گیاهان زینتی

آشنایی با گل نیلوفر

کاشت و پرورش گل نیلوفر پیچ در بسیاری از مناطق دنیا رایج است و گونه‌ها و واریته های مختلفی از آن کاشته می‌شوند. بااین‌حال برخی از گونه‌های آن در برخی نواحی به‌عنوان علف هرز یا علف سمی شناخته می‌شوند. اما این گیاه رونده سریع الرشد با زحمتی اندک جلوه بسیار خوبی به باغچه می‌بخشد، به شرط این که تحت کنترل قرار داشته باشد. تمام گیاهان نیلوفر پیچ گل‌های زیبای شیپوری شکل با رنگ‌های مختلف اعم از سفید، قرمز، بنفش، آبی و زرد تولید می‌کنند و برگ‌های قلبی شکل دارند. گل‌های نیلوفر صبح هنگام باز شده و بعدازظهر بسته می‌شوند. بیشتر انواع نیلوفر یک‌ساله هستند اما در نواحی آب‌وهوای گرم‌تر ممکن است هر سال دوباره رشد کنند یا از بذری که بر زمین ریخته‌اند، برویند.

نحوه کاشت گل نیلوفر

کاشت و پرورش گل نیلوفر کار ساده‌ای است. نیلوفر را می‌توانید در گلدان نیز پرورش بدهید و در گلدان‌های آویز از سقف آویزان کنید. نیلوفر نیاز به آفتاب کامل دارد اما می‌تواند سایه‌های پرنور را نیز تحمل کند. نیلوفر گیاهی است که به تحمل زیاد در انواع خاک نامناسب و مقاومت در مقابل خشکی شناخته شده است. در حقیقت گیاه نیلوفر را به‌راحتی می‌توانید در هر ناحیه‌ای اعم از حاشیه باغچه‌ها، مجاورت فنس ها و حصارها و پیاده‌روها پرورش بدهید. علیرغم تحمل نیلوفر در خاک فقیر، بهتر است این گیاه در خاکی با قابلیت زهکشی مناسب پرورش داده شود و خاک مرطوب باشد اما خیس و غرقاب نماند.

زمان کاشت گل نیلوفر

گیاه نیلوفر را به‌راحتی می‌توانید از بذر پرورش بدهید. بذرها را می‌توانید پس از رفع خطر سرمازدگی بهار و گرم شدن خاک، مستقیماً در خاک بریزید. اگر نیلوفر را برای نگهداری در داخل منزل می‌خواهید، بذرها باید ۴ تا ۶ هفته پیش از آخرین سرمازدگی بهار در منطقه، کاشته شوند. ازآنجایی‌که گل نیلوفر بذرهایی تولید می‌کند که پوشش آن‌ها نسبتاً سخت است، باید بذرها را یک شب در آب بگذارید تا خیس بخورد یا پیش از کاشت آن‌ها را خراش بدهید. تخم گل نیلوفر را در عمق حدود ۱ تا ۱٫۵ سانتیمتری خاک قرار دهید و بین بذرها حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر فاصله بدهید. پس از کاشت بذر گل نیلوفر، هنگامی‌که گیاه سبز شده و قد آن به حدود ۱۵ سانتیمتر رسید، می‌توانید یک پشتیبان (قیم) برای آن بگذارید تا ساقه رونده گیاه دور آن بپیچد. گیاهانی که در گلدان آویز کاشته شده‌اند نیازی به چوب پشتیبان ندارند و ساقه‌های آن‌ها می‌تواند آویزان شود.

مراقبت و نگهداری از گل نیلوفر

مراقبت از گیاه نیلوفر آسان است. در حقیقت تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که خاک را مرتباً آبیاری کنید تا رطوبت داشته باشد اما خیس و غرقاب نماند. در روزهای گرم و خشک تابستان دفعات آبیاری را بیشتر کنید (معمولاً یک یا دومرتبه در هفته کفایت می‌کند). گیاهان گلدانی نیلوفر نیاز به آبیاری بیشتری دارند به‌خصوص در نواحی گرم و خشک. برای کنترل رشد نیلوفر و جلوگیری از رویش مجدد آن‌ها از بذرهای ریخته شده و گسترش آن‌ها در باغچه، پس از خشک شدن گل‌ها آن‌ها را بچینید و شاخه‌های مرده را پس از اولین سرمازدگی پاییز جدا و حذف کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga