بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

شناسایی و کنترل بیماری گاموز تنه درخت

ترشح شیره از پوست درختان و سایر گیاهان چوبی هنگامی‌که توسط صاحبان درختان و باغ‌ها کشف می‌شود، باعث نگرانی می‌شوند. تخلیه صمغ یا شیره از تنه درخت یا شاخه در درختان از جنس Prunus که شامل هلو و گیلاس است، متداول است، اما در بسیاری از گونه‌ها هم می‌تواند اتفاق بیفتد. این جریان شیره می‌تواند در اثر بیماری‌های بیوتیک ایجاد شود که توسط ارگانیسم‌های زنده مانند قارچ‌ها و آسیب‌های غیربومی ناشی از عوامل غیرزنده مانند نور خورشید و تغییر دما ایجاد می‌شود.

یک تعریف گاموز در کتاب درسی «استخراج و تراوش فراوان صمغ توسط یک درخت بیمار یا آسیب دیده است، به‌خصوص به‌عنوان علائم بیماری درختان میوه دهنده.» اما همچنین می‌تواند نشانه اولیه سایر مشکلات، نه‌تنها در باغات، بلکه در درختان حیاط‌ها، پارک‌ها و جنگل‌ها باشد.

گاموز می‌تواند یک درخت را تضعیف کند، اما پایان جهان نیست. خونریزی یا تراوش شیره درختان، اگرچه طبیعی نیست، لزوماً آسیب دائمی به یک درخت یا گیاه چوبی وارد نمی‌کند. بیشتر آن‌ها زنده می‌مانند. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که دلایل زیادی برای تراوش صمغ درختان وجود دارد، از جمله حشرات جونده، آفت‌ها، آسیب پوست درخت و انواع بیماری‌ها. با کنترل این منابع آسیب، رسوبات صمغ و جریان شیره کنترل می‌شود، اما معمولاً درمانی وجود ندارد.

علل گاموز

بیرون‌زدگی صمغ از درختان گیلاس، هلو و شیرین بسیار رایج است، پس مراقب این گونه‌ها باشید. گاموز به‌خودی‌خود پاتوژن نیست بلکه پاسخی به استرس محیطی از آسیب‌های بیماری‌زا، حشرات یا مکانیکی است. بیماری‌های عفونی و آفت‌های پاتوژن که منجر به خونریزی شیره می‌شوند، می‌توانند در باغات میوه تبدیل به مشکل شوند. بخصوص، آفت سیتوسپورا، یا آفت چندساله، معمولاً باعث خونریزی قارچی در درختان پر از سنگ مانند زردآلو، گیلاس، هلو و آلو می‌شود.

این عفونت را می‌توان از آسیب حشرات و صدمات مکانیکی تشخیص داد زیرا خاک‌اره یا تکه‌های پوست در شیره مخلوط نمی‌شوند، همان‌طور که در مورد حشرات یا آسیب‌های مکانیکی به همین شکل است. تشخیص دلیل یا دلایل خاص برای شما حیاتی نیست، اما برای تشخیص تفاوت بین آلودگی حشرات، آسیب‌های مکانیکی و بیماری‌های عفونی بسیار مهم است.

پیشگیری و درمان

روش‌های مدیریتی‌ای وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر گاموز دنبال کنید:

در استفاده از تجهیزات چمن‌زنی و باغ مراقب باشید تا از صدمه زدن به بافت درخت جلوگیری شود که می‌تواند تخم‌های قارچی را در خود جای دهد.

با کاشتن گونه‌هایی که در سرما زندگی می‌کنند، از آسیب‌دیدگی زمستانی به درخت خود جلوگیری کنید.

از درخت در برابر حشرات جونده محافظت کنید.

شاخه‌ها را در اواخر زمستان هرس و مرتب کنید.

سعی کنید تشخیص دهید که آیا این درخت به‌صورت مکانیکی زخمی شده، موردحمله حشرات قرار گرفته است یا به یک بیماری آلوده شده است. به‌طورمعمول، صدمات مکانیکی و حشرات، چوب یا خاک‌اره را در معرض دید قرار می‌دهند.

روش‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و درعین‌حال «راحت‌ترین» شرایط درخت را برای سلامتی بهینه فراهم کنید. افزایش نیرومندی درخت بسیار مهم است و نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. درصورتی‌که مکان شما دارای pH کم و متوسط باشد، یک روش درمانی مفید استفاده از چندین پودر آهک باغی زیرخط قطره درخت است. بالا بردن pH خاک به ۶٫۵ می‌تواند شگفتی‌هایی برای سلامتی درختان ایجاد کند.

‫4/5 ‫(1 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga