بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

پوسیدگی برگ سرکوسپورا گوجه فرنگی (Cercospora leaf mold)

عامل بیماری: (Pseudocercospora fuligena (synonym = Cercospora fuligena

علائم بیماری

این بیماری در همه مراحل رشد به گیاه حمله می‌کند. از علائم اولیه خسارت این بیماری این است که ابتدا لکه‌های زرد رنگی در سطح رویی برگ ظاهر می‌شود و سپس توسعه پیدا کرده و به رنگ قهوه‌ای با حاشیه زردرنگ تبدیل می‌شود. علائم بیماری عمدتاً بر روی برگ ظاهر می‌شوند ولی بر روی دم برگ‌ها، ساقه‌ها و دمگل‌ها نیز دیده می‌شوند (علائم بیماری بر روی میوه وجود ندارد).

در هوای با رطوبت بالا کندی‌های خاکستری و یا خاکستری مایل به سیاه در سطح زیرین برگ نمو پیدا می‌‌کنند. گاهی اوقات این بیماری به علت کندی‌های سیاه رنگ به بیماری کپک سیاه نیز معروف است. در صورت شدت بیماری، علائم بیماری تمام سطح برگ را دربرمی‌گیرد که ممکن است برگ‌ها از بین رفته و ریزش کنند. تشخیص این بیماری به دلیل شبیه بودن علائم این بیماری با علائم بیماری کپک ایجادشده توسط avluf arolasssP مشکل است.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری روی بقایای گیاهان آلوده و یا گیاهان خانواده سولاناسه به‌راحتی فعالیت کرده و بقا خود را حفظ می‌کند. از طرف دیگر هوای مرطوب و گرم (۲۷ درجه سانتی‌گراد) برای توسعه و تشکیل کنیدی‌های قارچ بسیار مؤثر است. وزش باد، پاشیدن آب از طریق آبیاری بارانی و یا باران، تجهیزات کشاورزی و لباس کارگران می‌تواند در پخش و انتشار کنیدی‌های این قارچ مؤثر باشند. این بیماری بذرزاد نمی‌باشد.

کنترل بیماری

استفاده از ارقام مناسب

رعایت فواصل مناسب کشت به‌منظور تهویه مناسب و جلوگیری از سرایت بیماری از گیاهی به گیاه دیگر

استفاده از آبیاری قطره‌ای و مالچ

حذف علف‌های هرز به‌منظور ایجاد تهویه بهتر در بین گیاهان

حذف بقایای گیاهی آلوده به بیماری از مزرعه و یا زیر خاک کردن آن‌ها

استفاده از برنامه زمانی مناسب برای سم‌پاشی تا از تشکیل کندی قارچ و انتشار آن جلوگیری شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga