بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری لکه زیتونی برگ انگور و نحوه مبارزه با آن

این بیماری در کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا شایع نیست و در «کامپندیوم بیماری‌های تاک» هم شرح آن نیامده است. لکه زیتونی برگ مو در ایران به اعتبار علائم آن در تاکستان‌های اهواز، آذربایجان غربی، دزفول، قصر شیرین، لرستان، شهریار، کرج و قزوین گزارش شده است. ولی خسارت آن قابل‌توجه نیست و جزء بیماری‌های کم‌اهمیت مو به‌حساب می‌آید. این بیماری به نام لکه سیاه برگ مو هم شناخته می‌شود.

نشانه‌های بیماری

نشانه‌های این بیماری به‌صورت لکه‌هایی فقط در برگ بوته‌های مو دیده می‌شوند. ابتدا این لکه‌ها تقریباً مدور به رنگ زیتونی و معمولاً به قطر ۲ تا ۵ میلی‌متر هستند و حاشیه آن‌ها خیلی مشخص نیست. با گذشت زمان حاشیه لکه‌ها متمایز و رنگ آن‌ها تیره می‌شود و هاله‌ای روشن‌تر از رنگ متن پیرامون لکه‌ها پدیدار می‌گردد. نشانه‌های بیماری بیشتر در برگ‌های بخش‌های پایینی بوته‌های تاک بروز می‌کنند. در شرایط مناسب، لکه‌ها وسیع می‌شوند، تعدادی از آن‌ها در هم رفته، بخش‌هایی از برگ لکه‌دار می‌شوند و سپس می‌خشکند.

عامل بیماری

عامل بیماری بیمارگر لکه زیتونی مو در ایران Asperisporium vitiphyllum تشخیص داده شده است. در کالیفرنیا (ایالات متحده آمریکا) نوعی لکه برگی مشابه با آنچه شرح داده شد. در تاک‌های کالیفرنیایی با عامل A. minutulum گزارش شده است. در مورد عامل لکه زیتونی مو در ایران بررسی دقیقی به عمل نیامده است

مبارزه

لکه زیتونی آن‌قدر شدید نیست که نیاز به مبارزه داشته باشد. در صورت ضرورت می‌توان اولاً برگ‌های آلوده را جمع و منهدم ساخت و یا با شخم زیر خاک دفن کرد. ثانیاً پوشش بوته‌های مو در بهار، موقع ظهور لکه‌ها در برگ با قارچ‌کش زینب به نسبت ۲ تا ۳ در هزار سم‌پاشی شود و در صورت نیاز ۱۵ تا ۲۰ روز بعد تکرار صورت گیرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga