بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

لکه موجی گوجه‮ فرنگی یا سوختگی زودرس (thgilb ylrae)

عامل بیماری: Alternaria tomatophila, Alternaria solani

علائم بیماری

علائم بیماری لکه موجی گوجه فرنگی یا سوختگی زودرس گوجه فرنگی به‌صورت لکه‌های نکروتیک به رنگ قهوه‌ای تیره و نامنظم بر روی برگ، ساقه و میوه مشاهده می‌شود. معمولاً این علائم در ابتدا بر روی برگ‌های مسن یا قدیمی ظاهر می‌شود. با پیشرفت بیماری، لکه‌ها نیز گسترش می‌یابند و در نهایت حلقه‌های سیاه متحدالمرکز ایجاد می‌شود.

در اطراف لکه‌های ناشی از بیماری لکه موجی، نواحی زرد رنگی ایجاد شده که در صورت زیاد بودن لکه‌ها بر روی برگ، کل برگ زرد و خشک می‌گردد. در صورت مساعد بودن شرایط برای گسترش بیماری لکه موجی، گیاه به‌طور کامل از بین می‌رود.

لکه‌های ناشی از بلایت بر روی ساقه به‌صورت نواحی فرورفته، کشیده و به رنگ قهوه‌ای تیره دیده می‌شود. لکه‌های بلایت می‌توانند کل ساقه را در برگرفته و سبب پوسیدگی ناحیه طوقه شوند. لکه‌ها در روی میوه در قسمت انتهایی کالیکس به‌صورت لکه‌های فرورفته، چرمی و تیره دیده می‌شود.

شرایط گسترش بیماری

قارچ عامل بیماری لکه موجی از فصلی به فصل دیگر بر روی بقایای گیاهی درون خاک زنده مانده و علف‌های هرز خانواده سولاناسه نظیر سیب زمینی و گوجه فرنگی میزبان مناسبی برای این پاتوژن به حساب می‌آیند. آلودگی و تولید اسپور زمانی که دمای هوا بین ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد و هوا بارانی یا مرطوب باشد رخ می‌دهد.

کنیدی‌های قارچ از طریق باد و باران منتشر می‌شوند. سرعت انتشار بیماری بلایت در صورت تداوم شرایط مطلوب محیطی، بیشتر می‌شود. در نواحی با اقلیم خشک، زمانی‌که دوره‌های شبنم مکرر اتفاق می‌افتد و یا زمانی که گیاه به‌صورت بارانی آبیاری می‌شود، بیماری بلایت می‌تواند شیوع پیدا کند.

کنترل بیماری

استفاده از ارقام مقاوم

کنترل علف‌های هرز

تهویه مناسب در شرایط گلخانه

شخم بقایای آلوده گیاه قبلی یا حذف آن‌ها از مزرعه یا گلخانه

تراکم مناسب کشت

استفاده مناسب از کودهای نیتروژنه

برنامه‌ریزی برای کاربرد منظم قارچ‌کش

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga