گیاهان زینتی

آشنایی با گل ارکیده

زیبایی، پیچیدگی و تنوع باورنکردنی گل‌های ارکیده در جهان گیاهان بی‌نظیر هستند. این زیبایی‌های عجیب و غریب شامل بزرگ‌ترین خانواده گیاهان گل‌دار در زمین، با بیش از ۳۰۰۰۰ گونه مختلف و حداقل ۲۰۰۰۰۰ هیبرید است. ارکیده‌ها را می‌توان در مناطق استوایی، سرد و در هرجایی در میان آن پیدا کرد. دلیل این تنوع در توانایی شگفت‌انگیز ارکیده برای سازگاری با محیط داده شده آن است. با انواع مختلف واریته های ارکیده که در بسیاری از شرایط مختلف رشد، رشد می‌کنند، برای شما شرایطی را مهیا می‌کند که حتی در کنار پنجره و یا در آشپزخانه خود به نگهداری از این گل زیبا بپردازید.

اکثر ارکیده‌های کشت شده بومی مناطق استوایی هستند. در زیستگاه طبیعی آن‌ها خود را به پوست درختان یا سطح گیاهان دیگر متصل می‌کنند. ریشه‌های ضخیم و سفید آن‌ها مخصوصاً برای جذب رطوبت و مواد مغذی حل شده سازگار است. ازآنجاکه این ارکیده‌های گرمسیری معمولاً در درختان زیاد رشد می‌کنند، نه در کف جنگل، آن‌ها به نور زیادی و پراکنش هوا عادت می‌کنند. آن‌ها نور ۱۲ ساعته را در تمام طول سال ترجیح می‌دهند و نیاز به‌شدت نور زیاد دارند، دقیقاً همانند شرایط نیمه تابستان در مناطق معتدل که زیستگاه اصلی آن‌ها است.

کاشت ارکیده دشوار است؟ بله بسیاری از آن‌ها کشت سختی دارند. در حقیقت بعضی از آن‌ها تقریباً غیرممکن است که زنده بمانند و حتی برای پرورش‌دهندگان حرفه‌ای نیز به‌سختی رشد می‌کنند. اما ده‌ها مدل از انواع ارکیده‌ها و صدها هیبرید وجود دارد که کاملاً در حال رشد در یک پنجره آفتابی یا زیر نور هستند.

بهترین راه برای دور زدن این موضوع، انتخاب یک واریته مناسب است که در شرایط زندگی شما بتواند به رشد خود ادامه دهد. این درصورتی‌که شما بخواهید از طریق بذر اقدام به کاشت کنید. اما می‌توانید از بازار نسبت به خرید گل جوان بالغ و یا تازه شکوفه زده استفاده کنید.

راهنمای انتخاب گل ارکیده مناسب کاشت در شرایط محیط زندگی

ارکیده‌ها معمولاً به دو دسته گسترده تقسیم می‌شوند که عادت‌های رشد خود را مشخص می‌کنند. ارکیده‌های مونوپدیال که یک ساقه صاف دارند و برگ‌ها در کنار ساقه در کنار یکدیگر قرار دارند. ساقه گل از پایه برگه‌ای بالا ظاهر می‌شود. ارکیده‌ها با این عادت رشد عبارت‌اند از phalaenopsis و vandas.

شایع‌ترین عادت رشدی، سیمپودیال است. این ارکیده‌ها به‌صورت افقی رشد می‌کنند و شاخه‌های جدیدی از ریزوم های قدیمی منتشر می‌شوند که برگ‌ها و گل‌ها در بالای شاخه‌های جدید شکل می‌گیرند. بسیاری از ارکیده‌های سیمپودیال از pseudobulbs تشکیل می‌دهند که شاخه‌هایی هستند که آب و مواد مغذی را ذخیره می‌کنند تا دوره‌های خشک‌سالی طولانی مدت را برای گیاه به ارمغان بیاورند. ارکیده‌های سیمپودیال شامل cattleya, cymbidium, oncidium و dendrobium می‌باشند.

ارکیده‌ها همچنین می‌توانند توسط زیستگاه بومی آن‌ها طبقه‌بندی شوند که نشان می‌دهد که درجه حرارت، رطوبت و سطح نور آن‌ها ترجیح می‌دهند. ارکیده‌هایی که به مناطق گرمسیری مرطوب عادت دارند مانند phalaenopsis و paphiopedilum به درجه حرارت روزانه ۲۲ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد را با رطوبت ۸۰ تا ۹۰ درصد ترجیح می‌دهند. آن‌ها در پنجره‌ای در شرق یا جنوب شرقی شادترند، جایی که نور بیش‌ازحد شدید نیست.

ارکیده‌های گرم و مرطوب، از جمله cymbidiums و dendrobiums، به درجه حرارت متوسط ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد، یک منبع ثابت رطوبت و گردش هوا خوب عادت می‌کنند. آن‌ها در پنجره جنوبی به‌طورکلی خوشحال هستند. اگرچه در تابستان‌های طولانی ممکن است کمی به سایه نیاز داشته باشند.

Cattleyas و برخی از oncidiums رشدشان در آب‌وهوای خشک و خنک است. آن‌ها قادر به تحمل یک فصل طولانی خشک با دمای ۲۶ درجه یا ۳۱ درجه سانتی‌گراد هستند، در ادامه به یک فصل بارانی برخورد کنند. نیاز آن‌ها به نور بالا است. بنابراین آن‌ها باید در یک پنجره آفتابی و جنوبی قرار گیرند.

ارکیده‌های ارتفاع بالا مانند masdevallia و epidendrum در جنگل‌های ابر رشد می‌کنند که درجه حرارت آن ۱۵ تا ۲۱ درجه فارنهایت است و رطوبت بسیار زیاد است. این ارکیده‌ها نور فیلتر شده (نور شدید نه) را ترجیح می‌دهند. با استفاده از چراغ‌های فلوئورسنت سوپربرایت و یا چراغ‌های رشد LED High-Intensity میزان ۵۰ درصد به نوردهی بیفزایید.

نگهداری از ارکیده‌های خانگی

با ۳۰۰۰۰ گونه مختلف ارکیده، دستورالعمل‌های مراقبت و مراقبت کلی دور از دسترس است. بااین‌حال با تنظیم نور، آب و محیط زندگی می‌توان به این سرنخ مهم دست یافت. اگر گیاه دارای چند برگ یا برگ چرمی باشد (مانند اکثر cattleyas و oncidiums)، احتمال دارد گیاه به یک محیط پرنور نیاز دارد. اگر برگ نرم و ملایم (مانند برخی از فالانوپسیس و بیشتر paphiopedilum)، گیاهان، احتمالاً بسیار حساس به نور و نباید در یک پنجره آفتابی در جنوب قرار داده شود. اگر ارکیده دارای pseudobulbs (ارگانی در ارکیده‌ها برای ذخیره آب و مواد معدنی) چربی است، آن را باید کمی با مضایقه آبیاری کنید و باید در بخش‌های پوست درخت یا سنگ گدازه قرار دهید. اگر ارکیده بدون pseudobulbs است، ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر و یا باید در یک محیط رشدی که رطوبت را نگه می‌دارد نگهداری شود مانند sphagnum moss.

نور

به‌عنوان یک قاعده کلی ارکیده‌ها گیاهان نور گرسنه هستند. برای بهترین نتیجه، آن‌ها باید روزانه ۱۲ تا ۱۴ ساعت نور دریافت کنند. در یک محیط گرمسیری، طول و شدت نور طبیعی در شرایط آب و هوایی معتدل متفاوت نیست. به همین دلیل شما ممکن است نیاز به حرکت ارکیده خود را در اطراف و مکمل نور مصنوعی برای حفظ خوشحالی آن‌ها را در طول ماه‌های زمستان باشید. پنجره‌های جنوبی و شرقی معمولاً بهترین نقطه برای ارکیده‌ها است. پنجره‌های غربی می‌تواند خیلی گرم باشد و در شمال نیز معمولاً بیش‌ازحد تاریک است. اگر محل پنجره خوب برای ارکیده‌های خود را نداشته باشید، آن‌ها تحت نور مصنوعی رشد خواهند کرد. ارکیده‌ها نباید بیش از ۶ تا ۸ اینچ از مجموعه‌ای از لامپ‌های فلورسنت ۴ فوتی فاصله داشته باشد. نظرات متفاوتی در مورد سودمندی نور سرد سفید، گرم سفید در رشد گیاه گفته شده است. اما لامپ‌های جدید که طیف کامل دارند، احتمالاً بهترین انتخاب است. بعضی از ارکیده‌هایی که نیاز به نور بسیار بالایی دارند مانند vandas و cymbidiums، ممکن است نیاز به روشنایی بدون توقف با شدت بالا برای گل داشته باشند.

 ارکیده‌های زمینی مانند paphiopedilums و برخی از cymbidiums، در خاک رشد می‌کنند. اما بیشتر ارکیده‌های گرمسیری Epiphytes (اپی فیت) هستند، به این معنی که آن‌ها در هوا، نه در خاک رشد می‌کنند. ریشه‌های گوشتی آن‌ها با یک لایه از سلول‌های سفید به نام Velamen پوشیده شده است که به‌عنوان یک اسفنج برای جذب آب عمل می‌کند. این پوشش همچنین از ریشه‌ها از گرما و رطوبت محافظت می‌کند. یک واسطه رشد ارکیده باید گردش هوا را خوب به وجود آورد و آب را بسیار سریع تخلیه کند. بعضی از ارکیده‌های اپی فیتی نیز می‌توانند بر روی بشقاب‌های شاخسار یا چوب پنبه‌ای قرار گیرند.

آبیاری

اکثر ارکیده‌ها می‌توانند خشکی را به‌مراتب بهتر از رطوبت بیش‌ازحد تحمل کنند. هیچ روشی مانند قرار دادن یک ارکیده در یک ظرف آب بدون گردش هوا، نمی‌تواند یک ارکیده را از بین ببرد. یک قانون بسیار معمول وجود دارد، ارکیده‌ها باید یک بار در هفته آب بخورند. محیط کشت باید اجازه داده شود که آب درونش خشک شود و آب اضافی نباید در تماس با ریشه‌ها یا محیط کشت رشد کند. پس از تجدید حیات، اکثر ارکیده‌ها چندین ماه رشد فعال را آغاز نخواهند کرد. آب در طی این دوره تعدیل بسیار کم است.

رطوبت

بیشتر ارکیده‌های گرمسیری سطح رطوبت ۶۰ تا ۸۰ درصد را ترجیح می‌دهند. با افزایش سطح رطوبت زمستان در اکثر خانه‌ها نزدیک به ۳۰ درصد، تولیدکنندگان ارکیده اغلب از یک مرطوب‌کننده استفاده می‌کنند و یا ارکیده‌های خود را در سینی‌های رطوبت ویژه یا سینی‌های پر شده با شن و ماسه نصب می‌کنند. بعضی از ارکیده‌ها نیز از ناسازگاری برخوردار می‌شوند.

کود

مواد تشکیل دهنده ارکیده مواد مغذی کمی برای رشدش فراهم می‌کنند. بنابراین ارکیده‌ها باید برای حفظ رشد سالم خود از کود استفاده کنند. از یک کود مایع استفاده کنید و آن را بیشتر از آن زمانی که برای سایر گیاهان استفاده می‌کنید رقیق کنید. هنگامی‌که گیاهان در حال رشد فعال هستند، کود را فقط باید اعمال کرد. این بدان معنی است که اکثر ارکیده‌ها نباید در وسط زمستان، یا درست بعد از اینکه دوباره پر شده‌اند، کوددهی شوند. بسیاری از تولیدکنندگان از کود ۳۰-۱۰-۱۰ استفاده می‌کنند. گرچه دیگران ۱۰-۱۰-۱۰ یا ۱۰-۱۰-۳۰ را ترجیح می‌دهند. ارکیده‌های خود را با امولسیون ماهی یا عصاره‌های جلبک دریایی تغذیه می‌کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
counter hit xanga