بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری لکه سیاه سیب چیست؟

عامل لکه سیاه سیب قارچی به نام Venturia inaequalis است. این بیماری روی درختان سیب شایع است و برگ‌ها را به رنگ زرد درمی‌آورد و در میانه‌ی تابستان ریزش برگ را به همراه دارد. در سال‌هایی با آب‌و‌هوای بهاری مرطوب و خنک، این بیماری سبب چروکیدگی وسیع برگ‌ها می‌شود. به‌رغم ریزش شدید برگ‌ها، احتمال مرگ درخت بر اثر لکه‌ی سیاه سیب کم است. اگر چروکیدگی برگ‌ها برای چند سال ادامه یافت درخت ضعیف می‌شود و در برابر دیگر عوامل بیماری‌زا آسیب‌پذیر می‌شود. این لکه‌ها زیبایی میوه‌ها را از بین می‌برد. میوه‌ها و سیب‌های دارای لکه همچنان قابل خوردن هستند. لکه‌ی سیاه سیب ممکن است روی دیگر محصولات باغی نیز رخ دهد.

علائم و تشخیص بیماری لکه سیاه سیب

معمولاً اولین علائم لکه سیاه سیب قابل‌مشاهده نیست. علائم مذکور عبارت است از پیچیدگی و چروک شدن برگ‌ها که نقاط سیاه و دواری زیرشان دارند. بر روی برگ، این نقاط مخملی هستند و ظاهری با رنگ سبز زیتونی و دود‌گرفته دارند. ممکن است این نقاط به هم وصل شوند و کل برگ را بپوشانند. با پیشرفت بیماری، برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند. میوه‌ی درختان بیمار دارای نقاطی زخم‌دار می‌شوند که برنزه و فرو‌رفته هستند. ممکن است لکه‌ی سیاه سیب با خال‌زدگی سیب، یک بیماری قارچی دیگر، اشتباه گرفته شود. خال‌زدگی سیب نیز سبب زرد شدن برگ‌ها می‌شود، ولی نقاط شکل گرفته دارای رنگ زرد روشن با مرکز تیره‌ی هاگدان سیاه هستند.

چرخه زندگی لکه سیاه سیب

هاگ‌های قارچی در برگ‌ها و میوه‌های آلوده و به زمین افتاده زمستان را سر می‌کنند. در بهار، باد و باران این هاگ‌ها را روی برگ‌های جوان پخش می‌کند. فصل بهاری که دارای رطوبت و خنک هستند شرایط ایده‌آلی برای بیماری است. ده تا بیست روز پس از ابتلای درخت، هاگ‌های جدیدی پخش می‌شود که این‌ها نیز برگ‌های جدیدی را آلوده می‌کنند. این‌گونه عفونت ثانویه می‌تواند در طول تابستان تا زمانی که وضعیت شدیداً گرم و خشک شود ادامه پیدا کند. برای تکثیر هاگ قارچی و آلوده شدن برگ‌های جدید به برگ‌های مرطوب نیاز است.

راهکارهای یکپارچه‌ی مدیریت آفت لکه سیاه سیب

۱. با بیماری بسازید. لکه‌ی سیاه سیب به‌ندرت درختان را از بین می‌برد و شدت بیماری در هر سال بسته به شرایط جوی فرق می‌کند. توجه بیشتری صرف درختان جوانی کنید که در صورت چروک شدنِ زودهنگامِ برگ‌ها ممکن است در رشدشان اختلال ایجاد شود. همچنین مراقب هر درختی باشید که طی چند سال چروکیدگیِ برگ‌ها ضعیف شده است و کاری که لازم است انجام دهید.

۲. درختان را سالم نگه دارید. درختی که طی دوره‌های خشک آبیاری شود بهتر می‌تواند چروکیدگی دوره‌ای برگ‌ها را تحمل کند.

۳. برگ‌های آلوده را جمع‌آوری کنید و از بین ببرید. قارچ‌ها زمستان را در برگ‌های آلوده سر می‌کنند؛ از این رو، مهم است که در پاییز برگ‌ها را جمع کنید و نابود کنید. چون هاگ با باد جابجا می‌شود از بین بردن برگ‌ها فقط تا حدودی مؤثر است.

۴. درختان را هرس کنید تا جریان هوای مناسبی داشته باشند. جریان بهتر هوا برگ‌ها را سریع‌تر خشک می‌کند و از بروز آلودگی جلوگیری می‌شود. از آبیاری بارانی استفاده نکنید.

۵. اگر داشتن شاخ‌و‌برگی تمیز ضرورت دارد یا اگر چروکیدگی برگ‌ها میوه‌دهی سیب را کاهش داده است از اسپری‌های ضدقارچ استفاده کنید. می‌توانید از سوفلور استفاده کنید، ولی باید قبل از رشد هاگ‌ها به‌کار برود. مواد شیمایی ثبت شده برای استفاده عبارت‌اند از کلروتالونیل (داکونیل)، مس، فربام، فوزتیل آلومینیوم، سم مانب، تیرام، تریفلومایزول و زیرام. برای اثربخشی اسپری‌های ضدقارچی، لازم است آن‌ها را قبل از بروز بیماری به‌کار برد.

۶. درخت بیمار را با گونه‌های مقاوم در برابر لکه‌ی سیاه سیب جایگزین کنید.

روش‌های ارگانیک

روش ۱، ۲، ۳، ۴ و ۶ جزو روش‌های ارگانیک هستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga