بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

لکه برگی سرکوسپورایی بادمجان Cercospora Leaf Spot (Frogeye)

عامل بیماری: قارچ Cercospora melongenae

علائم بیماری

عامل این بیماری بر روی دم‌برگ، برگ‌ها و ساقه‌های بادمجان و فلفل تأثیر می‌گذارد. علائم بیماری ابتدا در برگ‌های قدیمی‌تر و پایین‌تر ظاهر می‌شود و در صورت عدم کنترل بیماری، ساقه‌ها و برگ‌های جوان بالایی نیز آلوده می‌گردند. در حالت تشدید بیماری، برگ‌های آلوده پیچ‌خورده و قبل از رسیدگی از گیاه جدا می‌شوند و اغلب سبب کاهش عملکرد می‌گردد.

علائم در ابتدا به شکل لکه‌های گرد تا تخم‌مرغی ظاهر می‌شود و با پیشرفت بیماری لکه‌ها شکل زاویه‌دار یا نامنظم به خود می‌گیرند. ممکن است که لکه برگی سرکوسپورایی با لکه برگی باکتریایی اشتباه گرفته شود. در لکه برگی سرکوسپورایی، لکه‌های به شکل دایره همراه با مراکز قهوه‌ای روشن تا تیره می‌باشند و روزنه‌ها دارای لکه‌های سیاهی هستند که می‌توان با لنزهای بزرگنمایی دستی آن‌ها را مشاهده کرد.

درحالی‌که در لکه برگی باکتریایی، لکه‌ها دایره‌ای و به شکل نامنظم همراه با روزنه‌های شفاف می‌باشند. علائم این بیماری ابتدا به‌صورت لکه‌های زرد رنگ در قسمت‌های مختلف برگ ظاهر می‌شود و سپس این لکه‌ها نکروزه می‌شوند. لکه‌ها بعد از زرد شدن به رنگ خاکستری و در حاشیه به لکه‌های قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شوند.

این لکه‌ها بیشتر به شکل چشم قورباغه دیده می‌شوند. با شدت بیماری،‌ این لکه‌ها ترک برمی‌دارند. بر روی میوه علائم این بیماری کمتر دیده می‌شود و در صورت تشدید بیماری اندازه میوه کوچک و روی میوه نیز ترک-هایی ایجاد می‌شود.

شرایط گسترش بیماری

این قارچ می‌تواند حداقل یک سال در بقایای گیاهی و یا خاک زنده بماند. شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم به توسعه بیماری کمک می‌کند. رطوبت برگ و رطوبت نسبی زیاد هوا شرایط را برای ایجاد و گسترش بیماری فراهم می‌کند. اسپورها توسط باد، باران، آب آبیاری و یا مکانیکی توسط تجهیزات و کارگران پخش می‌شود.

کنترل بیماری

از بین بردن بقایایی محصول سال قبل

مبارزه با علف‌های هرز و کاهش رطوبت نسبی کانوپی بادمجان

رعایت تناوب زراعی با گیاهان غیرمیزبان

استفاده از مالچ و آبیاری قطره‌ای بجای آبیاری بارانی

افزایش فاصله ردیف‌های کشت

استفاده از قارچ‌کش‌های مناسب

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga