بیماری شناسی گیاهیبیماری های قارچی

شناسایی و کنترل بیماری سوختگی (بلایت) برگ ذرت

بلایت شمالی برگ ذرت (سوختگی (بلایت) برگ ذرت) (NCLB) توسط قارچ Exserohilum turcicum و بلایت جنوبی برگ ذرت (SCLB) توسط Cochliobolus heterostrophus ایجاد می‌گردد. این بیماری به ذرت علوفه‌ای و خوراکی حمله می‌کند و سرتاسر جهان پراکندگی دارد.

مشخصات بیماری سوختگی (بلایت) برگ ذرت

NCLB باعث ایجاد لکه‌های بزرگی در برگ‌های ذرت می‌شوند که به‌صورت خاکستری- سبز چندین سانتی‌متر طول و ۱٫۵ عرض شروع می‌شوند. لکه‌ها به‌سرعت به رنگ برنزه تبدیل می‌شوند.NCLB بیماری است که در آب‌وهوای مرطوب و در دمای ۱۸-۲۷ درجه سانتی‌گرادی که با رطوبت دائمی از باران یا مه همراه است. لکه‌های برگی SCLB کوچک‌تر هستند، معمولاً کمتر از ۵ سانتی‌متر طول دارند و شیوع آن در اثر باران‌های مداوم و با دمای بین ۲۱-۳۲ درجه سانتی‌گراد ایجاد می‌شود. لکه‌ای متعددی ایجاد می‌شود که اغلب باعث از بین رفتن برگ می‌شود.

خسارت

بیماری‌های سوختگی برگ ذرت ممکن است باعث شود برگ‌های پایینی خود را از دست دهد، در حالی که قسمت بالای گیاه همچنان به رشد جدید خود ادامه می‌دهد. با این حال گیاهان ممکن است ضعیف شوند و در بیشتر مواقع باعث از بین رفتن بسیاری از برگ‌ها می‌شود.

جلوگیری از خسارت

این قارچ‌ها می‌توانند در خاک زمستان گذرانی کنند؛ بنابراین همیشه تناوب زراعی را رعایت کنید. بذرهای رقم مقاوم را کشت دهید. رعایت فاصله کشت باعث زود خشک شدن باران می‌شود و احتمال بیمار شدن را کاهش می‌دهد.

مبارزه

برگ‌های آسیب‌دیده را جدا کرده و آن‌ها را از بین ببرید. اگر آب‌وهوای خشک برقرار شود، گیاهان آلوده ممکن است بهبود یابند و محصول خوبی حاصل کنند. استفاده از قارچ‌کش مانب و اتاکونازول می‌تواند روش مناسبی برای کنترل بیماری باشد همچنین تمام سموم حفاظتی می‌تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga