بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

شناسایی و کنترل خسارت نماتد مولد گره در بامیه

Meloidogyne incognita نماتد عامل گره ریشه در شرایط گرم و M. hapla در شرایط آب و هوایی سرد است. بامیه نسبت به بقیه گیاهان زراعی به نماتد بسیار حساس است.

مشخصات بیماری

نماتدهای گره ریشه، کرم‌های کوچک است که در خاک زندگی می‌کنند و وقتی از ریشه بامیه به‌عنوان محل زندگی استفاده می‌کنند به انگل گیاه تبدیل می‌شوند. اغلب نماتدها از طریق صدمات کوچک وارد ریشه بامیه می‌شوند. با افزایش تعداد آن‌ها، ریشه‌های تغذیه‌کننده کوچک از بین می‌رود و ریشه‌های نابجای زیادی تولید می‌گردد.

خسارت بیماری

در خسارت ناشی از نماتد مولد گره در بامیه گیاهان به‌طور آهسته رشد کرده و در کل گیاه کوتوله می‌شود. زمانی که گیاه بامیه را از خاک بیرون می‌آورید تورم و جوش‌های بی‌شماری روی ریشه‌ها مشاهده می‌کنید. خسارت و انتقال نماتدها به گیاهان دورتر از محل آلودگی بدون کمک انسان میسر نیست. ولی می‌توانند به گیاهان نزدیک حمله کنند.

جلوگیری از خسارت

بامیه به نماتد حساس است، زیرا در همان شرایط گرم تابستان رشد می‌کند که نماتدها در این شرایط فعالیت بیشتری دارند. تناوب زراعی می‌تواند خسارت را کاهش دهد، اما نماتدهای گره ریشه ممکن است در خاک‌های شنی و در آب‌وهوای گرم غیرقابل کنترل باشند. برای افزایش شانس موفقیت، یک محصول تابستانی از گل همیشه بهار یا گل جعفری را پرورش داده و به دنبال آن یک محصول زمستانی از جو، گندم یا چاودار استفاده کنید. سپس بامیه را امتحان کنید. به‌طور مرتب خاک را با موادی که حاوی کیتین است. استفاده از سموم نماتدکش و ضدعفونی کننده خاک مثل واپام و نماکور می‌تواند تأثیری در کاهش جمعیت نماتدها داشته باشد ولی کاربرد آن بسیار سخت است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga