گیاهان زینتی

پرورش و نگهداری گیاه شویدی (مارچوبه زینتی)

مارچوبه زینتی یا سرخس مارچوبه از نام های گیاه شویدی می باشد. گیاه شویدی که متعلق به خانواده سوسنی ها می باشد، رشد بسیار سریعی دارد. سرخس مارچوبه ساقه های منشعب، آویز رشد و برگ های ریزی دارد. ماچوبه زینتی به خاطر ظاهرش مناسب برای گلدان های آویز است. مارچوبه زینتی در تزئین دسته گل ها کاربرد دارد. تکثیر و نگهداری این گیاه آسان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آماده کردن محیط مناسب

۱- انتخاب مکان مناسب

شویدی رشد سریعی دارد و به همین دلیل مکانی را انتخاب کنید که فضا برای ساقه های بلند آن وجود داشته باشد. پشت پنجره یا مکان های سایه دار بیرون از خانه، محل مناسبی برای نگهداری مارچوبه زینتی می باشد.

انتخاب مکان مناسب
انتخاب مکان مناسب

 

۲- دمای مناسب رشد

رنج دمایی ۱۰ الی ۲۴ درجه سانتی گراد برای رشد و فتوسنتز گیاه شویدی مناسب است. اگرچه دمای اپتیمم آن در روز ۲۰ درجه و در شب ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد.

دمای مناسب رشد
دمای مناسب رشد

 

۳- نور مناسب

نور مستقیم باعث زردی سرشاخه ها می شود. مارچوبه زینتی نور غیرمستقیم را می پسندد.

نور غیرمستقیم
نور غیرمستقیم

 

۴- خاک اسیدی را دوست دارد

در بستر خاکی سرخس مارچوبه، حتما از پیت ماس استفاده کنید. پیت ماس به خاک خاصیت اسیدی می بخشد که این برای رشد مارچوبه بسیار مفید است. همچنین خاک شما باید متخلل و سبک باشد تا آب را به راحتی از خود عبور دهد.

 

خاک اسیدی
خاک اسیدی

 

رشد و پرورش گیاه شویدی

۱- گیاه را تکثیر کنید

از بذر یا تقسیم ریشه برای تکثیر مارچوبه زینتی استفاده می کنند. تقسیم ریشه راحت ترین روش تکثیر است که در بهار انجام می گیرد. همچنین کاشت بذر مارچوبه زینتی که سبز شدن آن ۴ هفته طول می کشد نیز توصیه می شود. در بهار ریشه را از گلدان خارج کنید و با دست یا قیچی تیز، غده ها را جدا کنید و در گلدان های مجزا بکارید.

تکثیر گیاه
تکثیر گیاه

 

۲- کاشت بذر

عمق کاشت بذر باید دو برابر قطر بذرهایی که می کارید باشد. روی بذرها را با لایه نازکی از ورمیکولیت یا خاک برگ پوسیده بپوشانید و تا سبز شددن آنها، سطح خاک را مرطوب نگه دارید. برای سبز شدن بهتر روی ظرف را نایلون بکشید تا رطوبت حفظ شود.

کاشت بذر
کاشت بذر

 

۳- آبیاری دانهال ها

روزی دوبار با اسپری آبیاری کنید. دانهال ها به خاک مرطوب برای رشد نیاز دارند. قبل از آبیاری از خارج شدن آب اضافی از ته گلدان مطمئن شوید.

آبیاری دانهال
آبیاری دانهال

 

نگهداری مارچوبه زینتی

۱- کود دهی و تغذیه

از اسپری کودی و مایع آماده در بازار برای تغذیه مارچوبه زینتی استفاده کنید. کودهای مایع سه بیست انتخابی مناسبی برای تغذیه این گیاه هستند. از بهار تا پاییز هر سه هفته یکبار اقدام به کوددهی کنید.

کود دهی و تغذیه
کوددهی و تغذیه

 

۲- آبیاری گیاه

در زمستان هر ۱۰ روز یک مرتبه و در فصل رشد هفته ای دوبار آب دهید. قبل از آبیاری از خشکی خاک اطمینان حاصل پیدا کنید .

نحوه آبیاری
نحوه آبیاری

 

۳- هرس گیاه شویدی

در بهار شاخه های خشک، بیمار و زرد را هرس کنید. هرس سبز موجب رشد دوباره شاخه های جوان و شاداب می شود.

هرس سرخس مارچوبه
هرس سرخس مارچوبه

 

۴- تعویض گلدان

سالی یکبار در بهار، گیاه را به گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید. گیاه را با خاک اطرافش به گلدان جدید انتقال داده و کنار گلدان را با خاک جدید پر کنید.

تعویض گلدان
تعویض گلدان

 

۵- کنترل آفات

اگرچه مارچوبه زینتی در برابر آفات از خود مقاومت زیادی نشان می دهد اما در صورت مشاهده حشرات مکنده و سفید بالک ها از سموم ارگانیک یا سم خانگی در برابر آنها استفاده کنید.

 

کنترل آفات
کنترل آفات
‫1/5 ‫(1 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga