بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری لکه برگی باکتریایی فلفل (Bacterial spot)

عامل بیماری: Xanthomonas euvesicatoria

علائم بیماری

علائم بیماری لکه برگی باکتریایی فلفل به‌صورت لکه‌هایی بر روی برگ، ساقه و میوه فلفل دلمه و فلفل کشیده ظاهر می‌گردد که در این بین، فلفل دلمه نسبت به فلفل کشیده از حساسیت بیشتری برخوردار است. علائم بیماری لکه برگی باکتریایی در ابتدا به‌صورت لکه‌های کوچک، نامنظم و آب‌سوخته در سطح زیرین برگ ظاهر می‌شود. با پیشرفت این بیماری، لکه‌ها بزرگ‌تر شده و به رنگ قهوه‌ای تیره تا سیاه دیده می‌شوند. علاوه بر این، قسمت مرکزی لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد شده که با یک هاله نازک زرد رنگ احاطه شده است.

به‌طورکلی، لکه‌های روی سطح برگ تا حدودی فرورفته بوده درحالی‌که لکه‌های سطح زیرین برگ تا حدودی به حالت برجسته می‌باشند. برگ‌هایی که شدت آلودگی در آن‌ها زیاد است به‌طور کامل زردرنگ شده و در محل لکه‌ها سوراخ‌هایی ایجاد می‌شود. بر روی ساقه نیز لکه‌های طولی و باریک به رنگ قهوه‌ای روشن ایجاد می‌گردد. علائم این بیماری نیز روی میوه به‌صورت لکه‌های آب سوخته بوده که بعد از مدتی قهوه‌ای می‌شوند. این لکه‌ها سفت و برجسته و دارای شکاف بر روی میوه دیده می‌شوند.

شرایط گسترش بیماری

عامل بیماری لکه برگی باکتریایی فلفل روی بذر و درون بذر فعالیت دارد و بذر آلوده به‌عنوان منبع اصلی در انتقال این بیماری حتی برای مسافت‌های طولانی است. این باکتری همچنین بر روی بقایای آلوده گیاهان زراعی، گیاهان ناخواسته و علف‌های هرز خانواده سولاناسه بقا خود را حفظ می‌کند. رطوبت نسبی بالا و شبنم تشکیل شده روی برگ به همراه هوا گرم شرایط مناسبی را برای ایجاد آلودگی اولیه و توسعه این بیماری فراهم می‌کند. میوه‌ها در اثر زخم‌های ناشی از حمله حشرات، خراش و ترک‌های ناشی از رشد به این بیماری آلوده می‌شوند.

کنترل بیماری

 استفاده از ارقام مقاوم

 استفاده و کشت بذور گواهی‌شده و ضدعفونی شده

 رعایت اصول مدیریتی و بهداشتی در مزرعه و تمیز کردن تجهیزات و ادوات کشاورزی

 عدم ورود به مزرعه در زمان خیس بودن شاخ و برگ به علت تأثیر در گسترش بیماری

 شخم بقایای گیاهی بلافاصله پس از برداشت.

 کنترل شیمیایی

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga