صیفی جات

افزایش اندازه سیب زمینی

اندازه و هم‌شکلی تکمه‌ی سیب‌زمینی، صرف‌نظر از اینکه سیب‌زمینی تازه باشد یا بذر سیب‌زمینی یا محصولات فراوری‌شده، در تمام بازارها بسیار مهم است. هر چیزی که سبب طول سلامت تاج پوشه‌ی برگ شود، اندازه‌ی متوسط تکمه‌ی سیب‌زمینی را هم افزایش می‌دهد. توازن صحیح نیتروژن برای افزایش اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی مهم است. تأثیر نیتروژن، فسفات، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و منگنز بر روی اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی اثبات شده است.

تأثیر نیتروژن بر تاج پوشه‌ی برگ و بدین نحو اثرگذاری روی سرعت حجیم شدن تکمه‌ی سیب‌زمینی

نیتروژن در تحریک رشد و تولید محصول بالا مهم است. در طول شکل‌گیری برگ و سپس افزایش رشد و اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی به‌شدت به وجود نیتروژن نیاز است، چرا که سبب تولید بهینه‌ی ﻓﺘﻮﺳﻨﺘﺎت در برگ‌ها می‌شود. تغذیه‌ی نیتروژن به محصول در مراحل اولیه‌ی رشد به ایجاد اندازه‌ی کلی تاج‌پوشه‌ی برگ کمک می‌کند، درحالی‌که کاربرد نیتروژن در مراحل بعدی رشد سبب حفظ سبزی تاج‌پوشه و به حداکثررسانی محصول می‌شود.

با این حال میزان نیتروژن باید متوازن باشد، چرا که میزان بسیار زیاد نیتروژن در مراحل اولیه می‌تواند سبب رشد اضافی پوشش گیاهی شود، اما این رشد به قیمت رویش تکمه‌ی سیب‌زمینی تمام می‌شود و نیتروژن اضافی در مراحل آخر رشد سبب حفظ رشد گیاه می‌شود و همچنین ممکن است اندازه‌ی سیب‌زمینی تولیدشده بسیار بزرگ‌تر از اندازه‌ی معمول باشد و خطر ابتلای محصول به عفونت بادزدگی افزایش پیدا کند. بااین‌حال نیتروژن اضافی می‌توان در اقلیم گرم و خشک که هنوز پتانسیل واقعی محصول و اندازه‌ی مطلوب تکمه‌ی سیب‌زمینی را به خود ندیده است سبب حفظ رشد تاج‌پوشه و طول حجیم شدن شود.

بنابراین میزان و زمان‌بندی مناسب نیتروژن در مدیریت محصول سیب‌زمینی، اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی و ویژگی‌های کیفی مطلوب مهم باشد. این مجموعه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که افزایش میزان نیتروژن منجر به افزایش اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی و در نتیجه افزایش محصول کلی می‌شود.

شکل نیتروژن هم مهم است. توازن آمونیوم و نیترات بهترین کاربرد را در فرآیند کشت دارد، اما مقدار بسیار زیاد نیتروژن آمونیوم به خاطر کاهش پِ‌هاش ناحیه‌ی ریشه و در نتیجه ابتلای گیاه به ریزوکتونیا زیان‌بخش است. نیتروژن نیترات در طول رویش تکمه‌ی سیب‌زمینی و سپس مرحله‌ی حجیم شدن آن مزایای مختلفی دارد و منبع بسیاری خوبی به‌حساب می‌آید.

افزایش اندازه‌ی تکمه سیب‌زمینی با به‌کارگیری فسفات پس از رویش تکمه

فسفات برگی بکار رفته پس از رویش تکمه‌ی سیب‌زمینی سبب افزایش اندازه‌ی تکمه و در نتیجه افزایش محصول آن می‌شود اما با این حال فسفات برگی جایگزینی برای خاک دارای فسفات نیست و بدون خاک فسفات مناسب رشد فصلی زودهنگام زیر بهینه است. این آزمایش‌های مستقلاً انجام‌شده در انگلستان نشان می‌دهند که افزایش مداوم محصول ناشی از کاربرد فسفات برگی پس از رویش تکمه‌ی سیب‌زمینی منجر به افزایش اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی و نتیجتاً محصول کلی می‌شود.

حیاتی بودن پتاسیم برای داشتن محصول بالا

سیب‌زمینی در طول فصل رویش مقدار زیادی پتاسیم جذب می‌کند و این مسئله برای دستیابی به محصول بالا بسیار مهم است. در پنج آزمایش انجام‌شده بر روی خاک‌های آتش‌فشانی غنی از پتاسیم، ۱۲۰ کیلوگرم اکسید پتاسیم در هکتار به‌طور متوسط به میزان ۱۰ تن در هکتار سبب افزایش محصول شد.

اثرگذاری کلسیم بر روی سرعت حجیم شدن تکمه‌ی سیب‌زمینی

کلسیم یکی از عناصر کلیدی دیواره‌ی سلولی است و به ساختار و پایداری سلولی کمک می‌کند. در طول فرآیند تقسیم و گسترش سلولی بسیار مهم است و بنابراین در مرحله‌ی رشد سریع تکمه‌های سیب‌زمینی و قبل از آن ضروری است.

کاهش اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی به علت کمبود منیزیم

منیزیم برای حجیم شدن تکمه‌های سیب‌زمینی لازم است و در صورت کمبود این عنصر هم‌اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی و هم محصول کاهش خواهد یافت.

خاک‌های دارای کمبود شدید منیزیم می‌توانند محصول را تا ۱۵ درصد کاهش دهند، در چنین مواردی کاربرد مداوم منیزیم به‌صورت سالانه منجر به افزایش ۱ تا ۱۰ درصدی در آزمایش‌ها شده است. جذب منیزیم به توازن آن با سایر کاتیون‌ها، مخصوصاً پتاسیم، بستگی دارد. غلظت بالای پتاسیم در خاک می‌توان سبب کمبود منیزیم شود. به‌طور مشابه ممکن است منیزیم کافی در خاک وجود داشته باشد، با این حال وضعیت خاک خشک می‌تواند سبب کم شدن جذب شود ولی در هر دو مورداستفاده از منیزیم روی برگ می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

سایر شیوه‌های مدیریت محصول برای افزایش اندازه‌ی تکمه‌ی سیب‌زمینی
  • کشت حتی‌المقدور زودهنگام برای افزایش زمان فصل کشت در مناطقی که تعداد ساعات روز کم بوده و روز زودتر تمام می‌شود
  • کاشت سیب‌زمینی‌های دارای عمر بالاتری که سرعت رشد بالایی دارند
  • کشت در دمای خاک بهینه برای اطمینان‌یابی از رویش سریع محصول
  • استفاده از روش‌های آبیاری، تغذیه و محافظت از محصول برای به حداکثررسانی عمر تاج پوشه و رشد نامحدود تکمه
‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga