گیاهان زینتی

آشنایی با گل ختمی

پرورش گل ختمی (Hollyhocks) در باغچه یکی از متداول‌ترین روش‌های تزئین فضای سبز باغچه به روشی ساده است و ارزان قیمت است چرا که گیاه ختمی هر بهار گل‌های زیبایی تولید می‌کند. ساقه‌های گل‌های روی گیاه ختمی می‌تواند به ارتفاع ۲٫۵ متر هم برسد و برج بلند گل در باغچه حاصل نماید که عنصر عمودی زینتی خوبی برای باغچه است. البته همیشه ممکن است شرایط باغچه به صورتی نباشد که گل ختمی تا این حد رشد نماید.

کاشت

اولین نکته‌ای که باید بدانید این است که چگونه و در کجا ختمی بکارید؟ پاسخ سؤال این است که ختمی به مکانی با آفتاب کامل و خاکی با قابلیت زهکشی خوب و غنی نیاز دارد. اشتباهی که برخی افراد در پرورش ختمی انجام می‌دهند این است که این گیاه را در خاکی می‌کارند که آب بسیار کمی به آن می‌رسد.

اگر بذرهای ختمی را می‌خواهید در زمین اصلی بکارید، حدود یک هفته پیش از آخرین سرمازدگی، بذرها را در خاک بپاشید. اگر می‌خواهید بذرها را در فضای کنترل شده بکارید و نشاءها را به زمین اصلی منتقل کنید برای کاشت نشا دو تا سه هفته پس از آخرین سرمازدگی منطقه، اقدام کنید. اگر بذرهای ختمی را در باغچه می‌کارید، باید آن‌ها را اندکی زیر سطح خاک بکارید. توجه داشته باشید عمق بذرها نباید بیشتر از نیم سانتیمتر باشد. ختمی‌ها باید حدود نیم متر از هم فاصله داشته باشند تا به‌خوبی رشد کنند. پس از این‌که گیاه ختمی را کاشتید، دیگر به مراقبت چندانی نیاز ندارند بلکه تنها باید مراقب چند نکته باشید.

نکات مهم در پرورش ختمی

گیاه ختمی چندساله با عمری کوتاه است. به این معنی که بیشتر رقم‌های ختمی تنها دو تا سه سال عمر می‌کنند. طول عمر گیاه ختمی را می‌توان با حذف گل‌های در حال پژمرده شدن افزایش داد. اگر در منطقه غیرگرمسیری زندگی می‌کنید، گیاه را تا سطح زمین ببرید و سطح خاک را مالچ پاشی کنید تا در سال بعد مجدداً رشد کند.

یکی از فواید پرورش گل ختمی این است که به‌راحتی بذر تولید می‌کند و می‌توانید از بذر خودش دوباره در سال بعد ختمی بکارید و همیشه ختمی داشته باشید. اگرچه طول عمر گیاه ختمی کوتاه است اما در شرایط مناسب دائماً رشد می‌کند و گل می‌دهد. در فصل بهار با دادن کمپوست یا کود، شرایط رشد بهینه گیاه را مهیا سازید.

مشکلاتی که در کاشت ختمی ممکن است پدیدار شود

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد گیاه ختمی را به‌راحتی می‌توانید پرورش بدهید اما ممکن است گاهی اوقات گیاه دچار مشکل شود. هنگام رشد گل‌های ختمی باید مراقب زنگ‌زدگی باشید. زنگ‌زدگی معمولاً در برگ‌های پایینی ختمی دیده می‌شود اما ممکن است برگ‌های بالایی را نیز درگیر کند. برای به حداقل رساندن زنگ ختمی توصیه‌های زیر را انجام دهید:

هنگام آبیاری حتماً آب را از پایین به گیاه بدهید و روی آن نریزید.

هنگامی‌که گیاه دچار زنگ شد، به آن قارچ‌کش بدهید.

حتماً گردش هوای خوبی در اطراف گیاه برقرار باشد.

همه این توصیه‌ها به حفظ سلامت گیاه ختمی کمک می‌کند. اما احتمالاً درصورتی‌که گیاه پیش از این دچار زنگ شده باشد، نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند. بهترین اقدام برای درمان زنگ زدن گیاه ختمی که یک بیماری قارچی است، این است که بیماری قارچی را در همان برگ‌ها و شاخه‌های پایینی نگه‌دارید و نگذارید به بالای گیاه و یا گل‌های ختمی برسد. دقت کنید اگر می‌خواهید هر سال گل‌های ختمی رایگان داشته باشید، بذرهای ختمی را پس از رسیدن و پیش از ریختن بر روی زمین، بچینید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga