گیاهان زینتی

معرفی ده گل یک ساله

چه دوست داشته باشید که دانه‌های گل را در فضای بسته به عمل بیاورید تا بهار نشاء داشته باشید چه آن‌ها را مستقیماً در داخل باغ بکارید، گل‌های یک‌ساله‌ی زیادی دانه‌هایی با درصد جوانه‌زنی و سرعت بلوغ بالا دارند که برای شما یک بغل شکوفه‌ی تابستانی در گلشن آفتابی یا سایه‌دارتان به ارمغان می‌آورند. این ده گل‌ ساده یک‌ساله شامل گل‌های بسیار بزرگ برای باغ‌های وسیع، گل‌های کوچک برای گلدان و پیچکی‌ها برای گیرایی واقعی می‌شوند.

۱. گل عسل (با نام علمی Lobularia maritima)

دانه‌های گل عسل فقط چهار روز طول می‌کشد تا جوانه بزند و با بلوغ سریع انبوهی از گل‌های ریز معطر به وجود آورند. پنج یا شش هفته قبل از یخبندان آخر زمستانی در فضای بسته یا بعد از یخبندان در فضای باز شروع به کشتشان کنید. نیاز نیست که دانه‌ها را بپوشانید، فقط آن‌ها را متراکم بکارید و با انگشتتان به آرامی داخل خاک فشار دهید. مرتب به بستر بذر آب اسپری کنید و آن را مرطوب نگه دارید تا گیاه‌ها جوانه بزنند.

گل عسل تا ارتفاع ۸ تا ۲۲ سانتی‌متر رشد می‌کند و گیاهی برای حاشیه و بستر باغچه است. اگر گل‌ها را بعد از شکوفه‌دهی اول قیچی کنید، موج دومی از گل ظاهر می‌شود. اگرچه گل‌ها اغلب بر اثر داغی تابستان ناپدید می‌شوند. برخی از باغبانان در گرمای تابستان آن‌ها را از باغچه می‌کنند و وقتی در پاییز هوا خنک شد دوباره می‌کارند.

تنوع رنگ: سفید، صورتی، بنفش، گونه‌های زردآلویی هم موجود است

نور موردنیاز: نور کامل تا قسمتی سایه

شرایط خاک: رطوبت متوسط، خاک کاملاً زهکشی شده

۲. سلوشیا یا تاج‌خروسی (با نام علمی Celosia argenta, C. cristata)

این گل یک‌ساله مانند همیشه‌بهار و آفتاب‌گردان معروف نیست، اما شکوفه‌های تاج‌خروسی که شاید شبیه مرجان مخ‌سان یا پر باشد شایسته داشتن جایی در هر باغ آفتاب‌گیر است. اگرچه دانه‌هایش بسیار ریزند، میزان جوانه‌زنی سریع و بالایی دارد و این گیاهان حتی در نواحی مطلوب با افشانه شدن خودبه‌خودی تخم‌ها تکثیر می‌شوند. شش تا هشت هفته قبل از یخبندان آخر زمستانی در فضای بسته شروع به کشتشان کنید. سه تا چهار دانه در هر گلدان بکارید. با انگشتتان به آرامی داخل خاک فشار دهید تا از دائماً در معرض رطوبت بودنشان مطمئن شوید.

تاج‌خروسی‌ها عموماً به‌عنوان گل ‌یک‌ساله‌ی باغی کشت می‌شوند و معمولاً پیوندی نسبتاً پیچیده از دو یا چند گونه‌اند، اما این گونه‌ها در کل در چهار گروه زیر قرار می‌گیرند:

گروه پلوموسا: اغلب سلوشیای پَرسان یا تاج‌خروسی نامیده می‌شوند، این گروه گل‌های قرمز روشن پوشیده از پَر

دارند.

گروه کریستاتا: گونه‌های این گروه گل‌های کاکل‌دار با لبه‌های پیچاپیچ دارد که شبیه مرجان مخ‌سان‌اند. گل‌ها می‌توانند قرمز، بنفش، یا صورتی باشند.

گروه چیلدسی: این گروه که به‌ندرت در مراکز گل‌فروشی فروخته می‌شوند، گل‌های گردی دارند که شبیه توپ‌ها پیچ‌‌خورده‌ی کلاف‌اند.

گروه اسپیکاتا: گونه‌های این گروه گل‌های استوانه‌ای قرمز یا صورتی با درخشش زرق و برق‌دار دارند. گونه‌های «رده‌‌ی شعله‌مانند» اعضای این گروه‌اند.

تنوع رنگ: سفید، صورتی، بنفش، گونه‌های زردآلویی هم موجود است

نور موردنیاز: نور کامل تا قسمتی سایه

شرایط خاک: با رطوبت متوسط

۳. شاه اشرفی (با نام‌های علمی Cosmos sulphureus, C. bipinnatus)

گل‌های شاه اشرفی از روزی که جوانه می‌زنند تا اولین یخبندان پاییزی مانند ناخن زمخت‌اند. یک بار آن‌ها را بکارید و سپس هر سال منتظر تماشای ساقه و برگ سرخس مانندش باشید که باعث می‌شود بفهمید که این گیاه خودافشانه‌ی دانه به‌صورت خودرو مجدد در باغتان روییده است. آن‌ها را هر موقعی از بهار مستقیماً در باغ آفتاب‌گیر بکارید؛ این گیاه می‌داند چه زمانی جوانه بزند، بنابراین در حقیقت این گل‌ها برای تازه‌کارها جایی برای فکر باقی نمی‌گذارند.

دو شکل از گل اشرفی یک‌ساله وجود دارد: سولفورئوس گلی صافِ مینا مانند با گل‌های زرد-نارنجی است که تا ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. بیپی‌ناتوس ساقه و برگ شکننده‌ی سوزنی و گل‌های مینا مانند صورتی، قرمز و سفید دارد و تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. هر دو گیاه بومی مکزیک می‌باشند.

تنوع رنگ: زرد (سولفورئوس)؛ قرمز، صورتی، سفید (بیپی‌ناتوس)

نور موردنیاز: آفتاب کامل

شرایط خاک: رطوبت خشک تا متوسط، خاک کاملاً زهکشی شده

۴. لوبیا سنبلی (با نام علمی Lablab purpureus)

لوبیا سنبلی یک گل پیچکی زیباست که پرورشش از علف‌های هرز هم آسان‌تر است. این گیاه حصار و آلاچیق زنجیری تابستانی‌‌تان را بدون افشاندن دانه یا سد راه کردن می‌پوشاند. فقط دانه‌های گرد و تپل را زیر سطح خاک فشار دهید وقتی دمای روز به‌طور میانگین ۲۴ درجه سانتی‌گراد است و مرتباً مرطوبشان نگه دارید تا تقریباً ۱۰ روز بعد جوانه بزنند. این پیچک‌ها در اواخر تابستان پر از گل‌‌ها و غلاف‌های مناسب برای گلدان خواهد بود.

دانه‌های داخل غلاف‌ها در پاییز جمع‌آوری می‌شوند تا در بهار کاشته شوند، اما آگاه باشید که این دانه‌ها سمی‌اند مگر اینکه کاملاً پخته شوند.

تنوع رنگ: بنفش، سفید، صورتی

نور موردنیاز: آفتاب کامل تا قسمتی سایه روشن

شرایط خاک: رطوبت متوسط، خاک کاملاً زهکشی شده

۵. گل حنا (با نام علمی Impatiens walleriana)

اگرچه دانه‌های گل حنا بسیار ریزند، از خریدن دانه‌های بسته‌بندی شده اجتناب کنید که با ماده‌ای پوشانده شده‌اند که عمل آوردنشان را آسان‌تر می‌کند. این روکش جوانه‌زنی را بسیار کند می‌کند. گل حنا برای جوانه زدن به نور، گرما و رطوبت نیاز دارد. دانه‌ها را در فضای بسته دو ماه قبل از یخبندان آخر مستقیماً روی خاک بکارید. این گیاه پرساقه همه تابستان در باغ سایه‌دارتان می‌درخشد. کاشتن مستقیم در فضای باز کمتر عملی است، چون زمان به ‌نسبت زیادی، حدود سه ماه، طول می‌کشد تا گیاه بالغ شود.

در یک دوره زمانی، گل حنا به خاطر سفیدک کرکی از تمام مراکز گل‌فروشی ناپدید شد، بیماری قارچیِ نابودگری که در واقع همه‌ی ذخیره‌ی بذری را از بین برد. اما اخیراً چندین گونه‌ی مقاوم به بیماری توسعه داده شده‌اند، بنابراین می‌توانید دوباره این گیاه را در باغچه‌های سایه‎دارتان قرار دهید.

تنوع رنگ: صورتی، قرمز، بنفش، صورتی روشن، نارنجی، سفید، دورنگه

نور موردنیاز: قسمتی سایه روشن تا سایه‌ی کامل

شرایط خاک: غنی، مرطوب، خاک کاملاً زهکشی شده

۶. گل همیشه‌بهار (با نام علمی Tagetes spp)

اکثر گونه‌های باغیِ آشنای همیشه‌‌بهار در زیر یکی از این سه نوع قرار می‌گیرد:

همیشه‌بهار آفریقایی (با نام علمی Tagetes erecta): این نوع گل‌های بزرگ منگوله‌ دارند. این گیاهان می‌تواند تا ارتفاع ۱۲۰ سانتی‌متر رشد کند و سنبله‌ی گل می‌تواند به پهنای ۱۳ سانتی‌متر برسد. رنگ‌هایش از طیف‌های گوناگون زرد و نارنجی‌اند.

همیشه‌بهار فرانسوی (با نام علمی Tagetes patula): همیشه‌بهار فرانسوی طولانی‌ترین دوره گل‌دهی را داراست و معمولاً کوتاه و بته‌مانند است. این گیاهان ساقه‌های با رگه‌های بنفش با دو سنبله‌ی زرد، نارنجی و ماهگونی به پهنای ۵ سانتی‌متر دارند.

همیشه‌بهار لیمویی (با نام علمی Tagetes tenuifolia): این نوع با برگ‌های توری و تک‌گل‌‎های کوچک و مینا مانند با سایر همیشه‌بهارهای باغچه‌ای فرق دارد. رنگشان زرد و نارنجی است.

اگر سابقه شکست در پرورش همیشه‌بهار از طریق دانه داشته‌اید، برخی از گونه‌های همیشه‌بهار فرانسوی را امتحان کنید که در مقایسه با انواع آمریکایی در برابر بیماری مقاوم‌ترند. «ملکه سوفیا» از بین نوع‌های آمریکایی بهترین نوع برای امتحان کردن است. دانه‎ها در خاک گرم و مرطوب در کمتر از یک هفته جوانه می‌زنند. حدود ۸ هفته زمان لازم است تا گیاه از دانه به گل تبدیل شود، بنابراین ممکن است بخواهید آن‌ها را در فضای بسته پرورش دهید.

تنوع رنگ: زرد، نارنجی، سفید

نور موردنیاز: آفتاب کامل

شرایط خاک: رطوبت خشک تا متوسط کاملاً زهکشی شده؛ خاک خشک را ترجیح می‌دهد.

۷. گل شیپوری (با نام علمی Ipomoea purpurea)

از پوشش سخت دانه‌های گل شیپوری نترسید، فقط به مدت یک شب آن‌ها را داخل آب گرم بخیسانید و دانه‌ها بادکرده را دو هفته قبل از آخرین یخبندان زمستانی در فضای بسته نیم‌ سانتی‌متر زیر خاک بکارید. در هنگام انتقال از گلدان به باغ مراقب باشید جای مناسبی برای گیاه انتخاب کنید. شاید شما شب بیدارید و صبح‌ها بیدار نیستید. دانه‌های گل تاتوره را می‌توانید جایگزین گل شیپوری کنید و نتیجه‌ی یکسانی بگیرید.

گل شیپوری به‌سرعت رشد می‌کند وقتی مستقیماً در باغ کاشته می‌شوند، اما برای گل دادن شش تا هشت هفته قبل از یخبندان آخر آن‌ها را در فضای بسته به عمل بیاورید.

تنوع رنگ: بنفش یا آبی با حلقی سفید، گونه‌های سفید، صورتی، قرمز، ارغوانی نیز موجودند.

نور موردنیاز: آفتاب کامل

شرایط خاک: مرطوب، خاک کاملاً زهکشی شده

۸. گل لادن (با نام علمی Tropaeolum majus)

کدام خصوصیات گل لادن دوست‎داشتنی نیستند؟ خوردنی‌اند، از درون زشتی‌ها نظرها را جلب می‌کند، برگ‌ها و ساقه‌های جالب و گل‌های خیره‌کننده‌ای دارند و با کم‌توجهی هم شکوفا می‌شوند. اندازه‌‌ی دانه‌های گل لاله آن قدر بزرگ است که به‌راحتی کاشته شود. این گل انتقال از گلدان به خاک باغ را دوست ندارد، به‌محض اینکه یخبندان تمام شد آن‌ها را در خاک مرطوب و جای آفتابی نگهداری کنید یا آن‌ها را در فضای بسته چهار هفته قبل از آخرین یخبندان به عمل بیاورید.

گل‌های لادن گروه پیچیده‌ای می‌باشند که گونه‌های متفاوت پیوندی دارند. هم گونه‌های بوته‌ای هم گونه‌های پیچکی این گروه در ایران وجود دارند، پس در یافتن نوع دانه‌ها برای خرید دقت کنید تا مطمئن باشید چیزی که می‌خواهید داشته باشید.

تنوع رنگ: قرمز، نارنجی، زرد، سفید کرم

نور موردنیاز: آفتاب کامل تا سایه روشن

شرایط خاک: خاک با قوت کم تا متوسط که تا اندازه‌ای اسیدی است.

۹. گل آفتابگردان (با نام علمی Helianthus annuus)

یک دلیل دارد که در همه‌ی بسته‌های باغبانی کودکان تا به حال دیده شده دانه‌های این گل وجود دارد. دانه‌های گل آفتابگردان به محض اینکه انگشت تپل کودک آن‌ها را داخل خاک مرطوب و گرم فشار می‌دهد آماده رشدند. این دانه‎ها مستقیماً در فضای باز بهتر از همه به عمل می‌آیند، چون به‌سرعت بزرگ و بلند می‌شود. اگر می‌خواهید آن‌ها را داخل منزل پرورش دهید، منبع نوری قوی به آن‌ها بدهید تا کوتاه و تنومند شوند.

گونه‌های مختلف آفتابگردان عادات رشد متفاوتی دارند، از ۹۰ سانتی‌متر تا ۳ متر رشد می‌کنند. مطمئن شوید که با توجه به نیازتان گونه مناسب را انتخاب کنید. سنبله‌های گل را بعد از بین رفتن گل آنجا رها کنید تا غذایی برای پرندگان باشند.

تنوع رنگ: زرد، نارنجی، قرمز، ماهگونی، دورنگه

نور موردنیاز: آفتاب کامل

شرایط خاک: رطوبت کم تا متوسط، خاک کاملاً زهکشی شده

۱۰. گل‌ آهاری (با نام علمی Zinnia spp.)

اگر از شکل گل کوکب خوشتان می‌آید، اما حوصله‌ی زیادی برای وقت گذاشتن ندارید، گل آهاری بکارید. از این طریق می‌توانید با یک بسته دانه باغی پر از شکوفه داشته باشید. گل آهاری در باغ تابستانی به‌خوبی جوانه می‌زند و رشد می‌کند، اما نکته مهم برای رشدشان نگه داشتن آن‌ها در شرایط گرم است. این گل‌ها در خاک سرد بهاری بر اثر قارچ پژمرده می‌شوند. آن‌ها را در خاک فضای باز بکارید که گوجه‌ها را می‌‌کارید، زمانی که حرارت در غروب به‌طور میانگین ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. می‌توانید یک ماه قبل از آخرین یخبندان در فضای بسته بکارید اگر مایلید زودتر شکوفه داشته باشید.

گونه‌های متنوع گل آهاری از یکی از انواع زیر منشعب شده است:

گل آهاری پیر و جوان (نوع رایج): این گیاه با ارتفاع ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر ممکن است روی ساقه‌های پرزدارشان (وابسته به گونه) از یک شکوفه‌ی مینا مانند تا منگوله‌های متراکم داشته باشند.

گل آهاری خزنده (با نام علمی Zinnea angustifolia): با گونه‌های کوتاه زیاد، این گل‌ها برگ‌های نازک‌تری نیز در مقایسه با گونه رایج دارند.

گل آهاری کوهستان صخره‌ای (با نام علمی Zinnia grandiflora): این گروه شامل گیاهان با برگ‌های کوچک و باریک و ارتفاع حدود ۱۵ سانتی‌متر و گل‌های زرد-نارنجی می‌شود.

گل آهاری مکزیکی (با نام علمی Zinnea haageana) در این گروه گیاهانی نازک‌برگ با ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر و سنبله‌ی گل ۳ سانتی‌متری شامل رگه‎های زرد و گردی وسط نارنجی وجود دارند.

تنوع رنگ: قرمز، زرد، نارنجی‌، صورتی، بنفش، سبز، سفید، گلی، بنفش روشن

نور موردنیاز: آفتاب کامل

شرایط خاک: مرطوب، خاک کاملاً زهکشی شده

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga