گیاهان زینتی

علل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

ریزش و افتادن برگ گیاهان آپارتمانی عزیزمان مسئله‌ای ناامیدکننده است؛ زیرا سخت می‌شود علت آن را تشخیص داد و شرایط به وجود آمده را اصلاح کرد. همچنین ممکن است اصلاً مشکلی وجود نداشته باشد – ریختن برگ‌ها به هنگام رشد از شرایط معمول بسیاری از گیاهان محسوب می‌شود و به‌این‌ترتیب به‌مرور برگ‌های پایین طی یکی از مراحل چرخه‌ی حیات گیاه می‌میرند و می‌ریزند. اگر به یک‌باره تعداد زیادی از برگ‌ها از دست رفت، یا اگر برگ‌های سبز داشت می‌ریخت، آن‌وقت می‌توان گفت احتمالاً یکی از مشکلات زیر‌ پیش آمده است.

استرس (شوک)

استرس شایع‌ترین دلیل ریزش برگ‌ها است و درعین‌حال‌ حل این مشکل نیز از همه‌ی مشکلات دشوارتر است. استرس بیشتر اوقات به دلیل تغییر ناگهانی شرایط محیطی به وجود می‌آید؛ مثلاً زمانی که گیاهی را که از حضور در فضای باز‌ لذت می‌برده است به هنگام نزدیک شدن به هوای سرد به داخل خانه می‌برید. برعکس آن نیز صادق است: اگر گیاه آپارتمانی را در تابستان به فضای بیرون ببرید نیز ممکن است دچار استرس شود.

استرس معمولاً واکنشی است که به تغییرات ناگهانی در دما، رطوبت، نور یا تناوب آب دادن داده می‌شود. مثلاً گیاهانی که به تازگی خریداری شده‌اند اغلب به این دلیل که از شرایط ایده‌آل گلخانه به شرایط کمتر از ایده‌آل خانه منتقل می‌شوند، دچار استرس می‌شوند. همین امر در ارتباط با گیاهانی که گلدان آن‌ها عوض یا تقسیم بوته شده‌اند نیز صدق می‌کند.

متأسفانه کار بخصوصی در ارتباط با استرس نمی‌توانید انجام دهید به‌جز اینکه امیدوار باشید گیاه زنده بماند. در بیشتر موارد این استرس موقتی است. گیاه خودش را با شرایط جدید وفق می‌دهد و سلامتی‌اش بازمی‌گردد. اگر گیاهی را به شرایط فضای باز انتقال می‌دهید، این کار را به‌تدریج انجام دهید – گیاه را بیرون برده و به داخل برگردانید و به‌تدریج مدت‌زمان بیرون ماندن آن را افزایش دهید تا جایی که با شرایط جدید خو بگیرد. زمانی که گیاه را برای فصل زمستان از بیرون به داخل می‌آورید نیز همین کار را انجام دهید – در پاییز کار را با بردن گیاه به داخل خانه به مدت‌زمانی کوتاه آغاز کنید تا بالاخره به این تغییر عادت کند.

نکته جالب این که درست است که گیاهان آپارتمانی به دلیل ریزش برگ، خانه‌ی شما را نامرتب می‌کنند؛ اما این گیاهان به شکلی کارآمد هوای داخل خانه را تمیز می‌کنند و حتی استرس را کاهش می‌دهند. آن‌ها می‌توانند از طریق فتوسنتز، سموم و عوامل حساسیت‌زای درون خانه و محل کار را جذب خود کنند.

رطوبت پایین

بسیاری از گیاهان آپارتمانی، از گونه‌های استوایی هستند و زمانی که تحت شرایط فضای بسته خشک آب‌وهوای زمستانی قرار می‌گیرند، با ریزش برگ از خود واکنش نشان می‌دهند. به این دلیل چنین واکنشی را طبیعی قلمداد می‌کنیم که گیاه با کم کردن تعداد برگ‌هایش سعی دارد از تبخیر رطوبت جلوگیری و آن را حفظ کند. شاید این واکنش را نوعی استرس بدانیم؛ اما ازآنجایی‌که شرایط خشک زمستانی به کندی به وجود می‌آید، شاید تدریجاً این اتفاق رخ دهد. قرار دادن گلدان در سینی پر از سنگریزه که مدام مرطوب نگاه داشته می‌شود ممکن است در بالا نگه داشتن میزان رطوبت آن مفید‌ باشد. همچنین می‌توانید به‌طور منظم برگ‌ها را نم‌دار کنید تا از خشک شدن آن‌ها پیشگیری شود.

آسیب فیزیکی

گیاهانی که در جاهای پرتردد خانه قرار گرفته‌اند یا مدام با آن‌ها تماس دارید گاهی بدون هیچ دلیل مشخصی برگ می‌ریزند. حیوانات خانگی و کودکانی که گیاهان را لمس می‌کنند نیز ممکن است باعث ریزش برگ شوند. می‌توانید گیاه را به جای دیگری منتقل کنید یا آن را در ارتفاعی قرار دهید که از تماس به دور باشد.

آفات

بعضی‌ آفت‌ها نظیر شپشک آردآلود، کنه‌ی تارعنکبوتی و شپشک نیز می‌توانند باعث شوند برگ گیاه بریزد. با دقت برگ‌های افتاده را بررسی کنید تا نشانه‌ی واضحی از هجوم آفت ببینید. اگر آفت را مشاهده کردید، گیاه را درمان کنید تا ریزش برگ آن متوقف شود. صابون حشره‌کش نوعی ماده‌ی ضد آفت رقیق است که می‌توانید برای آفت‌های فضای بسته استفاده کنید.

نور کم

اگر گیاه شما در زمستان و هم‌زمان با پایین آمدن میزان رطوبت دچار ریزش برگ شد، ببینید آیا نور کافی به آن می‌رسد یا خیر. در ماه‌های زمستان، میزان نور خورشید کمتر است و حتی برای گیاهانی که مستقیماً در جلوی پنجره قرار می‌گیرند نیز نور غیرمستقیم می‌تابد. اگر برگ گیاه شما شروع به ریختن کرد، به دنبال نقطه‌ی آفتابی‌تری برای آن باشید یا با ایجاد نور مصنوعی، سطح نور تابیده بر آن را بالا ببرید.

دمای شدیداً کم یا زیاد

در معرض جریان هوای سرد ورودی به منزل، بسیاری از گیاهان استوایی شروع به ریزش برگ‌های سالم خود می‌کنند. برعکس اگر در فصل پاییز یا زمستان با روشن شدن وسایل گرمایشی، گیاه در معرض حرارت رادیاتور یا بخاری قرار گیرد، به دلیل گرمای زیاد نیز ممکن است دچار ریزش برگ شود. گیاهان خود را از حرارت بالا یا سرمای شدید دور نگاه دارید.

بیشتر یا کمتر از نیاز آب دادن

حفظ میزان رطوبت لازم برای خاک گیاهان آپارتمانی کار دشواری به نظر می‌رسد. ریزش برگ ممکن است به دلیل زیادی خیس یا خشک بودن خاک اتفاق بیافتد. در کل تا زمانی که به اندازه حدود دو سانتی‌متر از سطح بالای خاک گلدان خشک به نظر نرسیده است، به آن آب ندهید و زمانی هم که آب می‌دهید، گیاه را کاملاً سیراب کنید.

عدم کوددهی مناسب

اگر برگ پیش از افتادن ابتدا‌ به رنگ زرد یا سبز کمرنگ درآید، احتمالاً گیاه شما به کود ناکافی واکنش نشان داده است. دفعات تغذیه‌ی گیاه را افزایش دهید تا ببینید مؤثر است یا خیر.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga