بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

سفیدک پودری گوجه فرنگی (Powdery mildew)

عامل بیماری:

(Leveillula taurica (anamorph: Oidiopsis sicula

Oidium neolycopersici

علایم بیماری

(Leveillula taurica (anamorph: Oidiopsis sicula

علایم اولیه ظاهری سفیدک پودری گوجه فرنگی، به صورت لکه‌هایی به رنگ سبز روشن تا زرد روشن در سطح بالایی برگ ظاهر می‌شود. سرانجام، در سطح زیرین برگ اسپورهای این قارچ تشکیل می‌شود. در شرایط مناسب، توده‌های پودری سفید رنگی از کنیدی‌های قارچ در هر دو سطح برگ تشکیل می‌گردد. با پیشرفت بیماری، لکه‌ها نکروزه شده و در صورت شدت بیماری، کل برگ‌های گیاه ریزش می‌کند که این امر سبب کاهش عملکرد و در نهایت ایجاد عارضه آفتاب سوختگی در میوه می‌گردد.

Oidium neolycopersici

علائم اولیه این بیماری به صورت نقاط گرد و کوچک سفیدرنگ که در واقع اسپورهای در حال رشد قارچ هستند در سطح بالایی برگ‌ها نمایان می‌شود. با توسعه بیماری، سطح زیرین برگ‌ها ابتدا به رنگ زرد و در نهایت به صورت چروک خورده و قهوه‌ای تغییر می‌یابد.

معمولا تشکیل اسپورهای قارچ icisepocyloen muidiO در سطح بالایی برگ‌ها صورت می‌گیرد در حالی که تشکیل اسپور قارچ leveillula taurica در سطح زیرین برگ‌ها اتفاق افتاده که این امر وجه تمایزی است برای تشخیص این دو عامل بیماری که منجر به سفیدک پودری در گیاه گوجه فرنگی میشوند. با شدت بیماری، توده‌ای از کنیدی‌های قارچ تمام سطح برگ و حتی کالیکس میوه را نیز فرا می‌گیرد. این بیماری، میوه را آلوده نمی‌کند.

شرایط گسترش بیماری

Leveillula taurica (anamorph: Oidiopsis sicula)

این عامل بیماری دامنه میزبانی بسیار وسیعی دارد که می‌تواند توسط گیاه گوجه فرنگی بقا خود را حفظ کند و گسترش یابد. کنیدی‌های این قارچ می‌تواند فاصله‌های طولانی را از طریق هوا جابجا شود و قابلیت جوانه زنی در رطوبت ۲۵ تا ۵۷ درصد را نیز دارد. دمای بالای ۷۲ درجه سانتیگراد برای توسعه این قارچ مناسب بوده، اگر چه کنیدی‌های این قارچ در دمای بین ۰۱ تا ۲۳ درجه سانتیگراد نیز قادر به جوانه زنی است.

 

Oidium neolycopersici

شرایط مناسب برای گسترش این بیماری، نور کم (سایه) و دمای بین ۲۰ تا ۲۷ درجه سانتیگراد می‌باشد. همچنین رطوبت مورد نیاز برای گسترش این بیماری، حدود ۵۸ و ۵۹ درصد بوده، هرچند در رطوبت‌های نسبی کمتر از ۰۵ درصد نیز قادر به جوانه زنی است.

کنترل بیماری

استفاده از قارچ‌کشهای گوگرددار

ترکیبات بیکربنات معدنی برای کنترل این بیماری موثر است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga