بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

پژمردگی ورتیسیلیومی بادمجان (Verticillium wilt)

عامل بیماری: Verticillium dahliae, V. albo-atrum, Verticillium spp

علائم بیماری

این بیماری خاکزاد از طریق مسدود کردن آوندها در ناحیه طوقه باعث ضعیف شدن گیاه و در نهایت مرگ گیاه می‌گردد. اگرچه نشاها می‌توانند آلوده شوند ولی علائم این بیماری در اوایل دوره رشد گیاه کمتر دیده می‌شود و با افزایش سن گیاه علائم نمایان می‌شود. سرعت پیشرفت بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی در بادمجان کم است.

یکی از مشخصه‌ها در تشخیص این بیماری آن است که ابتدا در نوک برگ‌ها لکه‌های v شکل و زرد رنگ مشاهده می‌شود. نشانه‌های زردی برگ معمولاً از برگ‌های پایینی یا مسن گیاه شروع می‌شود و در نهایت کل گیاه را در برمی‌گیرد. در برش ساقه گیاه بادمجان آلوده، آوندها به رنگ قهوه‌ای تیره تغییر رنگ می‌دهند که می‌تواند به مغز ساقه و شاخه‌های دیگر گسترش یابد. این امر از انتقال آب به بخش‌های بالایی گیاه جلوگیری می‌کند. از یک طرف علائم این بیماری معمولاً به‌صورت موضعی است و می‌تواند یک قسمت از گیاه را دربگیرد. از طرف دیگر این بیماری می‌تواند باعث کوچک شدن گیاه در مقایسه با گیاهان شاهد گردد. میوه‌ها نیز کوچک و بدشکل شده و داخل آن تیره می‌شود.

شرایط گسترش بیماری

عامل این بیماری دامنه میزبانی زیادی دارد و قادر به زنده ماندن در خاک و بقایای گیاهی برای مدت چندین سال است. دمای مناسب برای گسترش این بیماری ۲۱ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. عامل این بیماری می‌تواند از طریق زخم در زمان انتقال نشا، زخم‌های ایجاد شده بر روی ریشه در اثر کشت، تشکیل ریشه‌های ثانویه و زخم‌های ایجاد شده در اثر تغذیه وارد گیاه شود. این بیماری در مزرعه می‌تواند به‌صورت نقطه‌ای ظاهر شود و در گلخانه نیز در صورت شدت آلودگی کل گلخانه را فرامی‌گیرد. این قارچ در خاک‌های سنگین نیز به‌راحتی انتقال می‌یابد.

کنترل بیماری

جلوگیری از ایجاد آسیب به نشا در زمان انتقال

بخاردهی و آفتابدهی خاک

استفاده از ارقام مقاوم

جمع‌آوری بقایای گیاهی

رعایت تناوب زراعی با گیاهان غیرمیزبان

ضدعفونی خاک با برخی از قارچ‌کش‌ها

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga