بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری سیاهک پیاز (Onion smut)

عامل بیماری: قارچ Urocystis colchici

علائم بیماری

معمولاً گیاهان آلوده به بیماری ۶ هفته بعد از ظهور علائم از بین می‌روند. وجود لکه‌های سیاه رنگ بر روی برگ‌ها در نواحی طوقه گیاه ظاهر می‌شود. معمولاً عامل بیماری در گیاهان بزرگ‌تر و مسن‌تر به‌صورت لکه‌هایی بر روی برگ ظاهر می‌شود و در صورت تشدید بیماری در نهایت برگ از ناحیه لکه رو به پایین خم می‌شود و در نهایت می‌افتد. این عامل بیماری می‌تواند روی برگ‌ها، غلاف‌ها و یا غده پیاز نیز ایجاد خسارت کند.

برگ‌های آلوده، پودرهای تیره رنگ ایجاد می‌شود که در صورت توسعه از برگی به برگ دیگر انتقال می‌یابد. لکه‌ها در ابتدا در برگ‌های گیاه جوان ظاهر شده و سپس قسمت‌های دیگر گیاه را آلوده می‌کند. ظاهر برگ‌های بیمار غیر نرمال بوده و پیچ‌خورده می‌شوند. در نهایت گیاهان آلوده به‌شدت کوتوله شده و به‌تدریج می‌میرند.

شرایط گسترش بیماری

اسپورهای این قارچ برای چندین سال در خاک باقی می‌مانند و عامل بیماری از طریق نشاهای آلوده، خاک، ادوات کشاورزی، باد و آبیاری انتقال می‌یابد. نشا‌های پیاز در مراحل اولیه انتقال بسیار حساس هستند و با توسعه بیماری سایر برگ‌ها نیز آلوده می‌شوند. معمولاً اسپورهای این بیماری در دماهای پایین‌تر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر فعالیت بیشتری دارند و رطوبت بالای هوا نیز در گسترش این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کند.

کنترل بیماری

 ضدعفونی بذر با قارچ‌کش

 کشت بذر در خزانه با بستر سالم و تولید گیاهچه های قوی در مراحل اولیه رشد

 استفاده از ارقام مقاوم

 رعایت تناوب زراعی

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga