بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری آنتراکنوز بادمجان (Anthracnose)

عامل بیماری: قارچ‌های Colletotrichum capsici, C. gloeosporioides, C. coccodes, C. acutatum

علائم بیماری

بیماری آنتراکنوز شامل لکه‌های خیلی تاریک، فرورفته و حاوی اسپور است. در این بیماری ابتدا نقاط دایره‌ای کوچکی ایجاد شده، سپس این نقاط تشکیل لکه‌های بزرگ بیضوی بر روی میوه‌ها و برگ‌ها می‌دهند. در صورت شدت بیماری، برگ‌ها از بین می‌روند. در بیماری آنتراکنوز ابتدا نقاط کوچک پژمرده همراه با سطوح کرکی روی میوه تشکیل می‌شود.

سپس این نقاط به توده‌ای از اسپورهای لزج و صورتی رنگ بر روی سطح تبدیل می‌شوند. لکه‌ها به‌سرعت گسترش یافته و به‌صورت نقاط نرم، فرورفته و به رنگ قرمز تیره تا قهوه‌ای مایل به سیاه دیده می‌شوند. این لکه‌ها به قطر ۳/۱ تا ۵/۲ سانتیمتر می‌باشند. در صورت شدت آلودگی، میوه‌ها از گیاه جدا شده و روی زمین می‌افتند که می‌تواند منشأ آلودگی برای دوره‌های بعدی کشت باشند.

شرایط گسترش بیماری

گرما، هوای مرطوب و گرم شرایط مطلوب برای گسترش این بیماری است. بسته به گونه‌های موجود در جنس Colletotrichum، دمای مطلوب برای فعالیت این قارچ حدود ۲۰-۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. همچنین رطوبت نسبی بالا، مه و شبنم نیز باعث توسعه میسیلیوم های قارچ آنتراکنوز می‌گردد.

باران نیز باعث گسترش عامل بیماری می‌گردد که باعث خسارت شدید به این محصول می‌شود. این بیماری می‌تواند در بذرهای آلوده زنده بماند. همچنین در بقایای گیاهی نیز میسلیوم‌های قارچ قادر به زنده ماندن هستند.

کنترل بیماری

استفاده از بذر سالم

عدم استفاده از سیستم آبیاری بارانی

رعایت تناوب کشت

از بین بردن علف‌های هرز مزارع

کنترل آفات و حشرات

از بین بردن بقایای گیاهی محصول سال قبل

با توجه به اینکه این بیماری در طی حمل‌ونقل روی میوه نیز فعالیت می‌کند بهتر است تا حد امکان از آسیب‌های مکانیکی به میوه جلوگیری شود.

استفاده از قارچ‌کش مناسب

قارچ‌کش‌های مسی برای کنترل این بیماری مناسب هستند ولی توجیه اقتصادی ندارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga