درختان

درخت خرمالو

خرمالو از درختان مناطق گرمسیری است. میوه خوراکی‌ای دارد که بسیار خوشمزه است. رنگ میوه خرمالو معمولاً قرمز مایل به نارنگی یا زرد روشن می‌باشد. درخت خرمالو گونه‌های مختلفی دارد. برگ‌های سبز رنگی دارد. برگ‌ها به‌صورت پهن و تخم مرغی شکل کشیده است. سطحی صاف و در عین حال براق دارد. برگ‌های پایینی این درخت کرکدار است. درختی همیشه سبز و خزان پذیر می‌باشد. ارتفاع درخت خرمالو بسته به شرایط اقلیمی متغیر و بین ۳ تا ۵ متر است که گاهی ارتفاع آن بیشتر نیز می‌شود. میوه‌این گیاه معمولاً در فصل پاییز می‌رسد. برگ‌های این درخت در فصل پاییز همچون سایر درختان تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که خرمالو را می‌چینید کاسه گل با خرمالو باقی می‌ماند. چوب درخت خرمالو از نوع چوب‌های سفت و سنگین است. مثلاً چوب آبنوس را از گونه‌های مختلف خرمالو دیوسپیروس به نام‌های دیوسپیروس ابه‌نوم، دیوسپیروس ملانوکسیلون و گونه‌های دیگر تهیه می‌کنند. درخت خرمالو از ۴ تا ۵ سالگی شروع به باردهی می‌کند.

میوه بسیاری از گونه‌های خرمالو خوراکی می‌باشد. رنگ آن‌ها از نارنجی و زرد روشن تا نارنجی و قرمز تیره متفاوت است و قطر آن‌ها بنا بر گونه بین ۲ تا ۸ سانتیمتر است. معمولاً پس از چیدن کاسه گل همراه با میوه باقی می‌ماند. شکل خرمالو بر اساس گونه آن ممکن است کروی یا شبیه بلوط باشد. آن‌ها دو گونه گس و غیر گس دارند. میوه‌های گس تا قبل از زمان پخته شدن گس هستند و هنگامی که می‌رسند شیرین و نرم می‌گردند. گونه‌های غیر گس زمانی که کال هستند کمتر گس می‌باشند و حالت گسی خود را خیلی زودتر از دست می‌دهند. آن‌ها در حالت رسیده سفت می‌باشند. حالت گسی این میوه را می‌توان طی چند روز با قرار دادن آن در معرض نور خورشید در سرما از بین برد، به این فرآیند bletting یا رسیدن میوه می‌گویند. خرمالو را می‌توان به شکل خام یا در غذا استفاده کرد. نوع غیر گس آن برای خوردن به شکل خام بهتر است.

شرایط محیطی

دما: خرمالو ازجمله میوه‌های مناطق نیمه گرمسیری حساب می‌شود. این‌که خرمالو خاک مرطوب را نمی‌پسندد نباید باعث شود شما فکر کنید که خرمالو با خشکی سازگار است. بلکه خرمالو به هیچ عنوان خشکی را نمی‌پذیرد و به آن حساس بوده پس باید در فصول گرم آن را به‌طور مرتب آبیاری کنید. از طرفی هم آبیاری بیش از نیاز در طول فصل رشد گیاه سبب می‌شود که میوه‌ها بریزند. اگر سرمای دیررس بهاره فرا برسد، شاخساره های یک ساله این گیاه را خراب می‌کند و آسیب می­زند. مقاومت خرمالو در برابر سرما بیشتر از ۱۰- درجه نیست. دیده شده که برخی خرمالوها سرمایی تا حدود منفی هجده درجه سانتی‌گراد را نیز تحمل کرده‌اند. جوانه‌های درخت خرمالو به سرمایی زیر ۷ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند (۱۰۰ تا ۴۰۰ ساعت).

خاک: خرمالو برای رشد خاک سبک، متوسط و حاصلخیز را ترجیح می‌دهد. خاکی که خرمالو روی آن کاشته می‌شود باید زهکشی شده، سبک و غیرقابل نفوذ باشد. زیرا این خاک‌ها برای رشد خرمالو از خاک‌های مرطوب و زهکشی نشده بهترند.

کود: میوه خرمالو مواد غذایی زیادی نیاز ندارد و در مناطقی که کودهای گیاهی و حیوانی هست، به کودهای شیمیایی نیازی نیست. ولی اگر کود گیاهی و حیوانی در دسترس نداشتید می‌توانید کودهای شیمیایی «N-P-K» را با یک دیگر به‌صورت «۱۰-۱۰-۱۰» ترکیب کنید و مورداستفاده قرار دهید. بهترین زمان دادن کود اواخر زمستان و اوایل بهار است.

کاشت

درخت خرمالو به‌راحتی از طریق بذر تکثیر می‌شود. بذر خرمالو را از میوه‌این گیاه به دست می‌آورند. پس از تهیه بذر چند روزی آن را در درون آب ولرم نگه‌داری کنید. پس از گذشت چند روز بذرها جوانه ریزی می‌زنند. در این هنگام شما می‌بایست بذرهای جوانه زده را از آب خارج نمایید و در درون گلدان یا باغچه بکارید. پس از کاشت بذر گیاه را آبیاری کنید. پس از گذشت مدت زمانی جوانه بذر سر از خاک بیرون می‌آورند و گیاه رشد خود را آغاز می‌کند.

فاصله کاشت بذر درخت خرمالو بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و فاصله کاشت نهال بین ۱٫۵ تا ۲ متر است. بذر را در عمق ۰٫۵ تا ۲ سانتی‌متری بکارید. زمان گل‌دهی درخت خرمالو فصل بهار است. درخت خرمالو به آبیاری متوسط و زیادی نیاز دارد. درخت خرمالو بسیار آفتاب دوست است، طوری که برای رشد به نور خورشید نیاز دارد.

آفات و بیماری‌ها

میوه خرمالو به‌طورکلی بسیار کم آفت است و از نظر آفت خیلی مشکلی برایش پیش نمی‌آید. در کل مبارزه با مورچه‌ها می‌تواند مهم‌ترین پارت مبارزه با آفت‌های درخت خرمالو باشد.

شپشک های نباتی

یکی از فراوان‌ترین حشرات در باغات مرکبات به‌ویژه در ماه‌های گرم و مرطوب سال است. شپشک­ها از شیره گیاهی که در برگ‌های میوه و شاخه‌های جوان است تغذیه می‌کنند. شپشک­ها موجب ضعف درختان آلوده و ریزش برگ و میوه و خشکیدگی شاخه‌های جوان می‌شوند.

مگس سفید

این آفت به پوست میوه آسیب می‌رساند و آن را بدرنگ می‌کند. مگس سفید گرده سفیدی روی بال خود دارد همین گرده سبب می‌شود تا سفید جلوه کند. این حشرات زمانی که پوره سن اول (تازه از تخم بیرون آمده) هستند به‌راحتی توسط باد و عوامل دیگری جابه‌جا می‌شوند و گسترش میابند. با استفاده از قارچ‌های حشره‌کش مانند مایکوتال یا توسط زنبورهای پارازیت مگس‌های سفید را مهار کنید. شوینده‌های حشره‌کش و روغن‌ها برای مبارزه با این آفت بسیار مؤثر می‌باشند. همچنین سم‌پاشی زین‌های سیلیسی نیز باعث نابودی این آفت می‌شود.

تریپس

با از بین بردن جوانه‌ها گل‌ها و بافت‌های برگ، غذا می‌خورند و شروع به مکیدن شیره گیاه می‌کنند. آن‌ها گل‌ها و جوانه‌ها را بدرنگ و بدشکل می‌کنند و لکه‌های نقره‌ای در برگ ایجاد می‌نمایند. راه‌های مبارزه با تریپس عبارت‌اند از:

استفاده از توری در دریچه تهویه

اگر تریپس را مشاهده کردید گل‌ها را بشویید

از کارت‌های زرد و آبی در هر ۱۰ تا ۱۵ مترمربع استفاده کنید (دو کارت زرد و یک کارت آبی)

از تله‌های زرد چسبنده یا همان کارت زرد در راهرو گلخانه استفاده کنید.

بیماری‌های میوه خرمالو

ازجمله بیماری‌های درخت خرمالو، ریزش محصول، زودگلدهی و ترک خوردن میوه در اطراف کاسبرگ و همچنین آفتاب سوختگی میوه را می‌توان نام برد. دقت کنید که ریزش میوه پدیده‌ای طبیعی است اما می‌توانید با تغذیه درخت با کود حیوانی از شدت آن بکاهید.

خواص خرمالو برای پوست و مو

خرمالو برای پوست و مو فواید زیادی دارد؛ آب خرمالو می‌تواند برای درمان زخم، علائم واریس و یا خونریزی لثه مفید باشد. نکته مهم این‌که پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

۱٫ شاداب کننده پوست

استفاده از خرمالوی تازه یا آب آن می‌تواند باعث طراوت و شادابی پوست صورت شود و رنگ پوست را روشن‌تر کند.

ماسک خرمالو برای پوست: پوره خرمالو را روی صورت بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

۲٫ درمان جوش صورت

آب خرمالو می‌تواند به‌عنوان تمیزکننده صورت برای از بین بردن چربی و آلودگی‌های پوست و درمان جوش صورت و آکنه استفاده شود.

ماسک خرمالو برای پوست چرب: آب گوجه فرنگی و پوره خرمالو را ترکیب کنید و آن را به‌صورت خود بمالید، این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا جوش صورت درمان شود.

ماسک خرمالو برای جوش صورت: پوره خرمالو را با آب خیار مخلوط کنید و آن را در هر روز بر روی پوست صورت بمالید تا چربی پوست را کنترل کرده و به درمان جوش کمک کند.

۳٫ درمان لکه‌های پوستی

ویتامین C موجود در خرمالو به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و ضدالتهاب برای پوست صورت عمل می‌کند و به درمان لکه‌های پوستی کمک می‌کند.

۴٫ جوان‌سازی پوست صورت

خرما می‌تواند برای درمان چروک پوست صورت و جوان‌سازی پوست مورداستفاده قرار گیرد.

ماسک ضد چروک خرمالو: برای درمان چروک پوست گوشت خرمالو را از پوست آن جدا کرده و له کنید آن را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند سپس با آب سرد بشویید.

۵٫ درمان شوره سر

همچنین آب خرمالو به‌عنوان ضدعفونی‌کننده پوست سر برای درمان شوره سر مفید است.

۶٫ تقویت موهای سر

خرمالو حاوی ویتامین‌های A، B و C است که برای تقویت و رشد سریع مو مفید می‌باشند، همچنین خرمالو برای داشتن موهای سالم و پرپشت مفید است.

خواص دارویی و درمانی خرمالو برای سلامتی بدن

۷٫ جنین و زنان باردار

خرمالو حاوی مواد مغذی زیادی است که می‌تواند نیازهای زنان باردار را در دوران بارداری تأمین کند، همچنین خرمالو برای درمان کم خونی در زنان باردار و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی در دوران حاملگی بسیار مناسب است. کلسیم موجود در خرمالو برای سلامت استخوان و بهبود روند انعقاد خون نقش مهمی دارد. همچنین خرمالو برای کمک به تقسیم و رشد سریع سلول‌های جنین و جلوگیری از نقایص لوله عصبی در نوزادان مفید می‌باشد.

۸٫ دوران شیردهی

خرمالو به دلیل وجود آهن، ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی که دارد برای زنان شیرده بسیار مفید است. قبل از مصرف خرمالو در دوران شیردهی برای احتیاط بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید.

۹٫ نوزادان و کودکان

خرمالو دارای مواد مغذی فراوانی است که برای تولید انرژی و رفع خستگی در نوزادان و کودکان مفید می‌باشد. بهتر است که نوزادان و کودکان خرمالو را با احتیاط مصرف کنند چون می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

۱۰٫ دیابت و قند خون

خرمالو فیبر بالا و قند کمی دارد بنابراین مقادیر کم آن قند خون افراد دیابتی را افزایش نمی‌دهد و برای جلوگیری از گرسنگی و افزایش انرژی در افراد دیابتی مناسب است. نکته مهم این است که پکتین موجود در خرمالو برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و افزایش قند خون مفید است اما افراد دیابتی نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنند چون ممکن است باعث افزایش قند خون شود.

۱۱٫ معده و دستگاه گوارش

خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید است، همچنین خرمالو به پاک‌سازی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

۱۲٫ لاغری و کاهش وزن

خرمالو حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات، فیبر و پروتئین است که می‌تواند به کاهش اشتها کمک کند و برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد. خرمالو آب زیادی دارد و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. استفاده از خرمالو تازه که میوه‌ای کم کالری است در وعده صبحانه برای لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب می‌باشد. ماساژ با ترکیب خرمالو و قهوه می‌تواند برای درمان سلولیت مفید باشد.

۱۳٫ سرماخوردگی و آنفلوانزا

خرمالو به دلیل مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آن می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی و همچنین بیماری‌های عفونی را کاهش دهد.

۱۴٫ اسهال

خرمالو تازه و خرمالو خشک از مواد طبیعی هستند که برای درمان درد شکم و اسهال مفید می‌باشند. دو تکه خرمالو خشک را در آب بجوشانید و سپس با آب لیمو ترش تازه و بلغور مخلوط کنید و سه بار در روز از آن بخورید تا اسهال را درمان کند.

۱۵٫ درمان سنگ کلیه

خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم به‌عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند به پاک‌سازی مثانه و کلیه کمک کرده و برای درمان بیماری‌های کلیه و سنگ کلیه مفید باشد.

۱۶٫ کبد چرب

خرمالو یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان هاست که نقش کلیدی در سم‌زدایی و سلامت کبد دارد و می‌تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.

۱۷٫ کم‌خونی

مس یکی دیگر از مواد معدنی موجود در خرمالو است که می‌تواند باعث افزایش گلبول‌های قرمز خون و درمان کم خونی شود.

۱۸٫ یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در خرمالو آن را به میوه‌ای مفید برای درمان یبوست و مشکلات روده تبدیل کرده است، خرمالوی رسیده به‌عنوان یک ملین و مسهل طبیعی شناخته می‌شود.

۱۹٫ فشارخون

خرمالو حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که می‌تواند به کاهش فشارخون بالا کمک کند. برای کاهش فشارخون بالا می‌توانید هر روز یک لیوان آب خرمالوی تازه بنوشید. در روشی دیگر سه خرمالو خشک را به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و روزی یک‌بار از آن بخورید تا فشارخون شما کاهش یابد.

۲۰٫ چربی خون

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف خرمالو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و فیبر موجود در آن می‌تواند به کاهش چربی و کلسترول بالای خون کمک کند.

۲۱٫ سلامت قلب

خرمالو برای سلامت قلب مفید می‌باشد؛ خرمالو به کاهش کلسترول و فشارخون بالا کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می‌دهد.

۲۲٫ سرطان

خرمالو حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن و فلاونوئید فیزیتین است که نقش مهمی برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ریه، سرطان استخوان و سرطان کولون دارد. همچنین خرمالو حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و پلی فنول های کاتچین و گالاکتوچین است که برای جلوگیری از ایجاد تومور مفید هستند.

۲۳٫ بواسیر یا هموروئید

خرمالو به‌عنوان یک درمان خانگی طبیعی برای درمان بواسیر یا هموروئید استفاده می‌شود. مقداری خرمالوی خشک را در یک کاسه آب به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید و سپس به همراه مقداری برنج بپزید و آن را دو بار در روز مصرف کنید تا بواسیر درمان شود.

۲۴٫ بدن‌سازی

خرمالو دارای مقادیر بالای پتاسیم و قندهای طبیعی است که باعث افزایش انرژی می‌شوند و برای رفع خستگی در بدن‌سازان و ورزشکاران مؤثر است. علاوه بر این خرمالو برای جلوگیری از، از دست دادن مواد مغذی در ورزشکاران مفید است.

۲۵٫ پوکی استخوان

مقادیر بالای کلسیم و منیزیم موجود در خرمالو به تقویت استخوان‌ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

۲۶٫ استرس و افسردگی

مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خرمالو به بهبود خلق‌وخو کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهند.

۲۷٫ سلامت چشم‌ها

گفته می‌شود که پس از هویج، خرمالو از بهترین میوه‌ها برای تقویت بینایی و حفظ سلامت چشم‌هاست؛ خرمالو سرشار از ویتامین A و ولیکوپن است که بینایی را تقویت کرده و خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

۲۸٫ درمان احتباس آب در بدن

خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم که دارد، یک دیورتیک طبیعی است که با افزایش دفع ادرار به درمان احتباس آب در بدن کمک می‌کند.

خواص و طرز تهیه آب خرمالو

آب خرمالو برای سلامت بینایی، سلامت قلب، معده و دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آلزایمر مفید می‌باشد.

طرز تهیه آب خرمالو: یک یا دو خرمالو را بردارید و گوشت آن را از پوست جدا کنید، آن را در مخلوط‌کن بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید، آب خرمالو حاضر است اگر دوست داشته باشد می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.

خواص خرمالو نارس و نرسیده

خرمالو نارس و نرسیده برای درمان خونریزی گوارشی و تقویت معده مفید است.

خواص خوردن خرمالو ناشتا

خوردن خرمالو ناشتا به درمان اسهال خونی کمک می‌کند.

عوارض و مضرات

خرمالو را ناشتا نخورید چون می‌تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود

پوست خرمالو حاوی تانن می‌باشد که می‌تواند باعث یبوست شود

خرمالو حاوی قند فراوانی است که می‌تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود

خرمالو دارای قند و پکتین بالایی است که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود پس بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشویید

افرادی که فشارخون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشارخون در افراد شود

خرمالو کال در بعضی از افراد می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود

خرمالو گس ممکن است باعث یبوست در بعضی افراد شود

طبع خرمالو

طبیعت خرمالو گرم و تر است. خرمالو حاوی مقادیر بالای ویتامین A، بتا کاروتن، لیکوپن، لووتیان، زاکسنتین و کریپتوکسانتین، اسید فولیک، پیریدوکسین، تیامین، ویتامین C، پتاسیم، منگنز، مس و فسفر است.

موارد استفاده

امروزه از خرمالو برای تهیه مربای خرمالو، ژله خرمالو، کیک خرمالو، لواشک خرمالو، ترشی خرمالو و سرکه خرمالو استفاده می‌شود. درخت خرمالو از درختان همیشه سبز است.

ارزش غذایی

کالری: ۱۲۷

پروتئین: ۰٫۸ گرم

قند: ۲۵ گرم

کربوهیدرات: ۳۴ گرم

چربی : ۰٫۴ گرم

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga