بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

لکه برگی سرکوسپورایی هویج (Cercospora leaf blight of carrot)

عامل بیماری: Cercospora carotae

علائم بیماری

علائم بیماری لکه برگی سرکوسپورایی می‌تواند بر روی تمامی اندام‌های هوایی هویج مشاهده گردد. در ابتدا لکه‌های برگی در امتداد حاشیه برگ‌ها ظاهر شده و اغلب سبب پیچش برگ‌ها می‌شود. لکه‌ها در ابتدا کوچک و تقریباً دایره‌ای شکل بوده و به رنگ برنزه یا خاکستری تا قهوه‌ای با بخش مرکزی مرده دیده می‌شوند. با گذشت زمان تعداد و سطح لکه‌ها بیشتر شده و کل برگچه‌ها خشک شده و از بین می‌روند.

برگ‌ها و گیاهان جوان نسبت به برگ‌ها و گیاهان پیرتر بیشتر موردحمله این قارچ قرار می‌گیرند؛ اما در مزارع به‌شدت آلوده، برگ‌های پیر و جوان هر دو موردحمله این بیماری قرار می‌گیرند. این عامل قارچی همچنین بر روی دم برگ‌ها و ساقه‌ها لکه‌هایی ایجاد کرده که حاشیه این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره و مرکز آن برنزه تا خاکستری رنگ است. لکه‌های روی ساقه ممکن است به هم متصل شده و کل ساقه را فرا بگیرند و سبب مرگ برگ‌ها شوند.

لکه‌های این بیماری در خیلی از مواقع با بیماری لکه برگی آلترناریایی اشتباه گرفته می‌شود، در لکه برگی آلترناریایی نسبت به لکه برگی سرکوسپورایی، لکه‌ها زاویه‌دارتر، نامنظم‌تر و تیره‌تر هستند. عامل بیماری به ریشه هویج حمله نمی‌کند و فقط بخش‌های هوایی هویج را آلوده می‌کند.

شرایط گسترش بیماری

عامل بیماری می‌تواند بذر زاد باشد. با این وجود عامل بیماری‌زا بر روی بقایای گیاهی و در خاک نیز می‌تواند زنده بماند. آلودگی به این بیماری در طیف وسیعی از دما رخ می‌دهد. بهترین دما برای گسترش این بیماری دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد است. بیماری لکه برگی سرکوسپورایی در هوای گرم و مرطوب به سرعت گسترش می‌یابد. این بیماری توسط باد، آب و ماشین‌آلات کشاورزی انتقال می‌یابد.

کنترل بیماری

 استفاده از ارقام مقاوم به بیماری

 استفاده از بذرهای عاری از بیماری

 تیمار بذرها با قارچ‌کش‌ها

 زیر خاک کردن بقایای گیاهی آلوده به بیماری به‌وسیله شخم

 استفاده از تناوب‌های زراعی ۲ تا ۳ ساله با گیاهان غیرمیزبان

 استفاده از قارچ‌کش‌ها در مزارع آلوده

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga