بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

سفیدک سطحی یا حقیقی یا پودری خیار (Powdery mildew)

عامل بیماری: Golovinomyces cichoracearum (synonym = Erysiphe cichoracearum), Podosphaera xanthii (synonym = Sphaerotheca fuliginea)

علائم بیماری

تمام خانواده کدوییان مستعد آلودگی به قارچ سفیدک پودری هستند. علائم به‌صورت لکه‌های زرد کم رنگ روی ساقه، دم برگ و برگ ظاهر می‌شود. آلودگی ممکن است در بالا و یا پایین سطح برگ رخ دهد. هم‌زمان با بزرگ‌تر شدن بوته‌ها، لکه‌ها در اندام‌های آسیب‌دیده ایجاد شده و علائم پودری ظاهر می‌گردد. برگ‌های آلوده به‌تدریج زرد و سپس قهوه‌ای شده و در نهایت خشک می‌شوند.

به‌طورکلی، میوه‌های خانواده کدوییان به‌طور مستقیم موردحمله قرار نمی‌گیرند بااین‌حال، به علت از دست رفتن شاخساره‌های گیاهی، میوه ممکن است در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گرفته و در نتیجه آفتاب سوختگی و کاهش کیفیت میوه رخ دهد. در نهایت آلوده شدن میوه به قارچ، اگرچه به‌ندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند در هندوانه و خیار رخ دهد.

شرایط گسترش بیماری

قارچ‌هایی که باعث کپک پودری می‌شوند، انگل هستند. به این معنی که آن‌ها برای بقا خود نیاز به یک میزبان زنده دارند. این قارچ‌ها معمولاً بر روی علف‌های هرز زمستان گذرانی می‌کنند. فاصله‌های طولانی را از طریق جریان هوا طی می‌کنند. اگرچه برای ایجاد بیماری، وجود رطوبت بالا (رطوبت نسبی ۵۰ تا ۹۰ درصد) ضروری است ولی عفونت می‌تواند بدون مرطوب بودن سطح گیاه نیز ایجاد شود.

کلونیزاسیون، اسپورالاسیون و پراکندگی کونیدیاها در شرایط خشک انجام می‌گیرد. رشد زیاد گیاه، درجه حرارت متوسط، نور کم و شبنم برای توسعه بیماری بسیار مناسب است. آلودگی می‌تواند در دمای بین ۱۰-۳۲ درجه سانتی‌گراد (۵۰-۹۰ درجه فارنهایت) رخ دهد، درحالی‌که دمای مطلوب بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد (۶۸-۸۰ درجه فارنهایت) است.

کنترل بیماری

کشت ارقام مقاوم در صورت امکان

اجرای سم‌پاشی پیشگیرانه جهت کاهش وقوع آلودگی

اجتناب از کشت‌های متراکم

کنترل علف‌های هرز و رعایت بهداشت زراعی

ایجاد تهویه مناسب در گلخانه و هرس برگ‌های آلوده و معدوم کردن آن‌ها

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga