گیاهان زینتی

آشنایی با گیاهان اسیددوست (Acid loving plants)

برخی از خاک‌ها به‌طور طبیعی اسیدی‌اند و درحالی‌که می‌توان با افزودن آهک آن‌ها را خنثی کرد. بهترین گزینه این است که گیاهانی را ‌پرورش دهیم که درواقع با یک محیط اسیدی سازگارند. پرورش دادن گونه‌هایی از گیاهان که با این نوع از خاک سازگارند، بسیار ارزان‌تر و راحت‌تر است. اکثریت قریب به اتفاق سبزیجات، خاکی با اسید اندک را ترجیح می‌دهند و تعدادی گیاه گل‌دار شگفت‌آوری هستند که بسیار به چنین خاکی علاقه‌مندند.

گیاهان مخروطی (Conifers)، رهد‌د‌‌ندرن ها (Rhododendrons) و آزالیاها (Azaleas) در میان گستره وسیعی از گیاهان اسیددوست هستند. درست به‌خوبی لاله‌ها در فصل بهار. همچنین وجود سرخس‌ها و کَرَف های وحشی، نشانگر خاک اسیدی است. شاید شما رشد آن‌ها را در زمین‌های بایر مجاور دیده باشید.

آزالیاهای ژاپنی (Japanese Azaleas)

بستر اولیه آزالیاها ژاپن بود اما هر آزالیایی که شما پرورش دهید، سال‌به‌سال نمایی زیبا از شکوفه‌ها را به شما هدیه می‌دهد. بته‌های برگ‌ریز زیاد به چشم نمی‌آیند تا زمانی که در فصل بهار و تابستان شکوفه می‌دهند. وقتی زمان شکوفه دادن به پایان می‌رسد، آن‌ها شروع به ایجاد برگ‌هایی می‌کنند که به تقویت گیاه تا فصل بهار و تابستان پیش رو کمک می‌کنند؛ زمانی که یک‌بار دیگر دچار دگرگونی در رنگ می‌شوند. داشتن این گیاهان در هر باغی ارزش خوبی دارد ولی چون از نوع اسیددوست هستند، واقعاً به چنین خاک خلنگی نیاز دارند تا رشد کنند.

رهددندرن ها (Rhododendrons)

رهددندرن ها در خاک‌های اسیدی نیاز به کنترل و مراقبت دارند. آن‌ها علاقه‌مند به این نوع خاک‌اند. شما می‌توانید با آن‌ها پرچین بسازید یا اینکه فقط اجازه دهید تا به یک بته بزرگ تبدیل شوند که هر تابستان، مناظری باشکوه از رنگ را به شما هدیه می‌دهند. رهددندرن ها از نوع همیشه بهارند. آن‌ها گیاهان ایده آل باغ را پرورش می‌دهند که نمای سرسبز و پر از گل و شکوفه باغتان را حفظ می‌کنند. زنبورهای عسل نیز به رهددندرن ها علاقه‌مندند که این خود یک امتیاز اضافی است. هر باغداری به زنبورها جهت گرده‌افشانی گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات خاص نیاز دارد. با تنوع رنگی گسترده، شما نمی‌توانید این گیاه باشکوه را در خاک اسیدی باغتان نادیده بگیرید.

کاملیاها (Camellias)

شکوفه‌های گیاه کاملیا شما را به یاد گل‌های رز می‌اندازد. کاملیاها از خانواده هر دو گونه آزالیاها و رهددندرن ها هستند و به خاطر ایجاد نمایی چشم‌نواز از گل و شکوفه در فصل بهار، ارزش تلاش جهت پیگیری و خریدشان را دارند. برخی از مردم فکر می‌کنند که این گیاهان، به‌سختی رشد می‌کنند؛ احتمالاً به دلیل حساسیتشان به سرما است؛ اما اگر باغتان خاک اسیدی دارد، کاملیاها بسیار احساس آرامش و راحتی می‌کنند چرا که در صدر گونه گیاهان اسیددوست قرار دارند.

خَلَنگ ژاپنی (Pieris Japonica)

خلنگ ژاپنی (Pieris Japonica یا Japanese pieris)، گیاه باشکوهی جهت پرورش دادن است. گونه‌های بسیار متنوع و متفاوتی از آن‌ها وجود دارد که شما در خاک اسیدی خود پرورش دهید. برخی از آن‌ها انبوهی از گل و شکوفه‌های زیبایی را ایجاد می‌کنند، اما همه آن‌ها بیشتر به خاطر رنگ برگ‌هایشان پرورش می‌یابند که در فصل بهار واقعاً جلوه‌گرند. زمانی که یک گیاه پایای تیره برگِ همیشه بهار است. برگ‌های تازه درختچه خلنگ ابتدا به‌صورت زرد کم‌رنگ و سپس به شکل قرمز تیره ظاهر می‌شوند. گیاه خلنگ، یک گیاه ضروری باغ است. اگر تمایل به پرورش خلنگ دارید و خاکتان قلیایی است، باید آن را در مخازنی که شامل کود خلنگی است، بکارید.

ادریسی‌های آبی (Blue Hydrangeas)

تمامی گل‌های ادریسی به نظر می‌رسند که یک خاک اسیدی را ترجیح می‌دهند اما آن‌ها می‌توانند در خاک خنثی نیز رشد کنند. حتی می‌توانند خاک کمی قلیایی را نیز به‌عنوان بستر رشد بپذیرند؛ اما اگر باغتان دارای خاکی با pH طبیعی بالایی است. این گیاهان در خاک خلنگی موجود در مخازن، به بهترین شکل رشد می‌کنند. بیشتر ادریسی‌ها به رنگ‌های صورتی، آبی و یا سفید هستند. اگر شما ادریسی صورتی را در خاک اسیدی پرورش دهید، آن‌ها به رنگ آبی تغییر می‌کنند. شما در نهایت شاهد منظره‌ای خیره‌کننده از سنبله‌هایی به رنگ‌های صورتی، نیلک (سایه‌ای از رنگ بنفش) و آبی در سراسر بته‌ای مشترک، باشید. ادریسی‌ها بسیار علاقه‌مند به آب هستند بنابراین در نواحی با میزان بالای بارش باران، به بهترین شکل رشد می‌کنند.

نرگس‌ها (Daffodils)

گل‌های نرگس (Daffodils و Nurcissus) با سنبله‌های با طراوت زردرنگشان که با وزش نسیم تکان می‌خورند، مایه شادی و سرزندگی باغ در فصل بهارند. این گل‌ها بسیار خوش‌بو هستند. نرگس‌ها هم‌چنین گل‌هایی بسیار عالی و مناسب برای گلدان‌اند؛ چرا که فضای خانه شما را با عطر مستی آورشان پر می‌کنند. این گل‌ها که از پیاز خود رشد می‌کنند، در صدر گل‌های اسیددوست جای دارند. اگر در شرایط ایده آل قرار گیرند، از هر دو راه؛ پیازچه گیاه و دانه، به‌خوبی رشد می‌کنند.

کالوناها (Heathers)

کالونای (Heather) پر گل و جذاب، مستحق یک بستر در هر خاک اسیدی است. اگر کالوناها کنار گذرگاه‌ها کاشته شوند و گسترش یابند، برای مرزبندی بسیار مناسب‌اند. نه‌تنها انبوهی از علف‌های هرز ایجاد می‌کنند، بلکه فرارسیدن زمان شکوفه زدنشان در تابستان سبب جذب زنبورها و سایر گرده‌افشانان می‌شود. گیاهان اسیددوستی مثل کالوناها باید در هر باغی، بستری از خاک اسیدی داشته باشند.

گل‌های جعفری (Marigolds)

این گیاهان از نوع موردعلاقه باغ کلبه سنّتی روستایی است. گل‌های جعفری (Marigolds) بسیار پرکاربردند و لازمه هر باغی هستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga