درختان

کاشت و پرورش فیکوس بنجامین

انجیر مجنون، انجیر بنجامین و درخت فیکوس از دیگر نام های فیکوس بنجامین می باشد. این درختچه زیبا در بسیاری از ادارات دولتی و ساختمان های اداری زینت بخش محیط است. این گیاه بومی مناطق گرم مانند هند و استرالیا می باشد.  در هوای باز و زیستگاه طبیعی خود بنجامین به ارتفاع ۱۵ متر نیز می رسد. آسان ترین راه تکثیر بنجامین، قلمه زدن می باشد که در این مقاله قصد داریم تمامی نکات مربوط به آن را با زبانی ساده شرح دهیم.

تکثیر بنجامین از طریق قلمه زدن

۱- انتخاب قلمه سالم

شاخه ای به طول ۱۵ سانتی متر از قسمت میانی گیاه که بالغ (نه جوان نه پیر) باشد را با قیچی تیز ببرید. شاخه موردنظر باید سالم و عاری از هر گونه آفت با تعداد کمی برگ باشد.

قلمه بنجامین
قلمه بنجامین

 

۲- قلمه را از زیر قسمت گره برگ قطع کنید

گره جایی است که برگ ها از آن خارج می شوند. برای ریشه زایی بهتر از هورمون ریشه زایی استفاده کنید. شیره بنجامین سمی است و حساسیت پوستی می آورد بنابراین از دستکش استفاده کنید.

قلمه فیکوس
قلمه فیکوس

 

۳- قسمت باقی مانده شاخه را هرس کنید

بعد از گرفتن قلمه، شاخه ای که روی درخت باقی می ماند را حذف کنید (مطابق تصویر زیر) . این کار به التیام زخم ساقه کمک می کند.

التیام زخم قلمه
التیام زخم قلمه

 

۴- حذف برگ های انتهایی قلمه

تنها یک برگ شاداب و سالم بالای ساقه را نگه دارید و الباقی را حذف کنید. برگ زیاد باعث گرفتن انرژی قلمه برای ریشه دار شدن می شود که همین امر دلیل خشک شدن بسیاری از قلمه های بنجامین است.

۵- قلمه را داخل آب قرار دهید

قلمه ها را داخل لیوان آب تازه بذارید تا ریشه دار شود.

۶- نور مناسب برای قلمه های بنجامین

هفته ای دوبار آب ظرف را عوض کنید و آنها را در مکانی با نور غیرمستقیم، گرم و مرطوب قرار دهید.

نور مناسب قلمه
نور مناسب قلمه

 

۷- پروسه ریشه دار شدن ۲ الی ۳ هفته طول می کشد

بسته به شرایط نگهداری قلمه ها، دو الی سه هفته زمان می برد تا ریشه های جوان در انتهای ساقه نمایان شوند. بعد از آن، قلمه ها آماده انتقال به خاک می باشند.

ریشه دار کردن قلمه در آب
ریشه دار کردن قلمه در آب

 

انتقال قلمه بنجامین

۱- یک گلدان کوچک به قطر دهانه ۱۰ سانتی متر انتخاب کنید

گلدانی به قطر دهانه ۱۰ سانتی متر را تا نیمه با خاک مناسب پر کنید. خاک مناسب قلمه زنی بنجامین شامل ۵۰ درصد کوکوپیت و پرلیت و ۵۰ درصد پیت ماس و ماسه نرم می باشد.

گلدان مناسب قلمه
گلدان مناسب قلمه

۲- قلمه را داخل خاک قرار دهید

قلمه ها را داخل بستر آماده قرار دهید و ریشه ها را کامل بپوشانید. موقع انتقال دقت کنید که به ریشه آسیب نرسد. خاک اطراف را کمی سفت کنید تا گیاه محکم بایستد.

۳- آبیاری قلمه های ریشه دار شده

بعد از انتقال، گلدان را سیراب کنید انقدر که آب از ته سوراخ های گلدان بیرون بیاید. در دفعات بعدی صبر کنید تا خاک خشک شود سپس آبیاری کنید.

۴- گلدان را در مکانی گرم و پر نور قرار دهید

مطابق عکس گلدان را در مکانی پر نور (و نه الزاما پشت پنجره) قرار دهید. مکانی گرم و مرطوب برای تثبیت قلمه های ریشه دار شده، از دیگر شرایط نگهداری می باشد.

مکان نگهداری قلمه
مکان نگهداری قلمه

 

نگهداری فیکوس بنجامین

۱- نور مناسب بنجامین

فیکوس بنجامین نور فیلتر شده را می پسندد و برای رشد، بهتر است به فاصله ۲ متر پشت پنجره جنوبی قرار گیرد.

نور مناسب بنجامین
نور مناسب بنجامین

۲- آبیاری بنجامین

اجازه دهید خاک خشک شود سپس آب دهید. آب زیاد موجب پیچیدگی برگ ها و قهوه ای رنگ شدن آنها می شود. در زمستان و پاییز آب زیاد موجب ریزش برگ ها می شود.

۳- دمای مناسب نگهداری فیکوس بنجامین

دمای اپتیمم نگهداری ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می باشد. دمای زیر ۱۰ درجه گیاه را نابود می کند . نوسانات دمایی باعث ریزش برگ های بنجامین می شود.

دمای مناسب نگهداری
دمای مناسب نگهداری

۴- رطوبت مناسب بنجامین

۵۰ الی ۷۰% رطوبت مورد نیاز بنجامین است. روزی دو بار اسپری آب مه افشانی کنید یا دستگاه بخار ساز کنار گیاه قرار دهید. فیکوس بنجامین را از بخاری، منافذ پنجره، دریچه های ورد و خروج هوا و باد کولر دور نگه دارید.

۵- تغذیه کودی گیاه

از بهار تا اوایل پاییز ماهی یک الی دوبار با کود مایع گیاه را تقویت کنید.

۶- تعویض گلدان

هر ۳ سال گیاه را به گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید. فصل تعویض گلدان فیکوس اوایل بهار می باشد. حتما از خاک بسته بندی آماده به دلیل عاری بودن از آفات و بیماری برای گلدان جدید استفاده کنید.

 

۷- به هیچ عنوان بنجامین را تکان ندهید

فیکوس بنجامین به نوسانات دما، رطوبت، نور و تغییر در سایر شرایط محیطی از جمله جابجایی حساس است و در صورت بروز برگ هایش می ریزد. تا حد امکان از جابجایی پرهیز کنید و اگر مجبور به جابجایی گلدان شدید در فصول گرم این کار را انجام دهید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga