بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

شناسایی و کنترل بیماری ویروسی موزاییک توته ای نخود فرنگی

بیماری ویروسی موزاییک توته‌ای نخود فرنگی یا Pea enation mosaic virus که به نخود فرنگی، لوبیا و سویا حمله می‌کند توسط شته‌ها منتقل می‌شود.

مشخصات بیماری

در نخود فرنگی اولین علائم به‌صورت روشن شدن رگبرگ‌ها در برگ‌های اطراف جوانه انتهایی بوته دیده می‌شود که به‌تدریج حالت موزاییکی به خود می‌گیرد که در بیشتر مواقع به‌صورت لکه‌های ریز کلروتیک در برگ‌ها می‌باشد که نسبتاً شفاف است و نور از آن عبور می‌کند. اصطلاحاً به آن‌ها دریچه می‌گویند. نیز در پشت برگ و در روی رگبرگ‌ها برجستگی‌های متورمی دیده می‌شود که گاهی اوقات شبیه برگ هستند و به آن‌ها توته (enation) می‌گویند.

خسارت بیماری

این برجستگی‌ها ممکن است روی ساقه و غلاف هم دیده شود. در باقلا نیز ممکن است علائم به همین صورت پدید آیند. در نخود ایرانی در قسمت‌های انتهای بوته ایجاد پژمردگی می‌کند. این ویروس به یونجه نیز حمله کرده که گاهی اوقات علائم بارزی در آن ایجاد نمی‌کند.

ویروس عامل ویروسی موزاییک توته‌ای نخود فرنگی یک ویروس ایزومتریک به قطر ۳۰ نانومتر است که به سختی از طریق انتقال مکانیکی منتقل می‌شود. ناقل طبیعی این ویروس شته سبز نخود فرنگی Acyrtosiphonpisi با رابطه پایا می‌باشد. ژنوم ویروس تقسیم شده است و از دو قطعه +SSRNA تشکیل شده است. پایداری ویروس در گیاهان مختلف بخصوص یونجه صورت می‌گیرد.

کنترل بیماری ویروسی موزاییک توته‌ای

۱- استفاده از ارقام مقاوم

۲- مبارزه با ناقل (شته‌ها)

۳- از بین بردن منابع آلودگی و پایداری ویروس

کسانی که کشاورزی ارگانیک دارند می‌توانند با جلب شکارگرهای شته از انتقال بیماری ویروسی جلوگیری کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga