گیاهان زینتی

راهنمای پرورش گل کوکب

اگر می‌خواهید گل‌هایی زیبا و رنگارنگ که از تابستان تا پاییز شکوفا می‌شوند داشته باشد، زمانی که بسیاری از گیاهان به بهترین وجه خود رسیده‌اند، گل کوکب پرورش دهید. غده‌های گل کوکب در اواخر بهار در زمین کاشته می‌شوند. در مناطق سردتر، اگر می‌خواهید غده‌ها را به‌صورت یک‌ساله یا چندساله پرورش دهید آن‌ها را در پاییز حفاری کرده و ذخیره کنید. در اینجا نحوه کاشت، رشد و ذخیره گل کوکب آورده شده است.

درباره گل کوکب

گل کوکب یک تیره از گیاهان غده‌ای است که از خانواده Asteraceae هستند. گونه‌های مرتبط شامل آفتابگردان، دیزی و گل داودی است. آن‌ها از غده‌های کوچک کاشته شده در بهار رشد می‌کنند. اندازه گل‌های کوکب علاوه بر رنگین کمان رنگی، می‌تواند از شکوفه‌های کوچک ۲ اینچی به سبک آب‌نبات چوبی تا شکوفه‌های غول‌پیکر ۱۵ اینچی مشابه بشقاب شام متغیر باشد. بیشتر گونه‌ها ۴ تا ۵ فوت ارتفاع دارند.

گل کوکب در مناطق سردسیر یک گیاه دائمی چندساله محسوب می‌شود. آن‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای در مناطق مقاوم ۸ تا ۱۱ در زمستان مقاوم هستند. در مناطق شمالی‌تر، گل کوکب را می‌توان به‌صورت یک‌ساله در نظر گرفت یا برای زمستان در داخل خانه حفر و ذخیره کرد. گل کوکب عاشق آب‌وهوای مرطوب و معتدل است. اگرچه برای آب‌وهوای بسیار گرم مناسب نیست، گل‌های کوکب هر فصل باغی آفتابی را با فصل رشد حداقل ۱۲۰ روز روشن می‌کند.

گل کوکب

کاشت

زمان کاشت گل کوکب

برای کاشت گل کوکب عجله نکنید؛ گل‌های گل‌دار در خاک سرد دچار مشکل می‌شوند. دمای زمین باید به ۶۰ درجه فارنهایت برسد. قبل از کاشت صبر کنید تا تمام خطر سرمازدگی بهاری از بین برود. (ما آن‌ها را کمی بعد از ورود گیاهان گوجه فرنگی می‌کاریم.) برخی از باغداران یک ماه قبل غده‌ها را داخل ظروف داخل محفظه شروع می‌کنند تا در فصل رشد کنند. گل کوکب متوسط ​​تا کوتاه در ظروف خوب عمل می‌کند. در اوایل بهار غده‌های گل کوکب را سفارش دهید. این به باغداران مناطق سردتر فرصت می‌دهد تا آن‌ها را در یک پنجره آفتابی رشد دهند. یا گلدان را کنار بگذارید و به سادگی غده‌ها را پس از برآمدن هوای بهار و گرم شدن خاک در زمین بکارید.

انتخاب و آماده‌سازی محل کاشت

محل کاشت گل کوکب را مکانی با آفتاب کامل انتخاب کنید. شکوفه‌های گل‌دار با ۶ تا ۸ ساعت تابش مستقیم نور خورشید بیشتر رشد می‌کنند. آن‌ها نور خورشید صبح را بیشتر دوست دارند. مکانی را انتخاب کنید که کمی در برابر باد محافظت کند. گل کوکب در خاک غنی و زهکشی خوب رشد می‌کند. سطح pH خاک شما باید ۶٫۵-۷٫۰، کمی اسیدی باشد. اگر خاک سنگین‌تری دارید (خاک رس)، ماسه، پیت ماس ​​یا کود پیری را اضافه کنید تا بافت خاک برای زهکشی بهتر روشن و شل شود.

گل‌های کوکب بزرگ و آن‌هایی که فقط برای گل‌های بریده پرورش داده می‌شوند، بهتر است به‌صورت جداگانه در ردیف، بدون رقابت سایر گیاهان رشد کنند. گل‌های کوکب تا ارتفاع متوسط ​​تا کم با سایر گل‌های تابستانی به خوبی مخلوط می‌شوند. اگر فقط باغ سبزیجات دارید، این مکان مناسب برای قرار دادن یک ردیف گل کوکب برای برش است.

نحوه کاشت گل کوکب

از غده‌های گل کوکب که چروکیده یا پوسیده به نظر می‌رسند خودداری کنید. مانند سیب زمینی، غده‌های گل کوکب را جدا نکنید یا برش ندهید. گل‌های کوکب را می‌توان از فاصله ۹ تا ۱۲ اینچی کاشت. انواع گل‌های کوچک‌تر که معمولاً حدود ۳ فوت ارتفاع دارند، باید ۲ فوت از یکدیگر فاصله داشته باشند. گل‌های کوکب بلندتر و بزرگ‌تر باید ۳ فوت از هم فاصله داشته باشند. اگر گل‌های کوکب را در فاصله ۱ فوت از یکدیگر بکارید، آن‌ها یک پرچین گل‌دار زیبا ایجاد می‌کنند و از یکدیگر حمایت می‌کنند.

سوراخ کاشت باید کمی بزرگ‌تر از گلوله ریشه گیاه باشد و مقداری کمپوست یا پیت ماس ​​اسفناج را در خاک قرار دهد. همچنین به مخلوط کردن یک مشت گوشت گاو داخل سوراخ کاشت کمک می‌کند. در غیر این صورت، هنگام کاشت کوددهی نکنید. حفره‌ای به عمق ۶ تا ۸ اینچ حفر کنید. غده‌ها را داخل آن قرار دهید، با نقاط رشد یا چشم رو به بالا و با ۲ تا ۳ اینچ خاک بپوشانید (برخی می‌گویند ۱ اینچ کافی است). همان‌طور که ساقه جوانه می‌زند، خاک را تا سطح زمین پر کنید.

ارقام بلند و گل‌دار بزرگ به حمایت نیاز دارند. در زمان کاشت، ساقه‌ها (به ارتفاع پنج تا شش فوت) را در اطراف گیاهان قرار دهید و با رشد گیاهان، ساقه‌ها را به آن‌ها ببندید. شکوفایی گل کوکب حدود ۸ هفته پس از کاشت، از اواسط ماه ژوئیه شروع می‌شود. بلافاصله بعد از کاشت غده‌ها را آبیاری نکنید. این باعث پوسیدگی می‌شود تا آبیاری جوانه‌ها در بالای خاک صبر کنید. مالچ کردن گیاهان را به خود مشغول نکنید. مالچ، شاخک‌ها و گل‌های کوکب مانند خورشید را در ریشه خود جای داده است.

مراقبت

آبیاری

تا زمان ظهور گیاهان گل کوکب نیازی به آبیاری خاک نیست. در واقع آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی غده‌ها شود. پس از ایجاد گل کوکب، آبیاری عمیق را ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت حداقل ۳۰ دقیقه با آبپاش (و بیشتر در آب‌وهوای خشک و گرم) انجام دهید. مانند بسیاری از گیاهان ترکیبی گل‌های بزرگ، گل‌های بزرگ ممکن است قبل یا بعد از باران نیاز به توجه بیشتری داشته باشند، زمانی که شکوفه‌های باز تمایل به پر شدن از آب یا ضربات باد دارند.

بارور کردن

گل‌های گل کوکب از کود مایع کم نیتروژن (مشابه آنچه برای سبزیجات استفاده می‌کنید) مانند ۵-۱۰-۱۰ یا ۱۰-۲۰-۲۰ سود می‌برند. پس از جوانه‌زنی و سپس هر ۳ تا ۴ هفته از اواسط تابستان تا اوایل پاییز کود دهید. بخصوص با نیتروژن بارور نکنید

قید کردن

هنگامی که گیاهان تقریباً ۱ فوت ارتفاع دارند، ۳-۴ اینچ از شاخه مرکزی در حال رشد را بچسبانید تا گیاهان بوته دار ترغیب شوند و تعداد ساقه و طول ساقه افزایش یابد. اگر می‌خواهید گل‌های بزرگ رشد کنید، سعی کنید رد شوید – ۲ جوانه کوچک‌تر را در کنار گل مرکزی در خوشه گل بردارید. این به گیاه اجازه می‌دهد تا تمام انرژی خود را در گل‌های کمتر اما قابل توجهی بزرگ‌تر بگذارد.

 به سادگی نقطه رشد را برای تشویق بوته‌ها و کشیدن گل‌ها با محو شدن گل‌ها بکشید. ساقه مرکزی را دقیقاً بالای دسته سوم برگ‌ها بچسبانید. برای گل‌های گل‌دار بلندتر، هنگام کاشت، ساقه‌ها را وارد کنید. برای ایجاد نمایشگر نمایشی به مدت ۳ ماه یا بیشتر، به‌طور متوسط ​​فشار دهید، از بین ببرید و رد کنید و سرگردان باشید.

مراقبت در زمستان

شاخ و برگ گل‌دار با اولین یخبندان سبک در پاییز از بین می‌رود. در مناطق سردتر، غده‌ها باید قبل از اولین انجماد سخت حفر شده و در داخل خانه نگهداری شوند. گل کوکب به‌طور قابل اعتماد در زمستان مقاوم است و می‌توان به سادگی آن را قطع کرد و برای زمستان گذرانی در زمین گذاشت. با مالچ عمیق و خشک بپوشانید. در شمال بیشتر، ریشه‌های غده‌ای باید بلند شوند و در زمستان ذخیره شوند.

گل کوکب

آفات/ بیماری‌ها

حلزون‌ها و لیسه‌ها: ۲ هفته بعد از کاشت طعمه بزنید و طعمه را در طول فصل ادامه دهید.

کنه‌ها و شته‌ها: برای جلوگیری از کنه‌های عنکبوتی، اسپری را از اواخر جولای شروع کنید و تا سپتامبر به اسپری ادامه دهید. در مورد اسپری‌های توصیه شده برای منطقه خود با مرکز باغ خود صحبت کنید.

ایرویگز و سوسک خیار: آن‌ها می‌توانند گلبرگ‌ها را بخورند هرچند که به خود گیاه آسیبی نرسانند.

کپک پودری: معمولاً در پاییز خود را نشان می‌دهد. می‌توانید پیش از بروز این مشکل از اواخر جولای تا آگوست، به‌طور پیشگیرانه اسپری کنید.

برداشت/ ذخیره سازی

گل کوکب در گلدان زیبا است. به علاوه هرچه بیشتر آن‌ها را برش دهید، بیشتر شکوفا می‌شوند. برای جمع‌آوری گل برای یک دسته گل، ساقه‌ها را صبح قبل از گرمای روز ببرید و در یک سطل با آب سرد قرار دهید. برگ‌های پایینی را از ساقه‌ها بردارید و گل‌ها را در یک گلدان قرار دهید. گلدان را در مکانی خنک قرار دهید و روزانه آب آن را چک کنید. دسته گل باید حدود یک هفته دوام بیاورد.

حفر و ذخیره گل کوکب برای زمستان

در صورتی که در منطقه‌ای گرم‌تر زندگی می‌کنید، قبل از اینکه در منطقه شما یخبندان شدید ایجاد شود، باید گل‌های گل کوکب را در اواخر پاییز حفاری کنید. حفر و ذخیره گل کوکب بسیار آسان و ساده است و در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند که در غیر این صورت هر سال برای خرید انواع جدید خرج می‌شود. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمین شما یخ نمی‌زند، نیازی نیست غده‌های خود را حفر کنید.

زمان حفاری غده‌ها

قبل از اولین انجماد سخت، گل‌های گل کوکب را حفر کنید. یخ‌زدگی (۳۲ درجه فارنهایت / ۰ درجه سانتی‌گراد) شاخ و برگ را از بین می‌برد، اما یخ‌زدگی سخت (۲۸ درجه فارنهایت / ۴ درجه سانتی‌گراد) غده‌ها را نیز از بین می‌برد. زمانی که گیاه شروع به قهوه‌ای شدن و برگشتن می‌کند، نشانه خوبی برای حفاری غده‌ها است

نحوه کندن غده‌ها

کندن غده‌ها آسان است. بعد از اینکه یخ‌زدگی برگ‌ها را از بین برد، ساقه‌ها را به ۲ تا ۴ اینچ برش دهید. اطراف غده‌ها را با بیلچه یا بیل بدون آسیب رساندن به آن‌ها حفر کنید. خاک را از غده‌ها بلند کرده و به آرامی تکان دهید. غده‌های پوسیده را از توده جدا کرده و توده‌ها را در زیر نور خورشید وارونه بگذارید تا به‌طور طبیعی خشک شوند.

نحوه نگهداری غده‌ها

در یک ماده شل و کرکی (ورمیکولیت، ماسه خشک، بادام زمینی فوم) بسته‌بندی کنید. در مکانی با تهویه خوب و بدون یخ در دمای حدود ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) نگهداری شود.

کاشت مجدد غده‌ها در بهار

در بهار، غده‌ها را از ظروف نگهداری خود خارج کرده، غده‌های سالم را از توده مادر جدا کرده و در باغ بکارید. هر غده باید حداقل یک چشم یا یک تکه تاج متصل داشته باشد، در غیر این صورت به یک گیاه شکوفا تبدیل نمی‌شود. چشم‌ها در قاعده ساقه قرار دارند و شبیه برجستگی‌های صورتی کوچک هستند. اگر مکان مناسب ذخیره‌سازی را ندارید، از حفاری و ذخیره‌سازی صرف نظر کنید و با خرید غده‌های جدید در بهار کار را از نو شروع کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga