گیاهان زینتی

گیاهان سرسبز و مناسب فضای سبز برای فصل زمستان

بید مرجانی، بید فری، فندق، سوزنی برگان مانند سرو کوهی رونده، یاسمن زمستانی انواع کاج‌ها و سروها پهن برگان همیشه سبز مانند مگنولیا، آکاسیا، گل یخ در زمستان جلوه زیبایی دارند و می‌توانند فضای سبز محل کار و زندگی شما را درخشان کند. بید کرمانی یا مرجانی اولین بار از کرمان جمع‌آوری شد. ساقه‌ها به رنگ قرمز و در فصل زمستان زیبایی خاصی دارد. در نواحی نیمه‌خشک و کوهستانی مثل اصفهان، کرمانشاه، یزد و کرمان دیده می‌شود.

بید فری: بید فری یا بید چینی درختی در اندازه‌های بزرگ تا متوسط، خزان‌دار، با عادت رشد برافراشته، دارای سرعت رشد زیاد که تا حدود ۲۰ تا ۴۰ فوت ارتفاع رشد می‌کند. اما طول عمر این درختان کوتاه است.

فندق: فندق درخت درختچه‌ای به ارتفاع ۱/۵ متر که معمولاً بلند نمی‌شود ولی در مواردی که شرایط آب و هوایی مساعد و خاک بسیار حاصل خیز باشد به ارتفاع ۶ تا ۷ متر (گاهی بیشتر) درمی‌آید و به سهولت جنگلی انبوه به وجود می‌آورد.

سرو کوهی رونده: درختچه‌ای با تنه چند شاخه از پایین و خوابیده، شکل تاج متغیر از تخم مرغی تا مخروطی

در فضاهای باز و رویشگاه‌های با شرایط سخت و برای زیبایی منظر و مناسب کاشت در شیب و باغ صخره‌ای است.

یاسمن زمستانه: این گیاه با داشتن شاخه‌های نازک و بلند که بعضی راست و بعضی خمیده و کمانی است، با داشتن تکیه‌گاه می‌تواند به ارتفاع ۵ متر برسد. گل‌های زرد روشن و بی عطر آن به‌صورت منفرد بر روی محور شاخه‌های سال قبل می‌رویند. قطر گل‌ها ۲٫۵ سانتیمتر است و از ماه آبان تا اسفند بر روی گیاه شکوفا می‌شوند.

انواع کاج‌ها: کاج‌ها گروه بزرگی از سوزنی برگان هستند که به شکل گسترده در فضاهای سبز شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند. این گیاهان انواع بسیار متنوعی دارند که دامنه وسیعی از شرایط آب و هوایی را از آب‌وهوای معتدل تا منطقه بسیار سرد سیبری در روسیه و یا مناطق گرم و نیمه بیابانی را تحمل می‌کنند.

آکاسیا: آکاسیا از درختان باارزش مناطق نیمه گرمسیری است که زمستان را تا حدود ۹ درجه سانتی‌گراد به‌خوبی تحمل می‌کند. در شمال و بخصوص در مناطق جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس این درختان به فراوانی در کنار جاده‌ها و دشت‌ها دیده می‌شوند. در اواخر زمستان این‌گونه گل‌های زرد زیادی را تولید می‌کند که بعد از مدتی تبدیل به غلاف‌های بلندی می‌شوند.

مگنولیا زمستانه: این‌گونه مگنولیا خزان کننده بوده و در اواخر فصل زمستان تولید گل‌های درشت و قشنگی می‌کند. گل‌ها به رنگ سفید تا قرمز دیده می‌شوند و قبل از برگ‌ها باز می‌شوند.

گل یخ: این درختچه خزان‌دار، برگ‌های سبز درخشان، کشیده، بیضی شکل، متقابل، به طول ۷.۵ الی ۱۳ سانتیمتر و عرض ۳.۵ تا ۶ سانتیمتر دارا است. گل‌ها در فصل زمستان که شاخه فاقد برگ است ظاهر شده و بسیار معطر هستند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga