بیماری شناسی گیاهیبیماری های گیاهی

بیماری پوسیدگی کپک خاکستری و مبارزه با آن

کپک خاکستری ازنظر خسارت دومین بیماری انباری سیب است و مهم‌ترین عامل بیماری پس از برداشت گلابی است این بیماری در دمای معمول سردخانه‌ها از هر بیماری دیگر انباری به‌جز پوسیدگی موکوری سریع‌تر توسعه می‌یابد.

نشانه‌های بیماری

لکه‌هایی که در مجاورت گلگاه میوه به وجود می‌آیند ابتدا قهوه‌ای کم‌رنگ و بافت قسمت‌های پوسیده در آغاز سفت و چغر است. توسعه این لکه‌ها که اطراف گودی گلگاه را فرامی‌گیرد. ممکن است متوقف شود، ولی بیشتر اوقات پوسیدگی در گوشت میوه پیشروی می‌کند. عفونت اولیه می‌تواند از محل قطع دم میوه هم باشد، ولی بیشتر اوقات آلودگی از محل ترک‌ها و زخم‌ها به وجود می‌آید. در شرایط مرطوب اسپورهای خاکستری، قهوه‌ای روی میوه پدید می‌آید. میوه‌های کاملاً پوسیده نرم و مازویی رنگ‌اند چنان‌که فکر می‌کنید پخته شده باشند.

عامل بیماری

قارچ مولد بیماری در بیشتر موارد Botrytis cinerea است که شکل جنسی آن Botryotinia fuceliana نام دارد. پرگنه قارچ روی محیط pda ابتدا سفید و بعداً خاکستری می‌شود. کنیدی قارچ یک سلولی بی‌رنگ و کروی یا تخم مرغی شکل است.

چرخه بیماری و اپیدمیولوژی

قارچ B. cinerae می توند به شکل سختینه در خاک باغ روی مواد آلی و میوه‌های پوسیده در خاک یا انبار یا خاک چسبیده به ظروف برداشت و حمل میوه‌ها زمستان گذرانی می‌کند. در دما و رطوبت مناسب کنیدی های فراوان قارچ تشکیل شده با جریان باد یا آب شست و شوی میوه پخش می‌شوند. همچنین قارچ به‌صورت خفته روی قطعات گل باقی‌مانده روی میوه به انبار منتقل می‌شود.

مبارزه

موقع برداشت، حمل‌ونقل سعی شود که میوه زخمی نشود.

تیمار میوه پس از برداشت با قارچ‌کش‌های مناسب از گروه بنزیمیدازول در کنترل بیماری مؤثر است.

استفاده از آنتاگونیست های بیولوژیک از جمله Trichoderma viridae به روش پاشیدن آن‌ها روی درختان هنگام گل‌افشانی موردمطالعه هست ولی هنوز مجاز نیست.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga