بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

آنتراکنوز خیار (Anthracnose)

عامل بیماری: Colletotrichum orbiculare

علائم بیماری

این بیماری بیشتر در خیار، خربزه و هندوانه یافت می‌شود و می‌تواند گیاه را از مرحله گیاهچه تا هنگامی که به مرحله میوه دهی می‌رسد، موردحمله قرار دهد. همچنین این بیماری از بیماری‌های مخرب خیار بوده که می‌تواند تمام بخش‌های مختلف گیاه را آلوده کند. در اثر حمله این قارچ در مرحله گیاهچه ای، کوتیلدون از بین رفته و بر روی ساقه زخم‌های قهوه‌ای مایل به سیاه ایجاد شده که سبب شکاف برداشتن ساقه و مرگ گیاهچه می‌گردد. علائم بر روی برگ‌ها به‌صورت لکه‌های آبسوخته و معمولاً به رنگ زرد در خیار مشاهده می‌شود. این نقاط در سطح برگ گسترش می‌یابند.

لکه‌ها توسط آوندهای برگ محدود نمی‌شوند و اغلب مراکز ترک‌خورده دارند. بر روی ساقه و دم برگ‌های آلوده ممکن است لکه‌های سطحی و کشیده قهوه‌ای مایل به زرد تا حدودی توسعه یابد. میوه‌های آلوده دارای لکه‌های دایره‌ای، فرورفته و سیاه می‌شوند. در شرایط مرطوب روی میوه، کنیدویم به رنگ صورتی تشکیل می‌شود که مشخصه این بیماری است. وقتی پدانکل در میوه‌های جوان آلوده می‌شود، میوه ممکن است از بین برود.

شرایط گسترش بیماری

بیماری می‌تواند به‌وسیله بذر و بقایای گیاهی آلوده انتشار یابد. گسترش این قارچ می‌تواند به‌وسیله باران، آبیاری بارانی، حشرات، کارگران و تجهیزات صورت گیرد. شرایط مساعد برای توسعه بیماری، هوای گرم و مرطوب است. دمای بهینه برای توسعه بیماری ۲۴ درجه سانتی‌گراد است (۷۵ درجه فارنهایت). آلودگی دیرهنگام محصول ممکن است باعث کاهش بازارپسندی و قابلیت انبارداری محصول شود.

کنترل بیماری

 استفاده از ارقام مقاوم و بذرهای سالم

 اجرای یک برنامه سم‌پاشی با قارچ‌کش جهت پیشگیری از بیماری

 رعایت تناوب زراعی (دو سال با گیاهان غیر از خانواده کدوییان)

 اجتناب از آبیاری بارانی

 استریل کردن خاک

 حذف بقایای گیاهی آلوده بعد از برداشت

 رعایت بهداشت زراعی برای پرسنل و تجهیزات

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga