گیاهان دارویی

فواید درمانی چای جینسینگ

گیاه جینسینگ قرن‌هاست که به‌منظور تقویت سیستم ایمنی، کاهش پیشرفت سرطان، بهبود عملکرد حافظه، کاهش استرس، تسکین مشکلات قاعدگی، کاهش چاقی، اختلالات روانی، مشکلات جنسی و درمان ناتوانی، سستی و سایر علائم ناشی از فرسودگی و افزایش سن استفاده می‌شود. چای جینسینگ از ریشه گیاه جینسینگ گرفته می‌شود. از مزایای اصلی این چای، وجود ترکیبات طبیعی بنام جینسنوسید در ریشه آن است. این چای از نوشیدنی‌های گیاهی محبوب در سراسر جهان است. بر اساس آکادمی پزشکان آمریکا، چای جینسینگ خواص ضد سرطانی دارد.

پیشینه تاریخی

نام جینسینگ از عبارتی چینی به معنی ریشه‌های مرد گرفته شده است. این نام به احتمال زیاد به خاطر شباهت ریشه‌های جینسینگ به پاهای انسان گذاشته شده است. هند، چین، ژاپن و خیلی از کشورهای آمریکایی به کشت این چای سرشار از خواص معروف‌اند. شرایط آب و هوایی آمریکا و کانادا برای کشت این گیاه مناسب است و از امریکا به خیلی از کشورهای آسیایی صادر می‌شود. بر اساس تحقیقات، این چای برای کنترل دیابت نیز مفید است.

بیش از پنج هزار سال از مصرف جینسینگ می‌گذرد. در این دوران این گیاه بیشتر در کوه‌های چین و به‌عنوان یک داروی جوان کننده و یا یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون استفاده می‌شد. سپس به‌سرعت تبدیل به یک ماده صادراتی در سراسر جهان. در قرن ۱۷ میلادی، یک کشیش کانادایی جینسینگ را در سراسر این قاره پخش کرد که به نام جینسینگ آمریکایی معروف شد و امروزه نیز به‌صورت گسترده و به‌ویژه در ویسکانسین و انتاریو قابل‌دسترسی است.

تهیه چای جینسینگ

برای تهیه چای جینسینگ، مقداری آب را بجوشانید و ترجیحاً این کار را در ظروف غیرفلزی مانند قوری لعابی یا چینی یا پیرکس انجام دهید. مقداری از ریشه خشک شده جینسینگ (حدود ۱ تا ۳ گرم) را به آب جوش اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید و اجازه دهید تا مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشد. در صورت تمایل می‌توانید بیشتر از این مدت نیز آن را بجوشانید تا جایی که آب به نصف مقدار اولیه‌اش برسد. حال صبر کنید تا چای کمی سرد شود و دمای آن به دمای اتاق برسد (این توصیه‌ای است که در طب سنتی چین به آن اشاره شده و پیشنهاد شده است که چای به‌صورت ولرم نوشیده شود). بهتر است که روزانه ۱ یا ۲ فنجان از این چای بنوشید.

ریشه گیاه جینسینگ را می‌توان به‌صورت قطعه‌قطعه استفاده کرد. توجه کنید که ریشه‌ها در هنگام تهیه چای آن و نیز تا پایان مرحله خنک شدن، باید در داخل قوری بمانند. دم کردن ریشه کمک می‌کند تا نرم و قابل‌استفاده شود. علاوه بر این می‌توان با قرار دادن تعدادی از ریشه‌ها در ماکروویو، آن‌ها را نرم و قابل برش کرد. دقت کنید که ریشه‌ها هنگام گرم کردن، نسوزند. می‌توانید آن‌ها را به‌تنهایی یا همراه عسل میل کنید. مصرف ۱ تا ۲ گرم پودر جینسینگ خالص و مرغوب در روز توصیه شده است. یا این‌که می‌توانید قطعه‌ای از ریشه آن را به اندازه یک سکه، روزانه مورداستفاده قرار دهید.

نحوه مصرف چای جینسینگ

نیم ساعت بعد از شام و یا دو ساعت قبل از خواب در هر روز، طی دو مرحله از تی بک جینسینگ استفاده نمایید. مرحله ۱: بعد از ریخت آب جوش به فنجان، تی بگ را داخل فنجان فرو برده و بعد از یک دقیقه آن را میل کنید.

مرحله ۲: همان تی بک را دوباره ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در لیوان و یا قوری یا داخل فنجان بگذارید و درپوشی روی آن قرار دهید تا مانند چای دم بکشد. سپس با پشت قاشق، تی بک را فشار دهید تا تمام خواص آن در آب حل شود، سپس آن را میل کنید.

به خاطر اینکه در این چای ترکیبی دو نوع مواد، مواد زوددم و مواد دیردم وجود دارد و اگر مواد زود دم زیاد در دم بماند تأثیر آن از بین می‌روند بنابراین باید در دو مرحله از هر تی بک استفاده شود.

خواص چای جینسینگ برای سلامتی

این چای یکی از مغذی‌ترین مکمل‌های گیاهی موجود در جهان محسوب می‌شود. سه نوع اصلی از این گیاه وجود دارد: آمریکایی، آسیایی و سیبریایی. هر سه نوع آن برای سلامتی و سرزندگی مفیدند.

جلوگیری از سرطان

جینسینگ سرشار از خواص ضد سرطانی است. مطالعات نشان می‌دهد احتمال گسترش سرطان در افرادی که چای جینسینگ می‌نوشند، کمتر است. متخصصان پزشکی مصرف دم‌نوش گیاهی را برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در بدن توصیه می‌کنند.

درمان درد قاعدگی

چای جینسینگ خنک‌کننده است و مصرف آن برای زنان جوانی که از درد قاعدگی رنج می‌برند، توصیه می‌شود. همچنین از درد معده در دوران قاعدگی کم می‌کند.

مبارزه با چاقی

اگر می‌خواهید از وزن اضافی نجات پیدا کنید، دم‌نوش جینسینگ قطعاً به روند کاهش وزن شما کمک می‌کند. این دم‌نوش گیاهی سرکوب‌کننده طبیعی اشتها است. مصرف آن متابولیسم را ارتقا و سرعت سوزاندن چربی را افزایش می‌دهد.

کاهش فشارخون

چای جینسینگ آسیایی نوشیدنی قوی و مؤثری برای افراد مبتلا به فشارخون بالاست. این نوشیدنی انرژی‌زا شما را فعال می‌کند و با تنظیم فشارخون و افزایش انرژی، شما را سرپا تا پایان روز نگه می‌دارد.

تقویت عملکرد مغز

چای جینسینگ نوشیدنی گیاهی است که سلول‌های مغز را تحریک می‌کند. قدرت تمرکز و توانایی ذهنی را بهبود می‌بخشد. مصرف آن برای تقویت سلول‌های مغزی دانشجویان بشدت توصیه می‌شود.

درمان اختلالات جنسی

مردانی که از اختلال نعوظ رنج می‌برند باید چای جینسینگ مصرف کنند تا علائم وابسته به مشکلات جنسی کاهش یابد.

عوارض جانبی چای جینسینگ

اگرچه جینسینگ عموماً بی‌خطر است، اما عوارض جانبی هم دارد. سردرد، بی‌قراری، مشکلات خواب، بی‌نظمی در ضربان قلب، تحریک‌پذیری، تنگی نفس، اسهال، استفراغ و خون‌دماغ از عوارض جانبی آن است.

موارد منع مصرف

همان‌طور که در بالا ذکر شد این گیاه نقش درمانی ندارد پس وقتی افراد به برخی بیماری‌ها مبتلا هستند، مخصوصاً اگر دارو می‌خورند، باید از مصرف مقدار زیاد یا طولانی‌مدت جینسینگ پرهیز کنند. مانند مبتلایان به فشارخون بالا، بیماران قلبی، مبتلایان به اندومتریوز، افراد مبتلا به شیزوفرنی، افراد مبتلا به دیابت (باید مراقب افت قند خون باشند)، افراد مبتلا به بی‌خوابی، زنان باردار و شیرده (جینسینگ شبیه هورمون استروژن عمل می‌کند). کسانی که آسپیرین، وارفارین و داروهای کاهش‌دهنده فشارخون مصرف می‌کنند، نباید جینسینگ مصرف کنند. همچنین باید از مصرف سایر مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه‌های کولادار همراه با جینسینگ خودداری نمود.

احتیاط

گرچه چای جینسینگ نوشیدنی گیاهی است اما مصرف آن برای دوره طولانی‌مدت موجب بی‌خوابی و بیماری‌های قلبی می‌شود. بنابراین قبل از شروع استفاده روزانه از آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga