بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

گره ریشه بادمجان (Root-knot)

عامل بیماری Meloidogyne incognita

علائم بیماری

معمولاً گیاهان آلوده به نماتد در مقایسه با گیاهان سالم از رشد کمتری برخوردار هستند. علائم آسیب نماتد به گیاه می‌تواند هم در بخش‌های هوایی و هم در بخش‌های زیرزمینی گیاه دیده شود. در این نوع بیماری بخش هوایی گیاه آلوده کوتاه مانده و علائم زرد شدن برگ‌ها و کمبود عناصر غذایی را از خود نشان می‌دهد که این امر به دلیل کاهش تبادلات آوندی است.

گال های بر روی ریشه گیاه در جذب آب و مواد غذایی به داخل گیاه مانع ایجاد می‌کنند. گیاهان آلوده در مقایسه با گیاهان سالم ضعیف‌تر و متمایل به زرد هستند و در هوای گرم پژمرده می‌شوند. برای تشخیص این بیماری می‌توان از طریق گره‌هایی که بر روی ریشه تشکیل می‌شود، گیاهان آلوده را شناسایی کرد. گال های تشکیل شده بر روی ریشه در اثر حمله نماتد، نامنظم بوده و با توسعه بیماری بزرگ‌تر می‌شوند.

زمان وقوع علائم به تراکم جمعیتی نماتد، حساسیت گیاه و شرایط محیطی غالب بستگی دارد. به‌عنوان مثال، در شرایط آلودگی شدید نماتد، نشاها ممکن است از رشد باز بمانند و یا از بین بروند؛ اما در شدت آلودگی کمتر ممکن است ظهور علائم تا اواخر فصل رشد محصول (بعد از اتمام چرخه تولیدمثل نماتدها) به تأخیر بیفتد.

شرایط گسترش بیماری

دامنه میزبانی این نماتد بسیار بالا می‌باشد و روی علف‌های هرز و محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند. شدت بیماری در نواحی گرم و فصل‌های طولانی رشد بیشتر است. نماتدها بخشی از زندگی خود را درون ریشه گیاهان و بخشی دیگر را درون خاک سپری می‌کنند. به‌طور کلی خاک‌هایی که سبک و شنی هستند شرایط مساعدتری برای این بیماری دارند و باعث خسارت بیشتر به ریشه‌ها می‌شوند.

کنترل بیماری

 رعایت تناوب زراعی

 کشت ارقام مقاوم به نماتد

 کنترل علف‌های هرز

 آفتابدهی خاک‌های آلوده

 تأمین آب و تغذیه کودی مناسب گیاه به‌منظور کاهش استرس

 آیش نگه داشتن زمین همراه با کنترل علف‌های هرز و گیاهان میزبان نماتد در طول آیش به‌منظور جلوگیری از تولیدمثل و کاهش جمعیت نماتدها

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga