارض این بیماری از لحاظ اقتصادی است. نشانه‌های این بیماری در ابتدا به‌صورت لکه‌های آب سوخته روی میوه ظاهر شده که بعداً به رنگ برنزه و قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند.

این لکه‌ها روی میوه به‌صورت کوچک و گرد هستند و یا ممکن است به یکدیگر متصل شده و سطح بیشتری از بافت میوه را در برگیرند. در شرایط مرطوب، توده‌های اسپور قارچ به رنگ صورتی و نارنجی به‌صورت دوایر متحدالمرکز دیده می‌شوند. بسته به گونه Colletotrichum ساختارهای رشته‌ای سیاه یا قهوه‌ای رنگ نیز در محل آلودگی قابل‌مشاهده می‌باشد. آنتراکنوز می‌تواند میوه‌های سبز و بالغ (قرمز رنگ) را آلوده کند ولی علائم آن تا زمان رسیدن و تغییر رنگ روی میوه ظاهر نمی‌گردد.

شرایط گسترش بیماری

آب‌وهوای گرم و مرطوب شرایط مناسبی برای توسعه و گسترش این عامل قارچی فراهم می‌کند. بسته به گونه Colletotrichum دامنه دمایی مناسب برای فعالیت این قارچ بین ۲۰ الی ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. رطوبت آزاد (رطوبت محیط) برای گسترش بیماری آنتراکنوز فلفل می‌باشد. بارندگی سبب انتشار اسپورهای این قارچ شده که اغلب منجر به تلفات شدید عملکرد بخصوص زمانی که روی بافت میوه زخم باشد، می‌گردد. قارچ آنتراکنوز می‌تواند بر روی بذر، برگ‌ و یا ساقه‌ بقایای گیاهی می‌توانند به مدت طولانی بقا خود را حفظ کند.

کنترل بیماری

 استفاده از بذر با کیفیت بالا

 رعایت تناوب زراعی با سایر محصولات به غیر از گیاهان خانواده سولاناسه به مدت ۲ تا ۳ سال

 استفاده از زمین‌های زراعی با زهکشی مناسب

 حذف علف‌های هرز و بقایای گیاهی

 به حداقل رساندن آسیب به بافت میوه از طریق کنترل آفات

 استفاده از سموم قارچ‌کش حاوی ترکیبات مسی

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga