بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

سفیدک پودری بادمجان (Powdery mildew)

عامل بیماری: Leveillula taurica

علائم بیماری

این بیماری در ابتدا به‌صورت پودرهای سفید رنگ و دایره‌ای در قسمت بالا و پایین برگ‌ها ظاهر می‌شود و با پیشرفت بیماری لکه‌ها به شکل زاویه‌دار مشاهده می‌شوند. در صورت شدت بیماری، میسیلیوم‌های قارچ ممکن است دم برگ و در نهایت ساقه بادمجان را نیز آلوده کنند.

این بیماری در ابتدا برگ‌های مسن گیاه را آلوده می‌کند و سپس برگ‌های جوان نیز به این بیماری آلوده می‌شوند. در نهایت، برگ‌های آلوده زرد و سپس نکروزه و خشک می‌شوند. در شرایط شدید بیماری، برگ‌ها ممکن است بریزد که این امر سبب کاهش عملکرد و همچنین خسارت آفتاب سوختگی به میوه‌ها گردد. این بیماری بر روی میوه‌ها و ریشه‌ها علائمی ندارد.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری دامنه میزبانی گسترده‌ای دارد و می‌تواند روی علف‌های هرز اطراف مزرعه نیز فعالیت کند و در صورت وجود گیاه بادمجان به گیاه میزبان خسارت نیز می‌زند. باد و باران سبب گسترش عامل این بیماری می‌شوند. هرچند بیماری‌های قارچی در شرایط رطوبت بالا سریع‌تر گسترش می‌یابند، ولی این بیماری در شرایط پایین بودن رطوبت نیز به‌راحتی توسعه می‌یابد. دمای بالا و شرایط سایه و یا نور کم باعث پیشرفت بیماری می‌شود.

از طرف دیگر نوسانات آبیاری و دمایی نیز به توسعه این بیماری کمک می‌کند. در شرایط گلخانه، تهویه نامناسب باعث گسترش این بیماری می‌گردد. فاصله کشت کم و مصرف زیاد از حد کودهای نیتروژنه سبب سایه‌اندازی و حفظ رطوبت بر روی گیاه شده و شرایط را برای آلودگی به این بیماری فراهم می‌کند.

کنترل بیماری

استفاده از ارقام مقاوم

کنترل علف‌های هرز

تهویه مناسب در شرایط گلخانه

تراکم مناسب کشت

استفاده از مالچ برای پوشش سطح خاک (وجود مالچ از پخش شدن اسپورهای قارچ بیماری‌زا در اثر برخورد قطرات باران و یا آبیاری بارانی به خاک جلوگیری می‌کند)

اجتناب از آبیاری بارانی

اجتناب از مصرف زیاد از حد کودهای نیتروژنه

استفاده از قارچ‌کش‌های گوگردی قبل از توسعه بیماری

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga