گیاهان زینتی

پرورش و نگهداری گیاه فیلودندرون

فیلودندرون یکی از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی است که رنگ سبز براق آن بسیار چشمگیر است. اگر منزل شما شمالی است و به اصطلاح نورگیری اش بسیار بیشتر از آفتاب گیری آن است گیاه فیلودندرون برای شما انتخاب خوبی است. زیرا این گیاه با تابش مستقیم آفتاب ضعیف شده و به سرعت واکنش نشان می دهد. بهترین جا برای گیاه فیلودندرون مکانی به دور از تابش مستقیم آفتاب است.  گیاه فیلودندرون به گوش گرگی نیز معروف است. در این مقاله علاوه بر ذکر نکات مهم درباره نگهداری فیلودندرون ، تکثیر و پرورش این گیاه در منزل را آموزش می دهیم.

پرورش فیلودندرون

۱- تکثیر با بذر

تکثیر با بذر پروسه طولانی و طاقت فرساست. بدین منظور بذرهایی با کیفیت و قدرت جوانه زنی بالا را از فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه کنید. بذرها را به عمق یک سانت در بستری سبک که حداقل ۵۰% پیت ماس داشته باشد بکارید. بذر این گیاه نیاز به خیس کردن قبل از کاشت ندارد. در دمای ۲۰ الی ۲۳ درجه سانتی گراد بذرها طی مدت ۲ الی ۸ هفته بسته به نوع بذر جوانه می زنند. بعد از اینکه گیاهچه ها رشد کافی داشتند آنها را به گلدان مجزا منتقل کنید.

تکثیر با بذر
تکثیر با بذر

 

۲- ازدیاد به روش قلمه ساقه

از گیاه سالم و عاری از بیماری، قلمه ای به طول ۷٫۵ سانتی متر بگیرید. قلمه را از قسمت زیرین گره ساقه ببرید. سپس آن را در آب بگذارید و در معرض نور متوسط قرار دهید. بعد از ریشه دار شدن آن را به گلدانی با زهکش مناسب منتقل کنید. خاک مناسب بستر قلمه فیلودندرون خاک مخصوص ارکیده باشد. خاک مخصوص ارکیده را از فروشگاه های آنلاین به صورت بسته بندی بخرید.

قلمه ساقه
قلمه ساقه

 

۳- تکثیر از طریق خوابانیدن هوایی

خوابانیدن هوایی در ساقه و شاخه های یکساله در بهار و یا در شاخه های فصل جاری در اواخر تابستان انجام می گیرد. شاخه ای سالم ،قوی ،افقی و متعلق به رشد سال قبل را انتخاب کرده و برگ های آن را به گونه ای قطع کنید که فاصله ای ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر تمیز و بدون برگ حاصل شود. وسط شاخه خراشی زاویه دار به طول ۴ سانتیمتر و به عمق ۵ میلی­متر به طرف خارج از شاخه ایجاد و با پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قطعه ی کوچکی از خزه مرطوب در محل شکاف قرار داده و با پشت چاقو آن را به داخل شکاف هدایت کنید تا محل زخم با خزه ارتباط پیدا کند. کیسه ای پلاستیکی که دو طرف آن باز باشد تهیه و وارد شاخه کنید تا در محل مورد نظر قرار گیرد. طرف پایین کیسه را با نوار محکم ببندید. کیسه را جلو بیاورید و داخل آن را با خزه ای که ۲۴ ساعت خیس کرده اید پر کنید به گونه ای که خزه در داخل کیسه به صورت استوانه ای باشد و شاخه در وسط قرار گیرد .آن قدر خزه در داخل کیسه قرار دهید که حدود ۵ سانتیمتر از کیسه خالی باشد .سر کیسه را محکم با نوار ببندید. به این ترتیب محل خراش که رطوبت برای آن فراهم است با تحریک هورمون شروع به ریشه زدن خواهد کرد. توسعه ریشه حدود یک فصل طول خواهد کشید. پس از ریشه دار شدن محل، شاخه را به ملایمت از مادر جدا و در بستر اصلی کاشت کنید.

خوابانیدن هوایی
خوابانیدن هوایی

 

۴- خرید گیاه

اگر قادر به پرورش گیاه نیستید از فروشگاه های آنلاین یا مراکز معتبر ، گیاهی زیبا و سبز را تهیه کنید.

خرید گیاه
خرید گیاه

 

ایجاد شرایط مناسب نگهداری فیلودندرون

۱- نور مناسب

این گیاه نور غیرمستقیم را می پسندد. پشت پنجره شمالی روزی ۸ الی ۱۰ ساعت نیاز به نور فیلتر شده دارد. در صورت نبود نور، از لامپ های فلورسنت فشرده استفاده کنید.

نور غیر مستقیم
نور غیر مستقیم

 

۲- خاک مناسب

از خاک های بسته بندی به منظور جلوگیری از بیماری های قارچی استفاده کنید. خاک برگ پوسیده، کمی ماسه نرم، کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت بهترین ترکیب خاکی برای فیلودندرون می باشد.

خاک مناسب
خاک مناسب

۳- آبیاری

خاک فیلودندرون را همیشه مرطوب نگه دارید. دقت کنید که آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه می شود بنابراین با اسپری آب خاک را مرطوب نگه دارید.

روش آبیاری
روش آبیاری

 

۴- زهکش مناسب

ته گلدان را سوراخ بزنید و کف آن را پوکه بریزید که آب اضافی به راحتی از زیر گلدان خارج شود و موجب فساد و پوسیدگی نشود.

چک کردن زهکش
چک کردن زهکش

 

۵- دما و رطوبت را کنترل کنید

دمای اپتیمم نگهداری ۱۸ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب ۶۰% است. دقت کنید دما زیر ۱۳ درجه سانتی گراد نیاید.

دما و رطوبت
دما و رطوبت

 

۶- استفاده از خزه مرطوب و قیم

ارتفاع گیاه به ۳ متر نیز می رسد بنابراین برای حفظ حالت گیاه از قیم و خزه مرطوب استفاده کنید و گیاه را دور آن بپیچید.

استفاده از قیم
استفاده از قیم

 

نکات مهم درباره فیلودندرون

۱- کود دهی گیاه

از کود مایع و رقیق مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. هر دو ماه یک بار از کود استفاده کنید. کود سه بیست برای رشد بهتر گیاه توصیه می شود.

کودیاری
کودیاری

 

۲- مراقب علائم بیماری باشید

لکه های زرد گیاه در اثر نور یا آبیاری زیاد و لکه های قهوه ای در اثر افراط در کود دهی بوجود می آید.

ریزش برگ های فیلودندورن: گیاه بشدت تشنه، هوا خشک و یا گرم است، شرایط را بازدید و درصورت لزوم گیاه را بمدت ۱۵ دقیقه درون تشت آب قرار دهید و یا غبارپاشی را شروع و گلدان را به محل خنک تری انتقال دهید.
ساقه ها دراز و فاصله بین برگ ها زیاد شده:  نور کافی نیست و یا احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، گلدان را به محل روشن تر انتقال دهید و هر دو هفته یک بار طبق دستورالعمل با کودهای مخصوص تغذیه نمایید.
برگها زرد می شوند و می ریزند:  خاک گلدان باتلاقی شده است. آب زیر گلدانی را خارج و زهکش را بازدید نمایید. اجازه دهید خاک سطحی گلدان در فاصله بین دو آبیاری کاملا خشک و سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع نمایید.
زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها ظاهر می گردد:  حشره و آفت علت آن است. با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه خود را سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردد و یا با برس مخصوص و یا پنبه آغشته به الکل لکه ها را پاک کنید.
لکه های سوخته روی برگ ها ظاهر شده اند: در آفتاب غبارپاشی نموده اید.

عوارض و درمان
عوارض و درمان

 

۳- تعویض گلدان

به دلیل رشد سریع سالی دو بار نیاز است که گیاه را به گلدان یک سایز بزرگتر منتقل کنید. گیاه را با خاک اطراف به گلدان جدید منتقل کرده و اطراف آن را با خاک جدید پر کنید.

تعویض گلدان
تعویض گلدان

۴-هرس

برگ های بیمار، آلوده، زرد و خشک را ببرید. هر وقت رشد گیاه متوقف شد شاخ و برگ اضافی را هرس کنید.

هرس
هرس

 

۵- گیاه را تمیز نگه دارید

با پارچه مرطوب یا اسفنج خیس برگ ها را از غبار و گرد و خاک تمیز کنید.

حذف غبار
حذف غبار
‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga