درختان

آشنایی با درخت بداغ (Viburnum opulus)

نام فارسی: بداغ

نام انگلیسی: Nanny berry Viburnum

نام علمی: Viburnum opulus L

نام خانواده (تیره): آدوکساسه (Adoxaceae)

بومی منطقه: پراکنش جهانی این‌گونه در اروپا، شمال آفریقا، شمال آسیا و در ایران در اغلب نواحی معتدله و معتدله سرد به‌صورت کاشته شده موجود است.

گیاه بداغ (Viburnum lentago) درختچه‌ای برگ‌ریز متعلق به خانواده آدوکساسه (Adoxaceae) بوده که بومی شمال شرقی آمریکا و جنوب کانادا است. این گیاه متعلق به جنس viburnum می‌باشد که این جنس شامل گونه‌های زیادی است و بداغ بزرگ‌ترین گونه در این جنس می‌باشد.

مشخصات

درختچه‌ای با ارتفاع ۲ تا ۴ متر، ایستاده، پوست نازک و خاکستری روشن.

برگ

برگ‌ها گرد ۳ تا ۵ لبی، به طول ۱۲ سانتی‌متر، دندانه نامنظم، سبز روشن، قسمت تحتانی خاکستری، سبز و کرکدار، قرمز شرابی به هنگام خزان.

گل

گل‌ها سفید ـ کرم به عرض ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر، خوشه‌های پهن، احاطه شده توسط یک حلقه گل‌های عقیم بیرونی، عمر گل زیاد، همیشه سبز و بعضاً خزان کننده سفید است و فقط بعضی از انواع آن گل‌های صورتی کم‌رنگ دارند. اغلب ویبورنوم ها رایحه مطبوعی دارند.

میوه

میوه تخم مرغی، قرمز روشن، به طول ۱ سانتی‌متر.

تکثیر

قلمه زدن: گرفتن قلمه چوب نرم از شاخه‌های نرم و گوشت دار.

خوابانیدن: خوابانیدن شاخه‌ها در بهار.

بذر: کاشت بذر در بهار در شاسی است. بذر قبل از کاشت باید به مدت ۳ تا ۹ ماه در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد و بعد به مدت ۲ ماه در دمای ۱۴ درجه سانتی‌گراد قرار گیرند.

کاربرد

به‌عنوان تک درختچه زینتی

نیازها

خاک حاصلخیز تا حدودی مرطوب با زهکشی مناسب، با نیاز آبی متوسط تا زیاد، مکان آفتابی، آب‌وهوای معتدل و مرطوب تا سرد.

به‌طورکلی پس از پایان دوره گل‌دهی آن را سبک هرس کنید تا گل‌های پژمرده دور شوند. همچنین ممکن است لازم باشد که بوته‌های متراکم را در بخش مرکزی، تنک کنید. گونه‌های پرساقه شاید به قطع ساقه‌های باریک مسن از سطح زمین نیاز داشته باشند تا فضا برای رشد ساقه‌های نو باز شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga