بیماری شناسی گیاهیبیماری های قارچی

کنترل و شناسایی بیماری پژمردگی فوزاریومی نخود فرنگی

بیماری پژمردگی فوزاریومی نخود فرنگی (Pea Wilt) یا زردی نخود فرنگی که توسط فوزاریوم و دیگر قارچ‌های خاک­زاد ایجاد می‌شود به نخود فرنگی و سایر گل‌ها و سبزی جات حمله می‌کنند و در سراسر جهان یافت می‌شود.

مشخصات بیماری

بیماری پژمردگی فوزاریومی نخود فرنگی قادر است در هر مرحله‌ای به گیاه حمله کند. سه هفته بعد از کاشت می‌توان علائم را در گیاهچه مشاهده کرد. برگ‌های قدیمی‌تر پایین روی گیاه نخود شروع به زرد شدن می‌کنند. اگر بیماری پیشرفت کند، ریشه پوسیدگی می‌کند که باعث می‌شود کل گیاه به‌آرامی پژمرده شود و بمیرد. زمانی که یک گیاه مشکوک را از خاک خارج می‌کنید، ریشه‌های از بین رفته‌ای را مشاهده می‌کنید که بسیار نحیف هستند و سیستم ریشه‌ای آن‌ها دچار خسارت شدید شده است.

خسارت بیماری

بیماری بوته زردی فوزاریومی نخود بذرزاد و خاک­زاد است.

بقا به‌صورت میسیلیوم و کلامیدوسپور در بذر، خاک و همچنین روی ریشه و ساقه‌های مدفون شده (این ریشه و ساقه‌ها در خاک تا ۶ سال بیمارگر را در خود حفظ می‌کنند) دوام دارد و به دلیل خاک­زاد بودن عامل بیماری، علائم در مزرعه به‌صورت لکه‌ای دیده می‌شود (زمانی که بوته‌های سالم سبز بوده، بوته‌های بیمار زرد هستند).

کنترل بیماری

 استفاده از رقم مقاوم (کاربردی‌ترین روش).

 ضدعفونی بذر با استفاده از ایپرودیون- کاربندازیم (رورال TS)، کاپتان (ارتوساید، کاپتان)

 استفاده از کود نیتروژنه به فرم سولفات و نیترات آمونیوم؛ روی ریشه دهی، اسیدیته خاک و مبارزه بیولوژیکی میکروارگانیسم‌های خاک مؤثر است.

 تناوب زراعی

 استفاده از مالچ و عدم استفاده از آبیاری‌های پرفشار و هوایی

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga