گیاهان دارویی

گیاه پنبه تن

پنبه تن نوعی پنبه است که نام علمی آن Londesia eriantha است. گل‌های این نوع پنبه به رنگ زرد می‌باشد که معمولاً ۴۰ تا ۵۰ روز پس از کاشت بر روی شاخه گیاه ظاهر می‌شود. پس از گذشتی مدتی گل‌های این گیاه پژمرده می‌شوند. زمانی که گل‌های این گیاه پژمرده شدند غلاف‌های دانه مانندی شکل می‌گیرد که به آن غوره پنبه گفته می‌شود زمانی که این غوره بالغ شد این غوره باز می‌شود و پنبه ظاهر می‌شود. این گیاه به‌صورت ساقه‌ای راست رشد می‌کند که از آن شاخه‌های فرعی زیادی منشعب می‌شود. گیاهی یک تا چندساله است. رشد آسانی دارد. پنبه از جمله گیاهانی است که نسبت به سرما حساس است و در سرما از بین می‌رود. معمولاً پس از گذشت ۳ تا ۵ ماه غوره پنبه ظاهر می‌شود و می‌توانید آن را برداشت کنید. گیاهی کرک دار است. ارتفاع پنبه تن متغیر و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر می‌باشد.

کاشت

پنبه تن از طریق بذر یا دانه تکثیر می‌شود. در کشت بذری ابتدا زمین مورد کشت را آماده کنید، سپس بذرها را به‌صورت مستقیم یا نشاء شده به زمین اصلی منتقل کنید. در کشت مستقیم زمانی که خاک گرم است بذر را در عمق مناسبی از خاک بکارید و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید و گیاه را آبیاری کنید. دمای مناسب برای جوانه‌زنی این گیاه ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. پس از گذشت یک تا دو هفته بذر این گیاه جوانه می‌زند و شروع به رشد می‌کند.

در کشت غیرمستقیم نیز که در مناطق سردسیر انجام می‌شود یک ماه قبل از پایان سرما دانه پنبه را در سینی نشاء بکارید و آن را آبیاری کنید، پس از گذشت مدتی گیاه جوانه می‌زند و شروع به رشد می‌کند زمانی که گیاه رشد نمود و به حد معینی از رشد رسید آن را به زمین اصلی منتقل کنید و بکارید. فاصله کاشت بذر پنبه تن بین ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر است. عمق کاشت بذر پنبه تن ۵۰ میلی‌متر می‌باشد. پنبه تن برای رشد نیاز به خاک غنی و حاصلخیز دارد. خاک باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. دمای مناسب پنبه تن بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. گلدهی این گیاه یک تا دو ماه پس از کاشت بذر می‌باشد و به آبیاری متوسطی نیاز دارد. پنبه تن از گیاهان آفتاب دوست است که برای رشد به نور زیاد خورشید نیاز دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga